Gå til innhold

Har dere lyst på en 9800pro vmod worklog her?

Anbefalte innlegg

hei, skal vmodde mit 9800pro i løpet av noen uker. og da kan jeg godt lage en enkel og nybegynnervennlig worklog guide i worklog delen. er det interresse for dette?. hvis ikke gidder jeg ikke bryet, men hvis mange er usikker eller interissert på vmod så kan jeg godt lage..... har allerede bestilt nødvendige deler og utstyr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vet, skal bruke den selv. men tenkte kanskje det er fint å få en guide fra en som ikke har gjort det 999 ganger før. tror ikke jeg skal gjøre vref og vddq. iaffal ikke til å begynne med....... tar for meg core og mem først. bestilte delene den 22. regner med at de kommer snart.

Lenke til kommentar

Meget meg et lovende tråd!

Denne skal jeg *Bookmarke* fordi jeg skal gjøre det samme, men har som sagt 0 peil. og syntes den på www.overklokking.no var litt over hodet på meg!

Supert med masse bilder og detaljert forklarting så alle oss nubs henger med!

love ya :love: (kremt....ikke sånn ment) :nei:

Lenke til kommentar

fikk delene jeg har bestilt i dag.

1x Loddebolt

2x 50k Ohm trimpotmeter

2x 10kohm trimpotmeter

5 meter ledning

loddetinn med rosin (rosin= sånn salge greie?)

har øvd en times tid på et gammelt modeem kort jeg fant, føler at jeg er trygg nok til å klare dette, men velger å øve en stund til. første gangen jeg har loddet i dag. har lest loddeguiden på ok.no , men der lodder de lissom bare store flater, i vmodden er det jo bittesmå punkter man skal lodde, da kan man jo ikke varme op punktet, ha på tinn og så stappe på ledning. det er jo at for liten overflate til det. har funnet meg en nogenlunde teknikk,....... men som sagt, ikke forvent at jeg begynner før om en stund, hvis jeg begynner i hele tatt. vil ikke ødelegge mitt kjære kort. har heller ikke multimeter enno. de kostet så mye, skal se om jeg får lånt meg et en eller annen plass.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Hold ledingen inntil loddebolten og la den varme seg. Ta loddetinnet mot ledningen (som er avisolert seff). Så tar du den fortinna ledningen inntil punktet/beinet som skal loddes på. Fører loddebolten bortil inntil du ser det smelter. Ta bort loddebolten med en gang da. Funker fett (gjorde det for meg iallefall :o)

Du bør(Må) ha ett multimeter før du begynner ja.

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar
Du bør(Må) ha ett multimeter før du begynner ja.

Istemmer det ja.. et multimeter er en billig (i forhold til et ødelagt kort) forsikring.

Særlig når loddepunktene er så små (og sitter så tett) som her. Det er lett å lodde feil slik at man får kortslutning på kortet. Med et multimeter for hånden kan man sjekke motstanden over de komponentene man har loddet på før strømmen settes på.

Dette kan igjen sjekkes mot teorien; får man verdier 'way out' så må man gå gå over loddingen en gang til.

Lykke til, jeg følger tråden.

mvh r.

Edit:

1. Sendt deg en PM.

2. Du kan sikkert spørre Veritassen om paralelle motstander og effekten på spenningen. (<-- noe som er lurt å kunne)

Endret av roger_h99
Lenke til kommentar

ser at de selger digitale multimeter på biltema til 88 spenn. stikker og kjøper et slikt i morra tror jeg. kan man shekke motstanden i punktene før man i hele tatt har satt kortet i pc?, slik at man kan være helt sikker på at det ikke går feil?. hvordan virker egentlig et multimeter?, sender det strøm fra den ene pinnen til den andre og shekker hvos mye motstand det er el no?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...