Gå til innhold

Plasma vs. CRT. Fordeler og ulemper

Anbefalte innlegg

Jeg bor i ett kollektiv sammen med to andre. Om et par måneders tid flytter han ene sammen med kjæresten sin, og drar med seg både TV'n og kjøleskap. Så da må jeg ut å handle hvit og brune (mer riktig "sølv") varer. Kjøleskap er greit, men TV, derimot, er et problem. Hva søren skal jeg velge?

Jeg ser at man får tradisjonelle widescreen CRT for en slikk og ingenting nå. Man kan få toppmodellene til de fleste store produsenter til rundt 10.000 nå.

Men jeg har også lyst på plasma. Man får jo meget gode plasma til rundt 20.000, og kan sikkert få det enda billigere om et par måneders tid. Trenger imidlertid ikke en gedigen 42", 37" holder lenge for meg (vet ikke om jeg har plass til 42" på den veggen jeg tenker å henge den heller).

Spørsmålet er derfor... er det verdt å kjøpe en Plasma til ca. 20.000 fremfor en CRT widescreen til 10.000?

Hvordan er bildekvaliteten i forhold?

Og hva er fordeler og ulemper med en plasma fremfor CRT? Kjenner til det med størrelse, vekt og plassering, men tenker på andre ting.

Tenker ikke på spesielle merker nå, kun generelt. Når jeg har bestemt meg for CRT eller plasma, får jeg komme tilbake og be om tips til hvilken produsent og hvilken TV jeg skal kjøpe meg.

På forhånd tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En TV til 10 000 gir LANGT bedre bilde enn en plasma til 20 000. Kjører du DVI inn på plasmaen og den klarer det ok, blir bildet ok, men til vanlig tv-sendinger via tuner syntes jeg personlig bildet blir elendig.

Størrelsen er jo et faktum.. 42" er snadder, men det er rett og slett for dårlig i mine øyne..

Lenke til kommentar

Ja, du bekrefter det jeg selv har en mistanke om. Jeg har sett Plasma tv'er som har bilde stabilt som fjell, men tror dette er dyre modeller. Det er jo en relativt ny teknologi for det "lavere" konsumermarkedet. Lurer bare på om jeg har plass til en CRT widescreen på 32"-36".

Kom gjerne med flere synspunkter...

Lenke til kommentar

Det du som regel ser er DVD-filmer av god kvalitet, kjørt via HQ-inngang slik som DVI/HDMI. Ofte brukes også tegnefilmer, som gjør bildet enda mer imponerende.

Kun de riktig dyre modellene gir akseptabelt resultat på TV. Bruker du satelitt, og har en digital tuner med DVI-utgang, blir bildet langt bedre...

Allikevel er prisene dumpet på TV, og her for du helt klart mest for pengene. Se etter en god 36", evn 32". Har selv sansen for bildekvaliteten til Philips. Disse ligger skjeldent på andre plasser enn 1. og 2.plass under tester av de bedre modellene. Toppmodellene til Sony og Phillips har i dag et vanvittig bilde på ordinær TV. Skal du ha noe merkbart bedre, må du benytte HDTV, noe som foreløbig ikke er tilgjengelig. Ikke er det spesielt merkbart på noe bilde under 40".

Kjøper du en TV til rundt 10 000,- nå kommer du garantert ikke til å angre. Plasma blir bedre og rimligere i årene som kommer.

Husk at ved PC-bruk er plasma litt "skummelt" å bruke pga den høye innbrenningsfaren... (LES: allerede etter 15minutter).

Sitter du på litt avstand, bruker en påkostet DVD-spiller eller HTPC, og skal kun bruke skjermen til film....samt at du ikke bryr deg så mye om at det du kjøper faller som en stein i pris, er plasma et godt valg.

Lenke til kommentar

Blir mer og mer overbevist om at jeg bør kjøpe enn CRT nå, og heller investere i en plasma om noen år når de er blitt billigere og bedre... eller annen ny teknologi som da evt. har overgått plasma på kvalitet (nå må jeg bare tenke på hvordan i huleste jeg skal få plass til en wide CRT :!: )

Men vil også DVD filmer av god kvalitet være bedre på CRT? Det er på DVD jeg er mest opptatt av at bildekvaliteten skal være best mulig. Kan jo ta en titt i en butikk, og prøve å sammenligne også.

Lenke til kommentar

For all del, ta deg en runde og vurder selv. Mange syntes DVD blir ganske akseptabelt på rimligere plasma hvis det blir gjort riktig. Men det stiller litt krav til at du har en bra DVD-spiller.

Bildet på en TV vil med dagens teknologi alltid bli best... For du som driver med foto, kan det sammenlignes med analogt speilrefleks med "vanlig" digitalt , da det fremdeles var nytt og ikke 100% utviklet.

Vær obs på at mange ikke ønsker eller har "muligheten til å vise deg" ;) vanlige tv-sendinger. IKKE kjøp noe før du har tatt det med i vurderingen på plasma.

Lenke til kommentar

Den setningen med analogt vs. digitalt for noen år siden, var nesten nok til å ta avgjørelsen 100% for meg her og nå... men skal bruke januar til å kikke rundt i litt butikker, og plage vettet av de ansatte ved å be de vise meg samme film, med samme DVD spiller, på både CRT og plasma, og tv sendinger på begge også. Kanskje blir jeg overrasket, eller så blir din påstand bekreftet også når det gjelder mine øyne (har mest tro på det siste).

Takk for all hjelp... håper også andre kan komme med sine synspunkter (og gjerne du også JohnnyKnoxwille, om du har mer å si).

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte "på impuls" en Samsung 42" plasma for ca. ett og et halvt år siden.

Fordi en så stor skjerm også "forstørrer" alle små problemer med bildet, valgte jeg å gå for digital TV(fra UPC) for å få en bildekvalitet jeg var fornøyd med.

Bildet er veldig 'stabilt', rent, klart, skarpt, osv.

Nå har det jo skjedd en del bare siden jeg kjøpte denne skjermen, men de punktene min skjerm har problemer på, er sortnivå(kontrast), og enkelte fargeoverganger:

• Manglende sortnivå viser seg ved at en veldig mørk scene i en film eller serie vil miste en del detaljer. Litt vanskelig å forklare, men man kan oppleve at et ansikt "svever i løse lufta", fordi de små detaljene som utgjør kroppen etc. er borte fordi de er så mørke at skjermen ikke kan skille de ut. Satt litt på spissen riktignok.

• De mangelfulle fargeovergangene viser seg hvis man har et bilde hvor en farge går 'trinnløst' fra mørk til lys, eller fra en farge til en annen. Skjermen min klarer ikke alle de fargenyansene, og dermed blir det 'banding' som det heter - fargeovergangen blir delt opp i felter med trinnvist lysere/annerledes farge.

-Men de to tingene er vel de eneste negative jeg kan si om skjermen. Og på de nyeste plasmaene er vel disse problemene også minimert allerede.

Kan vel si det sånn at 95% av tiden er jeg veldig fornøyd med skjermen.

Men digital TV er nesten et must, spør du meg.

Generelle fordeler med plasma(som jeg kommer på):

• Blir ikke negativt påvirket av magnetfelt, slik CRT TVer blir.

• Skaper ikke et statisk elektrisk felt, slik CRT TVer gjør, og dermed trekker de ikke til seg støv.

• Lav vekt i forhold til CRT.

• Kan henges på veggen, og tar dermed ikke stor plass på tross av stor skjermstørrelse.

• Ingen problemer med geometri; altså er det ingen sjangs for at bildet blir buet til den ene eller andre kanten, eller skjevt etc. slik det kan bli på en CRT.

Tja... det var vel det jeg kunne komme på i farta.

Men det er jo noen ulemper også, som at de er følsomme for innbrenning(samme bildet på skjermen for lenge kan skape et varig 'inntrykk'), de bruker mye strøm, og de nevnte problemer med sortnivå og farger, selv om det muligens ikke er noe problem lenger. Min skjerm er også litt "kornete" hvis man står tett innpå, men det gjør man jo ikke når man ser på TV til vanlig.

-Gå til en butikk og ta en titt først. Prøv å se på plasmaen mens det går en vanlig film på den, helst med litt mørke scener. Og hud er også en god test når det gjelder farge nyanser, så be dem sette på en film med mye naken hud.

Ehm - nei forresten, ikke gjør det... :whistle:

Men solnedganger etc. kan være en bra test. Vær litt oppmerksom på at de ofte kjører tegnefilmer og datagenererte filmer(Toy Story, Shrek) på plasma skjermer, fordi slike filmer alltid blir veldig bra på plasma, og ikke avslører svakhetene.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Kjøp The Crow på DVD, så tar du den med til butikken og ber om å få se litt på den der. :) Mørkere film tror jeg ikke at jeg har sett, samtidig skjer det ting fort under de mørke scenene, så den bør være ganske brukbar til å teste om skjermen klarer mørke scener med bevegelse.

Lenke til kommentar

Vel, er vel ikke å legge skjul på at vanlig bilderør leverer best kvalitet, men tar dog mye større plass! Plasma er et godt alternativ, men en crt-tv til 10.000 kr. er mye mye bedre enn en plasma til 20.000 kr. Men husk at hvis du skal ha over 32" tv "må" du ha parabol for å få gode bilder! Lykke til :)

Lenke til kommentar

Jeg er jo faktisk fremdeles litt i tvil... men hvor mye lettere er en 37" plasma kontra en 36" wide CRT?(Litt redd for hvordan jeg skal få den hjem og opp tre trapper, og lurer på om jeg i det hele tatt får den inn døren her) Og hvor mye strøm drar den i forhold? (Litt økonomisk er man jo).

Lenke til kommentar
Jeg er jo faktisk fremdeles litt i tvil... men hvor mye lettere er en 37" plasma kontra en 36" wide CRT?(Litt redd for hvordan jeg skal få den hjem og opp tre trapper, og lurer på om jeg i det hele tatt får den inn døren her) Og hvor mye strøm drar den i forhold? (Litt økonomisk er man jo).

Well - en ny 36" Panasonic CRT TV jeg akkurat sjekket spesifikasjonene på, veier 96 kilo(!).

En tilfeldig valgt ny Panasonic 37" plasma TV veier 36 kilo...

Min 42" Samsung plasma veier 32 kilo(men er uten påmonterte høyttalere).

Men plasma skjermer kommer gjerne i gigantiske esker - det gjorde ihvertfall min. Måtte få med en kamerat som har varebil for å få den hjem fra Elkjøp, selv om selve skjermen ikke er så vanskelig å få med seg, og tilogmed har bærehåndtak på baksiden. Da jeg pakket den ut, var det tilogmed en eske inni hovedesken, og masse isopor! Så det å få den i hus kan kanskje være like vanskelig, men veier altså uansett mye mye mindre.

Når det gjelder strømforbruk, ser det ut til å være vanskelig å si noe sikkert, fordi det varierer fra plasma til plasma og fra CRT til CRT.

Siden jeg har lurt litt på det selv, har jeg 'Googlet' litt:

Etter hva jeg har sett, ser det ut til at det ikke er så stor forskjell når man sammenligner en 36" CRT med en 37" plasma.

"Sjokket" kom nok mer fordi man var vant til strømforbruket til la oss si en 29 eller 32 tommers CRT, og da sier det seg selv at en 37 til 42 tommers plasma vil ha høyere strømforbruk.

Jeg har sett en 37" Panasonic plasma som bruker 225W, og en Sony 36" CRT som bruker 240W. Jeg har også sett en 36" CRT TV som var oppgitt å bruke 150W.

Min ett og et halvt år gamle Samsung 42" plasma bruker 310W.

Lenke til kommentar

Takk for grundig svar, JohnP.

Plasma er faktisk ganske tungt allikevel da. Jeg hadde tenkt å henge den på veggen, men spørs om veggen tåler det (bor i en bygård fra 1870). Må jeg sette den på tv-bordet er jeg like langt hva angår plassproblemer. Hmm... heller mer og mer mot CRT, men er fortsatt litt usikker på om jeg i det hele tatt får den opp trappa og inn i leiligheten... trang dør, trang gang, og en sving like etter man går inn døren. Skjermer er jo ikke bøyelige, som man vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...