Gå til innhold

Sata 2.. bruker man vanlige sata disker ?

gsn

Anbefalte innlegg

Topic sier vell sitt ;) lurer på om man må kjøpe sata2 disker, eller om man får sata2 hastigheter ved bruk av et sata2 hovedkort med en "vanlig" sata harddisk...

Vet ikke om noe lignende tråd finnes men jeg fant ikke noe med første øyekast :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vanlige satadisker skal vel gå ann å bruke men man får ikke utnyttet den ekstra hasitgheten. Men det er ingen disker som utnytter hele hastigheten til Sata enda tror jeg.

Stemmer nok det der. Tipper det er bakoverkompatibelt, men at man får utnytta det fullt er vel mer å ta i. SATA1 har ikke en gang blitt brukt helt fullt ut eller...?

Lenke til kommentar
Stemmer som dere sier, s-ata 2 disker er vel kjappere med tanke på ncq, men ikke pga økt hastighet ved 300 mb/s. Vanlig s-ata hastigheten på 150 mb/s er ikke fullt utnyttet enda heller av harddisker generelt tror jeg :)

Var sånn jeg og forstod det. Kan ikke huske at min SATA1 Disk kjører 150 mb/s :p Selv om den er 10 000 rpm :p

Lenke til kommentar
Stemmer som dere sier, s-ata 2 disker er vel kjappere med tanke på ncq, men ikke pga økt hastighet ved 300 mb/s. Vanlig s-ata hastigheten på 150 mb/s er ikke fullt utnyttet enda heller av harddisker generelt tror jeg :)

Var sånn jeg og forstod det. Kan ikke huske at min SATA1 Disk kjører 150 mb/s :p Selv om den er 10 000 rpm :p

Hehe, jepp.

Forstår ikke helt hvorfor de innfører 300 mb/sec så tidlig da ingen disker yter ut s-ata 1 spesifikasjonen enda engang!

Men kan jo hende de slang det på siden de måtte ha noe nytt som støttet ncq ;)

Lenke til kommentar

Harddisker = Max ca 70 MB/s

ATA100 = Max ca 100 MB/s

ATA133 = Max ca 133 MB/s

S-ATA150 = Max ca 150 MB/s (S-ATA I)

S-ATA300 = Max ca 300 MB/s (S-ATA II)

Siden harddisken uansett vil være flaskehalsen og aldri gi mer enn ca 70MB/s så spiller det ingen rolle hvor rask kabelen og kontrolleren er.

Men SATA-II har andre fordeler (NCQ) som kan gi lavere gjennomsnittlig aksesstid. Dette har mye mer å si for ytelsen i OS enn MB/s-tallet.

Du kan godt bruke SATA-I harddisker på SATA-II kontrollere. Det er bakoverkompatibelt så det fungerer fint. Du vil ikke få flere MB/s på grunn av dette, men du kan få lavere aksesstid dersom både hovedkort og harddisk støtter NCQ.

Lenke til kommentar

hmm, ja det svarte jo på spørsmålet mitt, men her er et nytt et :p hvis man bruker sata2 kontroller som max tar 300mbs, blir da sata1 hardisken nærmere sin optimale ytelse på150mbs ? eller blir det som om man brukte en vanlig sata1 kontroller med NCQ ?

Lenke til kommentar

1. Det heter ikke mbs (millibitsekunder) men MB/s (MegeByte per sekund)

2. Å bruke en SATA1 harddisk på en SATA2 kontroller vil gi samme ytelse som å bruke en vanlig SATA1 harddisk på en SATA1 kontroller med NCQ.

Hvis både kontrolleren og harddisken støtter NCQ så er det selvfølgelig bedre enn om en av delene ikke støtter det. (NCQ vil ikke fungere om bare en av delene støtter det)

Lenke til kommentar

Skal ikke SATA II støtte en multiplexer som kan ta inntil 15 disker pr port?

There are other benefits to SATA II as well. With the current iteration of SATA, one disk connects to one port. With support for port multipliers, which will be offered by the likes of LSI Logic, Marvell and Network Appliance, SATA II allows up to 15 disks to be connected to the same port, lowering costs and minimizing the amount of cabling required in an enclosure. SATA II will support per-port transfer rates of 1.5 Gbps and, ultimately, 3 Gbps.

http://www.varbiz.com/sections/technology/...icleId=47903345

Endret av snole
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte denne SATA kontrolleren. Promise bruker betegnelsen SATAII for denne, men den har bare 150 MB/s overføring og ikke 300 MB/s overføring som det blir sagt lenger opp at SATAII har. Er det bare jeg som ikke forstår bruken av disse betegnelsene eller er det mye forvirring?

I stickyen blir SATA og SATAII brukt om sata 1.0 og utvidelsen av denne iallefall.

Det står uansett på esken at kontrolleren støtter mange disker på hver port, men jeg husker ikke antallet. Finner det heller ikke på Promise sin hjemmeside. Kan se om en ukes tid når jeg kommer tilbake til hybelen om det ikke har kommet noen svar på det her før det.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte denne SATA kontrolleren. Promise bruker betegnelsen SATAII for denne, men den har bare 150 MB/s overføring og ikke 300 MB/s overføring som det blir sagt lenger opp at SATAII har. Er det bare jeg som ikke forstår bruken av disse betegnelsene eller er det mye forvirring?

I stickyen blir SATA og SATAII brukt om sata 1.0 og utvidelsen av denne iallefall.

Det står uansett på esken at kontrolleren støtter mange disker på hver port, men jeg husker ikke antallet. Finner det heller ikke på Promise sin hjemmeside. Kan se om en ukes tid når jeg kommer tilbake til hybelen om det ikke har kommet noen svar på det her før det.

Slik jeg forstår den infoen der, er det en 4 porters kontroller, som støtter enkelte av SATAII sine nyvinninger.

Mens den ikke har SATAII hastighet.

Serial ATA Support

* Supports up to 4 Serial ATA devices

* Supports up to 150MB/sec transfers with CRC error-checking

* Compliant to Serial ATA Rev. 1.0

* Compliant to Serial ATA II: Extensions to Serial ATA 1.0, Rev. 1.0, including

- Native Command Queuing

- Staggered Drive Spin-Up

- HDD Activity Indication

* Supports Serial ATA tagged command queuing (TCQ)

* Serial ATAPI Support

Endret av snole
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...