Gå til innhold

The golden ratio - Er du vakker?

Dotten

Anbefalte innlegg

Sitter her og leser på "Da Vinci-koden" og er litt fascinert av historien bak tallet phi. Dette er historisk sett på som betegnelsen på det perfekte. Enkelte funderer på om tallet phi er en slags "oppskrift" for selve universet.

Alle her kan jo sjekke om de er av et "gyllent snitt". Tallet phi er 1,618. Ta og mål lengden fra skulder til fingertupp, og del det dermed på lengden fra albue til fingertupp. Det samme kan du gjøre ved å måle lengden fra hode til fotsåle, og dele det med lengden fra navlen til fotsålen...

Hva får du? Jo, det skal vistnok bli tilnærmet 1.618. Har ikke prøvd teorien ut selv enda, men så fort jeg finner et målebånd så ;)

Er folk her av det "gyllne snitt"?

I sammenheng kan det nevnes at forholdet mellom antall hunn-bier og antall hann-bier i en bikube alltid være tilnærmet lik phi. Det er vist flere eksempler ute og går, så om noen vet noen så kan de vel nevnes.

Stemmer forholdene rundt tallet phi så er det mystiske greier :hmm:

Mer kan leses her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er vel det samme som at avstanden fra fingertupp til fingertupp med utstrakte armer til hver side er akkurat den samme som høyden din. Jeg tror de aller fleste mennesker er helt symmetrisk bygd.

Jeg tror de aller færreste, helt sikkert ingen, er helt symmetrisk bygget. Se for eksempel på neseborene dine, eller øynene. Er de helt like? :p

Lenke til kommentar

Kanskje off-topic, men jeg MÅ få det ut: DaVinci-koden er like full av bullshit som Illustrert Vitenskap. Synd at så mange ikke klarer å skille mellom fiksjon og fakta. Har møtt mennesker som er overbevist over at DaVinci var leder for både ditt og datt av hemmelige ordener etter å ha lest denne FIKSJONSboka. :shrug:

Carry on, nothing to see here.

Lenke til kommentar
..omtrendt som med bibelen altså.

Faktisk. Akkurat den sammenligningen dukket opp i en diskusjon her i heimen i går.

Nå er ikke absolutt _alt_ med bibelen fiksjon da.

Men veldig mye av den er det...

Det samme gjelder DaVinci-koden. Den baserer seg på grunnleggende fakta, men konspirasjonsteoriene er helt ville, og slutningene som blir trukket er HELT på jordet rent vitenskapelig. Akkurat som med Bibelen.

Lenke til kommentar
Kanskje dårlig eksempel...

Men poenget var at de interne organene er ikke symetriske...

Aldrig si aldrig, har ikke studert phi (hørte om det for mange år siden). Det kan faktiskt være et forhold mellom de indre organene dine basert på det gyllende snitt.

- D.J.

Endret av DjSlayer
Lenke til kommentar
Kanskje dårlig eksempel...

Men poenget var at de interne organene er ikke symetriske...

Aldrig si aldrig, har ikke studert phi (hørte om det for mange år siden). Det kan faktiskt være et forhold mellom de indre organene dine basert på det gyllende snitt.

- D.J.

Eg tenkte bare på sånn enkel symetri.

Sånn som du gjorde i barnehagen vettu, tegner en halvdelen av sommerfulen og så bretter du den og vips så får du den andre siden lik! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...