salah Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 (endret) Hei! Jeg bestilte for noen måneder siden en Maxtor DiamonMax Plus 9 160 GB ATA/133 7200 RPM harddisk av Lefdal/Elkjøp (husker ikke), og dette har jeg hatt til ca. nå. Deretter kjøpte jeg en Fortron/Source Strømforsyning ATX-300W OEM som funker. Tror jeg. Ganske enkelt, problemet mitt er at jeg tror strømforsyninga har ødelagt denne disken. Disken funker kjempefint til de andre pcene den har vært borti og jeg har brukt den en stund nå, før jeg kjøpte strømforsyninga. Jeg koblet da hele pcen sammen og alt funket fint. Etter ca. 10 minutter sier det en slags pang (skremmende lyd ihvertfall) inni maskinen, og jeg åpner fort sidedøra og sjekker hva som skjer, og jeg ser at det ryker fra harddisken. Jeg finner senere ut at harddisken har "eksplodert" og motoren i disken starter ikke opp. Det jeg nå legger skylda på, er strømforsyninga. For den disken har vært i tre andre strømforsyninger (disken er aldri blitt tatt ut av maskinen, men strømforsyningene er bytta ut) og disken har funka fint. Det jeg tenker meg nå, er at det er strømforsyninga sin feil. Strømforsyninga jeg kjøpte har også en del andre feil (bla. annet den er utrolig varm, pluggene "limer" seg fast til enhetene og det trengs krefter for å dra av) og derfor har jeg lyst til å sende den inn til Komplett.no. Men jeg lurer på hva dere synes jeg skal gjøre, eller eventuelt HVORDAN jeg skal returnere den. Her er litt bestillingsinformasjon av Komplett.no: 1 in delivery 800471583 Released for picking: 2004-11-07T12:56 Picking started: 2004-11-07T12:56 Packing completed: 2004-11-07T15:38 Shipped: 2004-11-08T09:53 Jeg takker for alle svar! Mvh, pavlion EDIT: HER er et bilde av harddisken! Bare gå inn på den mappa og trykker dere på det bildet. Håper det hjalp Endret 28. desember 2004 av pavlion Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Det var da utrolig beleilig at hardisken røk så du kan få ny strømforsyning.... Hva med hardisken da?? Lenke til kommentar
salah Skrevet 28. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2004 Ja men det er jo strømforsyninga som har ødelagt harddisken, da burde jeg å få såpass garanti at de erstatter harddisken også? Lenke til kommentar
wormy Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 hvis strømmen har drept hdd-en, burde du nok det ja.. (synes iallefall jeg..) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Ja men det er jo strømforsyninga som har ødelagt harddisken, da burde jeg å få såpass garanti at de erstatter harddisken også? Nei, det får du ikke. Les kjøpsloven, og betingelsene. Lenke til kommentar
salah Skrevet 28. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2004 Ja hva annet kan ha gjort det? Ingen andre av de strømforsyningene gjorde det.. Men den utgangen som sist ble brukt til harddisken er ikke brukt etter den gangen den ødela harddisken, jeg har ikke turt å bruke den! Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 (endret) Det jeg nå legger skylda på, er strømforsyninga. For den disken har vært i tre andre strømforsyninger (disken er aldri blitt tatt ut av maskinen, men strømforsyningene er bytta ut) og disken har funka fint.De kan ike være sånn at "tiden var kommet" til denne gamle hardisken Det jeg tenker meg nå, er at det er strømforsyninga sin feil. Strømforsyninga jeg kjøpte har også en del andre feil (bla. annet den er utrolig varm, pluggene "limer" seg fast til enhetene og det trengs krefter for å dra av) og derfor har jeg lyst til å sende den inn til Komplett.no. Edit: Hvor kommer denne hardisken inn i bildet da? Jeg bestilte for noen måneder siden en Maxtor DiamonMax Plus 9 160 GB ATA/133 7200 RPM harddisk av Lefdal/Elkjøp (husker ikke), og dette har jeg hatt til ca. nå. Endret 28. desember 2004 av sveinsel Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Er strømforsyninga ødelagt, lever den inn der du kjøpte den. Er harddisken ødelagt, lever den inn der du kjøpte den. Er X ødelagt, lever X inn der du kjøpte X. Det er det suverent mest enkle du kan gjøre. Å få Komplett.no til å erstatte et produkt som er kjøpt i en annen butikk, kan nok bli en "morsom" affære. Lenke til kommentar
salah Skrevet 28. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2004 "Tiden har kommet"? Disken ble kjøpt for noen måneder siden, og har funket til ca. for noen uker siden! Den funket jo i ca. 10 minutter i med den nye strømforsyninga også. Og hva mener du med "Hvor kommerdenne harddisken inn i bildet da?" Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 "Tiden har kommet"? Disken ble kjøpt for noen måneder siden, og har funket til ca. for noen uker siden! Den funket jo i ca. 10 minutter i med den nye strømforsyninga også. Og hva mener du med "Hvor kommerdenne harddisken inn i bildet da?" Send nå for guds skyld den harddisken der den ble kjøpt og strømforsyninga der den ble kjøpt. Kan det være vanskeligere enn det? Hvis den ble kjøpt på Elkjøp for noen måneder siden, så er det jo massevis av garanti/reklamasjonsrett på den. Lenke til kommentar
Han Henning Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Heisan! Dersom det vitterlig forholder seg slik som trådstarter antyder, at strømforsyninga har ødelagt harddisken, så er det selvfølgelig selgeren av strømforsyninga som er erstatningspliktig mht til harddisken. Elkjøp/ Lefdal har ingen interesse av, og heller ingen plikt til, å erstatte feil som andre har "skylden" for. Hvordan man returnerer varer til Komplett fremkommer av internetsidene dems på en ganske grei måte. Dette tilfellet er imidlertid såpass komplisert at jeg ville tatt en telefon. Det meste ordner seg dersom man er høflig, saklig og litt ydmyk... HH Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Jeg synes nå det er litt rart at dersom det er PSU`en som skal være årsaken, siden den fungerer enda. Har du koblet maskinen til jordet strømuttak? Lenke til kommentar
espboot Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 (endret) Det hadde vært interessant å høre hva noen fra Komplett synes om dette esp Endret 28. desember 2004 av espboot Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Lever hardisken på elkjøp, det er det enkleste. Tror ikke noen av dem kommer til å finne ut av hvem sin feil det egenlig er. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Dersom alt er koblet riktig, gjelder fortsatt garanti på harddisken, så den skal selvfølgelig leveres der du kjøpte den. Om strømforsyningen har røket gjelder det samme der. Dersom alt ble koblet riktig, ta retur der du kjøpte den. Om noe av dette skyldes feilkobling fra din side, kan du glemme garanti, retur, reklamasjon, whatever fra noen som helst. Denne tråden handler om et ikke-problem. Ting som ryker så tidlig etter at man kjøpte det har garanti. Dersom de nekter å ta det på garanti kan du gå videre med det via forbrukermyndighetene. Lenke til kommentar
salah Skrevet 29. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2004 (endret) Hei Jeg må beklage meg for å ha forklart saken dårlig for dere. Mitt problem er at jeg ikke finner garantien/kvitteringen for harddisken min. Det er mitt problem. Hadde jeg funnet garantien/kvitteringa hadde problemet vært løst! Så det jeg lurer på nå er, er det bare å glemme noen form for garanti siden jeg ikke har kvitteringa? Og nei strømmen er ikke jordet! Takker for all hjelp jeg har fått, og jeg takker for videre hjelp! Mvh. pavlion Endret 29. desember 2004 av pavlion Lenke til kommentar
chil Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Er strømforsyninga ødelagt, lever den inn der du kjøpte den.Er harddisken ødelagt, lever den inn der du kjøpte den. Er X ødelagt, lever X inn der du kjøpte X. Det er det suverent mest enkle du kan gjøre. Å få Komplett.no til å erstatte et produkt som er kjøpt i en annen butikk, kan nok bli en "morsom" affære. gjør som Ufo sier du!, ikke noe vits å gjøre det tungvint. Selv om du har mista kviteringa ligger du inne med navn, som komplett, elkjøp osv.. Lenke til kommentar
gsn Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 hmm, se på den kontakten som gikk in i harddisken som gikk til 11. kan det hende at psu produsenten har klart og koble 12v på 5 v? hadde såfall vært veldig morro Lenke til kommentar
salah Skrevet 29. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2004 (endret) Chil: Okei, men da kan jeg ringe Elkjøp og prøve å få tak i min kontoinformasjon, for brukernavnet (som skal være mailen min) funker ikke, jeg får beskjed om at den ikke er registrert! Men selv om jeg da ikke har kvitteringa, skal jeg kunne få erstatta harddisken min? Mister jeg ifåfall alle filene mine som lå på disken? (Jeg har 20 GB med "uerstattelige" filer..) EDIT: Jeg har fikset problemet! Jeg ringte Elkjøp og de fant ikke meg med navnet, men med adressen og lovte å sende meg kvitteringa med Posten, og skal være framme om ca. to dager! Så skal jeg bare ta med disken innom Elkjøp i Lørenskog og de skal repareren for meg! Jeg er veldig takknemlig for alle som har hjulpet meg. Jeg hadde ikke klart det uten dere! Tusen hjertlig for hjelpen! Endret 29. desember 2004 av pavlion Lenke til kommentar
TEE Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Chil: Okei, men da kan jeg ringe Elkjøp og prøve å få tak i min kontoinformasjon, for brukernavnet (som skal være mailen min) funker ikke, jeg får beskjed om at den ikke er registrert! Men selv om jeg da ikke har kvitteringa, skal jeg kunne få erstatta harddisken min? Mister jeg ifåfall alle filene mine som lå på disken? (Jeg har 20 GB med "uerstattelige" filer..) Elkjøp skal ha all nødvendig informasjon ja. Du mister all data på harddisken. Dersom harddisken er ødelagt, tar de den ødelagte og destruerer den, mens du får en ny. Personlige data på harddisker dekkes ikke av noen garantier. Det er ens eget ansvar å sørge for backup av "uerstattelige" filer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå