Papillon Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Noen som vet om en god halvakkustisk gitar til rundt 2 lapper, og evt. hvor jeg får kjøpt denne...? Den skal spilles på en Marshall MG15CDR amp. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Ibanez har noen fine til ca. den prisen. Riff i Oslo (www.riff.no) har noen inne tror jeg. Men du må da prøve gitaren før du kjøper! Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 hva er egentlig forskjellen på en halvakkustisk og en akkustisk gitar? ^o) Lenke til kommentar
Bønne Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) . Endret 6. februar 2017 av Bønne Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 vil en kassegitar med mikrofoner og lydutgang gå som halvakkustisk da? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Det er ikke noen eksakt definisjon på havakustisk. For meg er en halvakustisk gitar en gitar som er konstruert som en akustisk, men som ikke gir nok lyd til å spilles uten forsterker, som regel fordi kassen ikke er dyp nok og/eller fordi den er avstivet. Min Gretsch er et typisk eksempel. Det er en kassegitar, men mye smalere enn en akustisk, og med avstivet lokk. Avstivningen gir mindre akustisk lyd, men bremser også problemer med feedback. Det finnes enda tynnere gitarer enn det bygget på samme prinsippet. Noen av dem bruker en solid "stamme" i midten av kroppen, altså i forlengelsen av halsen, med akustiske hulrom på sidene. Gibson's ES er et eksempel. Helt i ytterkanten av dette prinsippet finner du gitarer som Fenders Telecaster Thinline som strengt tatt er elektriske gitarer med et lite hulrom eller to inni og mye tykkere lokk enn en akustisk. Det påvirker lyden, men gir minimalt med akustiske egenskaper, og da det ville være en overdrivelse å kalle dem halvakustiske. "Åttendels-akustiske", kanskje... Så finnes det gitarer som strengt tatt er akustiske påsatt mic'er eller pickup'er. (Kjært barn har mange navn.) Mange kaller dem halvakustiske også, men det er strengt tatt feil. De er fortsatt helt akustiske, men kan i tilleggg spilles elektrisk. "Akustisk-elektrisk" er et bedre uttrykk. En annen sak er at noen av dem bare spilles elektrisk, for eksempel Guilds X175, X350 og X500 med flere. De er dog gjerne litt tynnere enn rene akustiske gitarer. Geir Endret 26. juli 2007 av tom waits for alice Lenke til kommentar
JorgenSeverin Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) Hvis du ser etter en halvakkustisk gitar til en rimelig penge kan jeg ambefale en Hagstrøm Viking (?).. Det er kanon gitarer (bedre en Gibsons ES spør du meg).. Men de ligger litt over ditt budskjett. 5000 høvdinger hvis jeg husker rett.. Halvakkustiske til 2-3 tusen?? Ibanez, tror Gretch har noen billig modeller.. Epiphone har også noen bra, Rivera f.eks Mvh Jørgen PS: Hvilken amp du har spiller som regel ingen rolle (for meg i alle fall).. Endret 28. juli 2007 av JorgenSeverin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå