Gå til innhold

The golden ratio - Er du vakker?

Dotten

Anbefalte innlegg

Dette er vel det samme som at avstanden fra fingertupp til fingertupp med utstrakte armer til hver side er akkurat den samme som høyden din. Jeg tror de aller fleste mennesker er helt symmetrisk bygd.

Hvis du tar et bilde av deg selv, deler det på midten i photoshop eller et annet bildeprogram og slår i sammen høyre mot høyre og venstre mot venstre vil du se at du er langt ifra symetrisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er vel det samme som at avstanden fra fingertupp til fingertupp med utstrakte armer til hver side er akkurat den samme som høyden din. Jeg tror de aller fleste mennesker er helt symmetrisk bygd.

Hvis du tar et bilde av deg selv, deler det på midten i photoshop eller et annet bildeprogram og slår i sammen høyre mot høyre og venstre mot venstre vil du se at du er langt ifra symetrisk.

Hvis du skal gjøre det, må du passe på at du deler langs en linje som er perfekt vertikal i forhold til kroppen, og at kroppen er helt rett. ;) Altså er det ikke noe du gjør på noen sekunder.

Lenke til kommentar
Faktisk ei i klassen min så mener det at Magdalensa hadde sex med jesus og startet en hellig slekt som forsatt lever i frankrike... haha!

Dette er (utrolig nok) en ganske utbredt teori... Mange mener at Tempel-Ridderne var av denne slekten. Kunne sikkert finni på å trodd på det jeg og om det ble lagt frem på riktig måte (og om jeg faktisk hadde trudd på at jesus har eksistert).

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
..omtrendt som med bibelen altså.

Faktisk. Akkurat den sammenligningen dukket opp i en diskusjon her i heimen i går.

Nå er ikke absolutt _alt_ med bibelen fiksjon da.

Men veldig mye av den er det...

Det samme gjelder DaVinci-koden. Den baserer seg på grunnleggende fakta, men konspirasjonsteoriene er helt ville, og slutningene som blir trukket er HELT på jordet rent vitenskapelig. Akkurat som med Bibelen.

Nå er ikke jeg bibelekspert, men jeg kan ikke se at bibelen trekker noen spesielt slutning/konklusjon :roll:

Da Vinci koden er også skrevet som en fantasifull roman, bibelen ble tross alt skrevet av folk som var overbevist om at det er sannheten.

Men du har helt rett, å lese Da Vinci koden og ta det som en kilde til fakta blir feil. Da kan man likegreit ta Indiana Jones som fakta ;)

Lenke til kommentar
Faktisk ei i klassen min så mener det at Magdalensa hadde sex med jesus og startet en hellig slekt som forsatt lever i frankrike... haha!

NETTOPP. Jeg mener, boka er god fiksjon, det er det at den er så overbevisende som gjør den god, men man kan ikke finne på å ta den for god fisk! :ermm:

Altså. Hvordan kan du være SÅÅ skråsikker på at dette ikke er fakta? Hadde det vært så unaturlig om Jesus hadde hatt sex med noen?

Jeg sier ikke at akkurat denne teorien stemmer, men at jeg vil være litt mer åpen for nye tanker enn det som står i bibelen og som er den allmenne oppfatningen, som vi faktisk ikke har beviser for (dog heller ikke imot).

La meg ta et eksempel: Det ble bestemt at Den hellige ånd finnes i en avstemning. Bare én stemmes overmakt gjør at vi idag finner Den hellige ånd i bibelen.

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg bibelekspert, men jeg kan ikke se at bibelen trekker noen spesielt slutning/konklusjon :roll:

Vel, den påstår at Jesus hadde magiske evner, for eksempel, selv om det foreligger NULL beviser for dette. Nei, jeg kan heller ikke motbevise det, men enhver rasjonell tankegang tilsier at dette ikke stemmer. Jeg tror med andre ord ikke på det før det finnes noe å legge til grunne for det.

Altså. Hvordan kan du være SÅÅ skråsikker på at dette ikke er fakta? Hadde det vært så unaturlig om Jesus hadde hatt sex med noen?

Det at det ikke finnes motbevis for en grunnløs påstand er ikke et argument. Jeg kan godt si at universet er firkanta, kan du motbevise det? Nei. Gir det meg da grunnlag for å forfekte denne teorien?

No offence, alle religiøse.

Lenke til kommentar

Det at det ikke finnes motbevis for en grunnløs påstand er ikke et argument. Jeg kan godt si at universet er firkanta, kan du motbevise det? Nei. Gir det meg da grunnlag for å forfekte denne teorien?

No offence, alle religiøse.

HalTan, jeg tror vi egentlig er enige.

Lenke til kommentar

Vel, den påstår at Jesus hadde magiske evner, for eksempel, selv om det foreligger NULL beviser for dette. Nei, jeg kan heller ikke motbevise det, men enhver rasjonell tankegang tilsier at dette ikke stemmer. Jeg tror med andre ord ikke på det før det finnes noe å legge til grunne for det.

Er ikke uenig i deg der. Men poenget mitt var at de som skrev bibelen skrev noe som for dem var en sannhet. Dan Brown skrev ikke Da Vinci koden som noe han trodde hadde funnet sted.

Bibelen er ingen roman ;)

Lenke til kommentar
Kanskje off-topic, men jeg MÅ få det ut: DaVinci-koden er like full av bullshit som Illustrert Vitenskap. Synd at så mange ikke klarer å skille mellom fiksjon og fakta. Har møtt mennesker som er overbevist over at DaVinci var leder for både ditt og datt av hemmelige ordener etter å ha lest denne FIKSJONSboka. :shrug:

Carry on, nothing to see here.

Hei! Ikke tull med illustrert vitenskap. Det står mye nyttig og interessant der som _er_ basert på fakta.

SÅ det så!

Lenke til kommentar
Egentlig godt mulig at Jesus hadde sex, men at damen tilfeldigvis het Magdalena og alt det der er heller usannsynlig.

Det ble vel ogå den guddommlige sexen jenter så ofte lengter etter... :roll:

Han var 30, gikk på vannet og var datidens svar på en storkjendis a'la Brad Pitt(med skjegg). Så han fikk nok seg en god del ja ;)

Men han hadde jo en haug med mannlige disipler, så det kan jo diskuteres hvilken legning mannen hadde.... Eller diskriminerte han bare kvinner :whistle: ?

Lenke til kommentar
Egentlig godt mulig at Jesus hadde sex, men at damen tilfeldigvis het Magdalena og alt det der er heller usannsynlig.

Det ble vel ogå den guddommlige sexen jenter så ofte lengter etter... :roll:

Han var 30, gikk på vannet og var datidens svar på en storkjendis a'la Brad Pitt(med skjegg). Så han fikk nok seg en god del ja ;)

Men han hadde jo en haug med mannlige disipler, så det kan jo diskuteres hvilken legning mannen hadde.... Eller diskriminerte han bare kvinner :whistle: ?

Folk som kan gå på vannet er sikkert skikkelige damemagneter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...