gsn Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Lurer altså på hvilken av timings som har mest på virkning på ytelse, feks hvis det står 2-2-2-5-1 , er det CL som teller mest da ? (den første) eller er det en annen måte det fungerer på ? har en twinmos brikke på 2.5-3-3-6 som jeg kan stille litt på, men bare enkelte kombinasjoner fungerer, så jeg lurer på hvilke som kan gi meg mest merkbar ytelse forskjell.. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Vil tro at det er den første som teller mest (CL) CAS Latency. Skal være så liten værdi som mulig. mens tRAS (NR.4 her) er minst avhengig av lav timing. Den aller siste (Command Rate) settes til 1. tRAS kan være mellom 9-11 på et AMD system for å få maksimal timing. Dette kan sjekkes på nettet hvis man søker på hardware+test etc. En må kjøre tester for å slå fast hvordan settingene slår ut på ytelsen. Ikke all RAM klarer lave settinger. En kan overklokke vha. spenningsøkning til RAM og bibeholle settingene fabrikanten oppgir. (Garantien vil da opphøre hos mange fabrikanter). En bruker små økninger i spenningen og måler deretter ytelsen trinnvis. Når memtest avslører minnefeil har en funnet maksimal ytelse på denne rammen. Gå ned igjen til siste stabile verdi. Det er stor kvalitetsforskjell på rammen slik at ikke all ram egner seg like godt til overklokking. Dette er bare ment som et overladisk svar: Her er en link til forståelse av settings: AMD forum og videre: Memory Latency Testing Lenke til kommentar
Deuce Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Den første timingsen er viktigst ja: CAS Latency Les gjerne mer om timings her, da ser du fort at hastighet foran timings er å foretrekke Lenke til kommentar
gsn Skrevet 28. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2004 (endret) hmm må si jeg ble forvirret vegg i mellom her, men CL og Command rate har mest og si for ytelse ? jeg har såfall følgende timings nå (med standar cl 2.5 twinmos 512 mb brikke) CAS Latensy (CL) - 2T RAS To Cas Delay (tRCD) - 3T RAS Precharge (tRP) - 2T RAS Active Time (tRAS) - 7T Command Rate (CR) - 1T Jeg stillte såfall ned cas og cr , hva ville vært neste steg for å få opp ytelsen på systemet ? vet ikke hvor mye brikkene tåler men er vell ikke mange andre måter å finne ut av det på Edit : stilte tRP til 2 også, skal ta memtest i natt Edit2 : kikka gjennom flere dram instillinger på chipsettet og der var det 2 ting jeg ikke aner hva er : Burst lenght enten 4 eller 8 QW , hva er dette , hva gjør det, og hvilke skader kan det forårsake og sette fra 4 til 8. 2. SDram bank interleave "disabled" "2way" eller "4way" hva er best og hvorfor Edit3 : måtte nesten laste opp et bilde av memtest... Edit4 : satte nå burst length på 8, kan også nevne at jeg har et MSI KT3 Ultra ARU hovedkort som er basert på via's KT333 brikke (2700/333mhz) og en socket a Amd XP 1800+ (palomino) som nekter å bli fsb klokka og ligger på 35grader. Endret 29. desember 2004 av gsn Lenke til kommentar
gsn Skrevet 3. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2005 Noen som kan sette opp en liste over hvilke timings som har mest påvirkning på ytelse ? 1.CL 2.? 3.? 4.? Lenke til kommentar
PrayingMantis Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Har bestilt disse brikkene til min nye maskin. De har CL4... Så med andre ord er ikke det så veldig bra Hvordan klokker man disse til best ytelse ? Lenke til kommentar
gsn Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 (endret) ville sagt at de brikkene der har svært gode timings jeg da, med tanke på den klokke hastigheten og at det er ddr2, jeg ville klokket så langt det går, for å så stille ned timings til det som passer best for et stabilt system, lykketil! selv om kingston brikkene med samme timings kostet mye mindre ? .... Endret 4. januar 2005 av gsn Lenke til kommentar
PrayingMantis Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 (endret) Hva om jeg avbestiller de og bestiller disse istedenfor. Vil de funke med dette hovedkortet ? Om det gjør det, hvor mye bedre er de brikkene kontra de jeg først bestilte ? Endret 4. januar 2005 av gixxerman Lenke til kommentar
gsn Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 Sjekk med produsenten av hovedkorte om det liker minnet, første linken din fungerer ikke... Lenke til kommentar
PrayingMantis Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 (endret) Sånn da har jeg endret den første linken... Sittet og klippet og limt masse steder idag og bladd fra side til side så det går fort i surr hehe Har sendt mail til komplett hvor jeg spør om hovedkortet støtter ram'en... EDIT: Nå står det hos komplett.no at alle delene jeg har bestilt er "Frigjort for plukk" De får vel ikke lest mailen min før alt er sendt da sikkert... Faen Endret 4. januar 2005 av gixxerman Lenke til kommentar
PrayingMantis Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 ARG ! Så utrolig typisk. Nå har ordren ligget inne urørt de siste dagene og plutselig når jeg vil avbestille noe så skjer alt på null komma null. Nå er ordrestatus slik: Ordrestatus: Pakket - sendes snart Vil jo egentlig avbestille ram'en og bestille en annen type... Jaja, en lærer av sine egne feil sies det, bare forbanna synd at jeg må gjøre så mange feil til tider Lenke til kommentar
gsn Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 hehe, den rammen der er sikkert ikke så verst skal du se, corsair er virkelig et kvalitets merke. Tipper at du kan stille timings ganske bra på de brikkene Lenke til kommentar
PrayingMantis Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Snakket med en på IRC og fortalte hele greia... Han sa at den ram'en visstnok ikke er så ille selvom den har CL4... Jaja, tviler på at jeg hadde merka store forskjellen anyways, så jeg tror nok det blir en ålreit boks jeg har kjøpt. Skal poste en tråd om alt + bilder når alt er i hus. to be continued som man sier Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå