Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvorfor har jeg ikke internett?!

Anbefalte innlegg

Bare så det er sagt, så har jeg relativt lite erfaring med PCer og nettverk. Men jeg klarer ikke å finne noen naturlig forklaring på hvorfor jeg ikke har internett (kjører XP)!

Etter min erfaring har jeg lite nytte av XPs "troubleshooters" og andre veivisere for å sette opp en kabelmodem-connection. Det jeg har erfart er at det til slutt bare funker, uten noen innstillinger. Det funket helt til i går, da jeg plutselig ikke hadde internett lenger, helt uforklarlig; jeg har internett på mac´en som er koblet til samme switch. Jeg har forsøkt å resete modemet og switchene og har prøvd med en annen ethernetkabel, men ingenting funker!

For å være helt ærlig så skjønner jeg (tradisjonell mac-bruker) ikke logikken i XP, men det kan selvfølgelig hende jeg har oversett noe.

Hjelp, pliis :blush:

Jeg klarer meg ikke uten internett!!!! :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg har kabel-modem og jeg bruker kun switcher, ingen router! Veiviserene sørger IKKE for at jeg får internett, uansett hva jeg gjør. Men på den andre siden har jeg ikke mye erfaring med XP rent generelt.

Noen tips?

Lenke til kommentar

Windows er noe DRITT!!! Jeg har prøvd ALT! Jeg har PCen (en splitter ny en forøvrig) koblet direkte på kabel-modemet, har re-installert ethernet-driverne fra installasjonscden og prøvd alle veiviserne en million ganger. Når jeg prøver å sette opp et mini-nettverk får jeg bare feilmelding om at den ikke klarer det. Jeg har også tatt omstart (som regel tvungen) en million ganger fordi maskinen som regel henger seg fullstendig opp bare jeg rører Network Connections! Men internett? Neida!! Jeg kan overhodet ikke se noen som helst naturlig forklaring på hvorfor internettet plutselig forsvant i går, og jeg kan heller ikke se noen logikk i hvordan jeg har klart å få internett tidligere. Tidligere har jeg også hatt problemer, helt til det helt uten grunn plutselig funket. Og nå funker det plutselig ikke lenger, også helt uten grunn. :thumbdown:

Det som skjer nå for tiden må være Guds vrede.... :cry:

Lenke til kommentar

Prøv å koble XP pc'en rett på modemet - utenom switchen. Gå inn i Dos (tast cmd i kjør vinduet i xp).

Skriv: ipconfig /release

Da skal det komme opp at ip adr har bare nuller (0.0.0.0)

Skriv så: ipconfig /renew

Da kommer den til å jobbe en god stund. Enten kommer det opp at den ikke kan kontakte DHCP server eller så får du en ip adresse ifra din internett leverandør.

Får du ikke kontakt med DHCP serveren så bør du prøve å laste ned nye drivere til nettverkskortet ditt. Evt prøve et annet nettverkskort hvis du har det.

Lenke til kommentar

Hadde ikke mye hell med bios-metoden heller gitt..

Først står det: "IP address for adapter Local Area Connection 5 has already been released".

Og deretter: "An error occured while renewing interface Local Area Connection 5 : Unable to contact your DHCP server. Request has timed out."

Og til slutt: " ´IP´ is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file."

Og forresten: Dette er et splitter nytt hovedkort; Asus K8N-E Deluxe med innebygd (antar jeg) nettverkskort.

Lenke til kommentar

Vel, du skal ikke trenge å kjøre noen veivisere for å få det til.

Sjekk først at det ikke er noen program som har blokkert tilgangen til nettet (Norton IS, ZoneAlarm, Norman osv).

Letteste måten: Start maskinen i sikkerhetsmodus for å sjekke hvis du har internett der :D

Trykk på start, velg kjør, og skriv msconfig.

Trykk på OK.

Velg boot.ini

Hak av for /Safeboot og klikk deretter på network.

Start maskinen på nytt.

Sjekk hvis du nå har fått en IP adresse ifra ISP'n din.

Trykk start, velg kjør, skriv cmd

Så skriver du ipconfig

Har du IP adresse (IKKE en adresse som starter på 169...), er det et program som blokkerer internett. Du kan da gå igjenom listen av program og tjenester ved hjelp av msconfig kommandoen.

Skal du starte maskinen på normal måte igjen, velger du bare start, kjør, skriv msconfig, og velg normal oppstart.

PS. Dette fungerer IKKE hvis du har telenor og PPPOE oppkobling (oppkobling med brukernavn/passord)., men ettersom du sier du har kabel, burde det fungerer :)

Men som alltid, sjekk også for spyware http://www.microsoft.com/spyware

Lenke til kommentar
Først står det: "IP address for adapter Local Area Connection 5 has already been released".

Og deretter: "An error occured while renewing interface Local Area Connection 5 : Unable to contact your DHCP server. Request has timed out."

Den første meldingen betyr bare at du allerede har kjørt Ipconfig /release.

Den andre tyder på at du ikke har noen DHCP-server i nettet ditt.

Forsøk å sette en statisk IP i rangen til ruteren/gatewayen din. De mest vanlige subnettene er 10.0.0.x og 192.168.1.x

Forsøk først å finne ut hvilket subnett som brukes, greier du ikke det må du prøve.

Forsøk f.eks:

IP: 10.0.0.200

Subnet mask: 255.255.255.0

Gateway: 10.0.0.1

DNS: 10.0.0.1

Funker ikke dette, prøv med 192.168.1.200 osv.

Lenke til kommentar

Under network connections, må man ha en "Network Bridge" for at ting skal funke? Jeg har prøvd tusen ganger å "reparere" Local Area Connection, men da får jeg en feilmelding om at den ikke klarte å fornye IP-adressen. Når jeg markerer Local Area Connection og 1394 Connection under Network Connections og høyreklikker "Bridge Connections" får jeg feilmeldingen: "An unexpected error occured while configuring the network bridge." Er en "Network Bridge" nødvendig for å konfigurere et mini-nettverk?

Jeg kan ikke mye om bios og sånt, men skjønner ikke at PCen ikke skal være i stand til å gi meg IP-adresse uavhengig av bios. Jeg har fjernet det Spybot Search & Destroy fant av "spyware", og har utført en virus-scan av C med Norton Antivirus uten å finne noe virus. Kan det være et hardware-problem?

Jeg har ikke prøvd alle forslagene angående bios enda, skal gjøre det i løpet av dagen. Tusen takk for hjelpen jeg har fått hittil.

Lenke til kommentar

Hoy Yoy! Jeg prøvde med et nettverks-PCI-kort og det funket instantly! Det er likefullt ekstremet merkelig at det ikke funker på hovedkortet, jeg har virkelig ikke rørt de indre delene av kortet! Ikke noe spyware eller virus heller, jeg prøvde de forskjellige bios-commandene, men fikk aldri en ordentlig IP-adresse. Network Connections under Control Panel førte aldri til noe annet enn trøbbel.

Jeg burde kanskje reklamere på kortet? (kjøpt på Komplett)

Jeg er iaf glad jeg har internett tilbake... huh;)

Lenke til kommentar
Hoy Yoy! Jeg prøvde med et nettverks-PCI-kort og det funket instantly! Det er likefullt ekstremet merkelig at det ikke funker på hovedkortet, jeg har virkelig ikke rørt de indre delene av kortet! Ikke noe spyware eller virus heller, jeg prøvde de forskjellige bios-commandene, men fikk aldri en ordentlig IP-adresse. Network Connections under Control Panel førte aldri til noe annet enn trøbbel.

Du kan prøve å avinstallere nettverkskortet ifra enhetsbehandling, restarte, og da bør kortet bli reinstallert...

Tror ikke det er noe HW feil på kortet :)

Lenke til kommentar

Det var glimrende! Det er mulig du har prøvd alt dette, men likevel:

1. Gå inn i bios setup og sjekk at det integrerte nettverkskortet er slått på.

Det finnes vel under integrerte devices eller noe slikt.

2. My computer - Properties. Velg Hardware og trykk Device Manager.

Får du opp det integrerte kortet undet Network devices? Er det enablet og ser ut til å virke ok ifølge dette vinduet?

Lenke til kommentar

Gjør det han over sier. Av en eller annen merkelig grunn har noen integrerte nettverkskort den vanen at de plutselig, uten grunn, disabler seg selv i enhetsbehandlingen i windows. Og dette forstår ikke windows noe av når plutselig internett-oppkoblingen forsvinner, windows gir nesten tips om ALT annet som kan være galt, uten om akkurat dette.

Ellers er det vel også en god mulighet for at XP SP2 har installert seg selv på maskinen siden den plutselig, uten forvarsel ikke vil på internett. Skjer det forandringer i windows XP som gjør at noe ikke fungerer, "plutselig, uten forvarsel", er det etter min erfaring som regel service pack 2 som har installert seg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...