Gå til innhold

Hjelp til script, som sier om en server er of..

Anbefalte innlegg

Hei!

Til min side har jeg flere servere, og på hovedsiden skal det stå om den er online eller offline

fant dette:

<?
$available = file ('http://xx.xxx.xxx.xxx/status.txt');
if (rtrim($available[0]) == "online")
{
echo  "<a href=http://mysite.no-ip.com target=_blank><font color=#009900>Available</a>";                              
}
else
{
echo  "Server Offline</p>";
}
?>

problemet er at når servern er offline blir aldri siden ferdig med å laste. så lurer på hvordan jeg skal legge inn en begrensning eller noe.

Endret av TheGreatOne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den effektive måten å gjere dette på, er å lage eit cron-script som bruker wget til å hente denne fila fra serveren kvart 5. sekund. Då kan du enkelte lese status-fila frå den lokale serveren, noko som er mykje raskare enn å spørre den andre serveren kvar gong nokon skal sjå sida. Her må du i så fall gjere slik at skriptet slettar den nedlasta fila dersom serveren ikkje er tilstede, og først sjekke om fila finns i skriptet ditt.

Det vil vere ei mykje meir elegant løysing, men vil jo medføre ein 5 sekunds forsinkelse, men dette er akseptabelt. For mange vil nok ein 30 sekunds eller 1 minutt forsinkelse og vere akspeptabelt, og det vil og drastisk redusere trafikken.

Dersom dette er ei nettside som skal ha litt mykje trafikk, så er nok dette måten å gjere det på.

Lenke til kommentar

takk for svar, men jeg kan veldig veldig lite php :blush:

så det var mange eksempler og sånt inne på php.net (prøvde meg frem litt, men det funka dårlig), men hvem passer best, det er ikke stor trafikk på sidene.

Hadde vært fint om noen kunne hjelpt meg et steg videre. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...