oddkt Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Hei. Har nylig lagt inn Fedora Core 3, men har problemer med å mounte cdbrenneren. I fstab har jeg følgende linje: /dev/hdc /media/cdrecorder auto pamconsole,fscontext=system_u:object_r:removable_t,exec,noauto,managed 0 0 Ved en dmesg | grep hdc får jeg dette: hdc: _NEC DVD_RW ND-1300A, ATAPI CD/DVD-ROM drive hdc: ATAPI 32X DVD-ROM DVD-R CD-R/RW drive, 2048kB Cache, UDMA(33) Jeg har prøvd mount /media/cdrecorder men får bare denne meldingen: /dev/hdc: Input/output error mount: block device /dev/hdc is write-protected, mounting read-only /dev/hdc: Input/output error mount: /dev/hdc: can't read superblock Jeg har også en SuSE 9.2 Live CD som kjører stort sett samme kjerne og Gnome versjon. Der får jeg mountet cd brenneren uten noen problemer. Er det noen av dere som har vært borti dette før, og eventuelt funnet en løsning? Mvh Odd K. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 (endret) Prøv å mounte brenneren med "mount /dev/hdc /media/cdrecorder". Edit: fikk den feilen for noen dager siden, men det løste seg etter noen timer. aner ikke hva som skjedde... Endret 28. desember 2004 av Gimper Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 de feilmeldingene tyder på at den ikke klarer lese den pga. noe er galt med cd/cdspiller... Men hva sier "hdparm /dev/hdc"? både for suse og for fedora... Kan være at noen parametere har blitt satt feil... Lenke til kommentar
oddkt Skrevet 28. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2004 Hei. Gimper: [root@bilbo ~]# mount /dev/hdc /media/cdrecorder /dev/hdc: Input/output error mount: block device /dev/hdc is write-protected, mounting read-only /dev/hdc: Input/output error mount: /dev/hdc: can't read superblock kyrsjo: Fedora [root@bilbo ~]# hdparm /dev/hdc /dev/hdc: HDIO_GET_MULTCOUNT failed: Invalid argument IO_support = 1 (32-bit) unmaskirq = 1 (on) using_dma = 1 (on) keepsettings = 0 (off) readonly = 0 (off) readahead = 256 (on) HDIO_GETGEO failed: Invalid argument Nå kjører jeg dual boot med Win XP på en annen partisjon på samme harddisk (SATA på sda) Og det virker utmerket der. -- Odd K. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Har du aktivert 32-bit overføring fra CD-Brenner til system i BIOS? Fungerer ikke så bra å ha 32-bit påslått i Fedora men ikke i BIOS. Lenke til kommentar
oddkt Skrevet 28. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2004 Jeg har sjekket og dobbelt sjekket, men har ikke noen valg i BIOS som gir meg mulighet til å sette dette. Kjører Asus A/N8X-E Deluxe hovedkort. -- Odd K. Lenke til kommentar
oddkt Skrevet 28. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2004 Jaja, nå virker det helt fint. Det som er rart er at jeg tok ut musikk cd'n og satte inn en data cd. Rebootet systemet og det var alt. Nå er alt i skjønneste orden. Skjønn det den som vil... Odd K. Lenke til kommentar
drall Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Du kan ikke montere en audio-cd. Den har ikke iso/udf filsystem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå