Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fjernstyring av maskin


Anbefalte innlegg

Jeg har en server stående på nettet.

 

Av og til må jeg restarte den maskinen og starte noen programmer.

 

Dere vet sikkert hvor ufattelig slitsomt det er å måtte bevege på seg.

 

kan jeg slippe det? Starte maskinen, restarte den, slå den av og starte programmer fra min maskin?

 

De er sammen i LAN via hub, og begge har win200pro

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det er noe innebygd i 2000, men du kan jo prøve vnc (gratis, og multiplatform). Den kan startes som en service (alltid oppe). Du kan da ta kontroll over mus, tastatur og skjerm.

 

Funker fett....hvis ingen andre slipper til i nettverket.

 

Se på:

http://www.uk.research.att.com/vnc/

 

(Det finnes også mange andre gode alternativer, men jeg har benyttet VNC de gangene jeg har hatt behov for fjernstyring i et lukket lan (ikke mot internett - selv om du kan koble deg til over nettet)

 

PS: Søk på "remote" på tucows....så har du noe å bruke resten av dagen til :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: Freeload på 2002-06-07 10:36 ]

Lenke til kommentar

Litt usikker på hvordan du starter tjenesten på serveren, men det skal være innebygget en terminalserver for administrator i win2000.

 

Hvis du skal ha tilgang på den fra en pc, så går du inn fra start-programmer-tilbehør-kommunikasjon og velger "start tilkobling eksternt skrivebord".

 

Da må du selvsagt ha passord og brukerident på serveren.

 

Hvis noen kan beskrive hvordan terminalserveren startes skulle det være greit ?

 

Tjo-bing

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-07 10:40, Bing skrev:

Litt usikker på hvordan du starter tjenesten på serveren, men det skal være innebygget en terminalserver for administrator i win2000.


(..)


Hvis noen kan beskrive hvordan terminalserveren startes skulle det være greit ?


Tjo-bing


 

Kun i win2000 Server. Den installeres i Add/Remove programs > Windwos Components.

 

Men det ligger Utilities i Windows 2000 Resource kit for å slå av / restarte maskiner om det er kun det som er aktuelt.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-07 10:34, Freeload skrev:

Funker fett....hvis ingen andre slipper til i nettverket.



<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Freeload på 2002-06-07 10:36 ]</font>


 

 

Poenget er at det er en Nat-server, og litt av vitsen er at den er på internett hele tiden.

 

Vil ikke at alle i hele verden kan ta over den maskinen.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-07 10:21, Jimmy Pop skrev:

Jeg har en server stående på nettet.


Av og til må jeg restarte den maskinen og starte noen programmer.

kan jeg slippe det? Starte maskinen, restarte den, slå den av og starte programmer fra min maskin?


 

Programmer kan ikke startes via Wake on Lan... Ettersom jeg har forstått, selv om det hadde vært prakisk det og.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-07 10:34, Freeload skrev:


(Det finnes også mange andre gode alternativer, men jeg har benyttet VNC de gangene jeg har hatt behov for fjernstyring i et lukket lan (ikke mot internett - selv om du kan koble deg til over nettet)


Har brukt VNC masse over nettet, funker fint det. Men hvis man er litt paranoid kan man kjøre VNC gjennom f.eks SSH. Passord-utvekslingen i VNC er uansett kryptert, men selve dataoverføring etterpå blir ikke kryptert av VNC, så da må man isåfall bruke SSH eller et liknende program. Står litt intrukser om dette på hjemmesida til VNC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...