Gå til innhold

Undersøkelse: RAM til bærbare, Timings..


Re-Offender

Anbefalte innlegg

Vi fortsetter vår jakt på den perfekte bærbare PC`en og nå er det system-minnet vi ønsker å finne mer ut om!

 

Når det kommer til spørsmål om system-minne eller RAM til bærbar PC hersker det også her stor forvirring om hvordan de enkelte brikken yter. For å finne ut hvordan "timings" de forskjellige merkene og modellene har, starter jeg med dette en undersøkelse om tema. Webshoppene gir svært liten informasjon om "timingene" på brikkene de selger, de opplyser kun om maksimal hastighet (PC2700,3200 o.s.v), men nå skal vi rydde opp :thumbup:

 

En annen grunn til å delta er å sjekke om du har blitt lurt.. er ikke bestandig de som bygger "boksene" velger å gi deg det du har betalt for! Tenker særlig da på folk som har bestilt maskin med PC3200 RAM..

 

ALLE som har bærbar PC med DDR-RAM kan og bør delta, det spiller ingen rolle om maskinen har AMD eller Intel prosessor.

 

For å delta må du gjøre følgende:

1. Last ned siste versjon av CPU-Z HER!

 

2. Kjør CPU-Z og bla deg fram til feltet "SPD"

 

3. Det neste du gjør er å trykke "Alt Gr + PrtScr"

 

4. Åpne "Paint" under startmeny --> tilbehør --> paint

 

5. Velg "merkefunksjon" og høyre klikk på tegnefeltet i paint --> velg "lim inn/paste"

 

6 Deretter lagrer du bildet du får som *hvilketsomhelstnavn*.JPG

 

7. Post bildet i denne tråden uten noe særlig annen forklaring enn hvor brikken stammer fra.. om du ikke kan "hoste" bildet selv, så legg det bare til som vedlegg i innlegget ditt.. og husk ikke "gris" til tråden! :thumbup:

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så langt viser det seg at de aller fleste brikkene har like timings, var ikke så enorme forskjellene..

 

Bortsett fra den corsair brikken :dribble: (har kjøpt 2stk selv hos komplett nå)

 

Konklusjonen er at selv om centrinomaskiner ikke støtter DDR200/PC3200 speed så kan det alikevel lønne seg å kjøpe disse da de somregel har lavere timings på DDR333/PC2700, Prisforskjellen er minimal (ca.100kr extra pr.1GB). Og da vil maskinen kjøre CAS2 istenden for CAS2,5, lavere minnetimings har også større effekt på centrino enn Intel P4 baserte bærbare..

 

Personlig blir jeg å gå fra CAS 2,5 3 3 7 til CAS 2 3 3 5 :w00t: Skal benytte angreretten på de andre brikkene jeg nylig kjøpte, så får en total kostnad på 250kr. inkl.frakt på oppgraderingen, ikke så ille det da? Bestilte i samme slengen nytt centrino2 WLAN-kort med a/b/g fra komplett til maskinen min (intel 2940), hadde 25stk. på lager 30.12.04

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
ArticOC: Corsair XMS2700 512MB SO-DIMM (CMXSD512-2700LL) har enda bedre timings med CAS 2 3 2 6:

http://corsairmemory.com/corsair/products/...d512-2700ll.pdf

 

Disse minnebrikkene burde være bedre egnet for Centrino etter min mening, og selges også av Komplett:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300845&cks=PRL

Hva gir høyeste ytelse:

 

2 3 2 6 eller 2 3 3 5 ??????????????

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er forvirret... Lavere verdier er bedre, men 3200RAM har høyere verdier enn 2700????

 

Skal prøve å huske å laste opp bilde av Crucial DDR SO-DIMM PC2700 512MB CL2,5 Non-parity, 2.5V, 64M x 64, 6ns, 200p når jeg får maskina tilbake fra reparasjon.

Endret av squabbish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...