Gå til innhold

Problemer med skjermfrekvens

Jibarm

Anbefalte innlegg

Har installert mandrake linux 10.1, bruker KDE 3.2, og har satt oppløsning til 1280x960 og rett skjermtype.

Problemet er at skjermen på papiret bare støtter 60 hz i denne oppløsningen, men erfaringsmessig vet jeg at den er god for 72 hz (har kjørt det i over ett år).

Begynner å få rimelig vondt i øynene nå av å se på flimret, og vil gjerne få endret dette.

Det er bare mulig å velge 60 hz i egenskapene for skjerm. Har prøvd å endre skjermtype, noe som resulterte i at jeg liksågreit reinstallerte.

Virker som at den setter maksimal mulig oppdateringsfrekvens til skjermen, men min har bare 72 hz.

Mer en dette gir signalet ute av sync og bare skurr. Etter litt søking på nettet bestemte jeg meg for haxxe litt selv.

Prøvde å endre skjermfrekvensen i ect/X11/XF86Config-fila.

Mulig dette ikke er rett plass, eller at jeg gjorde det galt, for ingenting skjedde.

Del av fila:

Section "Monitor"

Identifier "monitor1"

VendorName "ADI"

ModelName "ADI MicroScan 5P/5P+"

HorizSync 30.0-69.0

VertRefresh 50.0-100.0

Satt HorizSync til 30.0-72.0, ingen resultat-

Fikk ett tips om at det skal finnes en option som definerer om x skal bruke/lese info fra skjermen.

Hvis jeg tar det bort, så burde jeg ha mulighet til å velge høyrere frekvens (?).

Har prøvd å lese XF86Config manual, men fant ikke noe der (godt mulig jeg ikke letet godt nok).

Kjenner ikke at jeg klarer flere dager med 60 hz, og mindre oppløysning er inget alternativ. Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt er nok modelines løsningen. "gtf" er et anvendelig program som følger med X. På visse skjermer med feil EDID kan du måtte kombinere modelines med ignorering av EDID-infoen, men jeg har selv aldri måttet gjort det. Med modelines har du også ofte frihet til å sette utradisjonelle oppløsninger, men jeg vil tro det er lurt å følge størrelsesforholdet til skjermen din (oftest 4:3 på crt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...