Gå til innhold

Bytte harddisk og flytte OS som image

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lyst til å flytte OS fra gammel HDD til ny og fjerne den gamle.

Nærmere forklart:

Jeg har installert to harddisker i pcen. En gammel master på 10 GB og en ny slave på 200 GB. Den gamle på 10 GB inneholder os (win2k service pack 4) og programfiler. I tillegg har jeg kjøpt enda en ny harddisk på 200 GB som det ikke er noe på og som jeg ikke har installert. Jeg har lyst til å flytte alt som er på den gamle masteren over til den nye tomme disken, for så å kaste den gamle. Jeg har programmet norton ghost, som jeg tror er egnet til dette. I tillegg har jeg en dvd-brenner, slik at jeg kan brenne et image på en dvd som kan bootes. I og med at jeg har IDEdisker lurer jeg også på når jeg skal ta ut diskene og forandre på jumperne.

Grunnen til at jeg spør og ikke prøver meg frem er at jeg hadde startet å grine om jeg hadde blitt tvunget til å formatere den fulle installerte disken på 200 gb. Derfor håper jeg at noen smarte med erfaring på forumet kan gi meg en detaljert forklaring på hvordan dette kan gjøres enkelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EDIT: jeg endrer posten nok en gang.

EDIT 2: det har kommet bra svar etter mitt innlegg. Dette er hvordan man kan gjøre det UTEN Norton Ghost, dersom det interesserer noen...

For det første: uansett hvordan du gjør dette, så lar du D: være helt uforandret. Hvis du har installert programmer på D:, så må du i verste fall installere dem på nytt, for å oppdatere registernøklene.

Først ville jeg ha kopiert alt som var på C: over på D:. Så ville jeg ha fjernet begge harddiskene fra PC´en, koblet til den nye harddisken som C:, og installert OS på denne. Så ville jeg ha koblet til D: på nytt.

Det eneste du evt. får problemer med på denne måten - TROR JEG - er at det mangler registernøkler for noen av programmene dine (som vanligvis ikke er noe problem, fordi de oppdateres når du kjører programmet på nytt), samt at e-post må overføres til nytt e-post-program - og lignende.

Men dette er altså råd fra en fyr som ikke peiling på Norton Ghost, eller tilsvarende programmer.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Norton Ghost fungerer fint det. jeg brukte Ghost 2003 versjonen. Men i stedet for å brenne ett image lagde jeg ett image av min gamle 20Gb disk på slavedisken min. Dette kan du gjøre: Lage image, lagre dette på "gamle" 200Gb disken. Lage Ghost oppstartdiskett. Ta ut gml disk. Sette inn ny + sette jumper på denne til "master". Starte maskinen, gå i BIOS og finne ny disk. Sette inn Ghost oppstartsdisk, og starte maskinen med denne, og legge tilbake imaget. Fungerte bra for meg.

Lenke til kommentar

Ghost har en klonefunksjon, det er det enkleste. Du kobler til den nye tomme disken som slave, ta vekk D: inntil du er ferdig.

Boot en floppy med Ghost og velg Disk to disk. Du kan velge størrelse på partisjonen som lages på den nye disken, vil forslå 20 GB.

Når dette er ferdig kobler du vekk din gamle 10GB disk og setter den nye som master, den skal da boote.

Så kan du koble til D: disken din igjen.

Du kan nå partisjonere den ubrukte delen på den nye disken, bruk disk management. Den vil da dukke opp som neste ledige bokstav, og kan formateres. Eventuellt kan du bytte bokstav på CD drev fra E: til F: og la disken få E:

Med forbehold om at jeg husker detaljene riktig.

Lenke til kommentar

emacoolit: Grunnen til at jeg vil lage et image er at jeg vil slippe å reinstallere og få problemer med registernøkler dll-filer osv.

Både forslaget fra ronand og Hårek er bra, men jeg likte Hårek sitt spesielt siden jeg ikke utsetter den allerede installerte, nesten fulle, disken for fare.

Forresten så ser jeg nå at det er mulig å klone enten i Windows eller i PC-DOS gjennom Norton Ghost. Kan jeg også klone i windows eller må jeg gjøre det gjennom DOS hvis jeg velger forslaget til Hårek? Jeg forstår at man MÅ bruke DOS hvis man skal gjøre som ronand foreslår, da man ikke har OSet intallert.

Endret av hungry hippo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...