Gå til innhold

Steget opp til "entusiastkamera", men hva?

Anbefalte innlegg

Nå vet jeg ikke om du har bestemt deg for *isten, men jeg ville hvertfall kjøpt D70 med 18-70 hvis jeg var deg.

Jeg har ikke bestemt meg 100% for merke enda. Faktisk ble det vel med enda flere i betraktningen, etter at jeg alikevel begynte og vurdere brukt (for å heller bruke mer på objektiver).

Av nye kameraer ser lista ca. slik ut (i prioritert rekkefølge):

1. Pentax *istDS

2. Nikon D70

3. Canon EOS 20D (men har neppe råd :( )

4. Canon EOS 300D

Av brukte er det alle ovenfor, men i tillegg Canon EOS 10D.

Men hvorfor mener du at jeg bør kjøpe D70 istedetfor *istDS? Hvis du har noen grunner som ikke står på "pros&cons" listen min tidligere i tråden, så kom med de.

BTW: så litt på tråden og forumet ellers Bottolph. Muligens Sigma er bedre, men det koster en god del mer enn Tokina objektivet. (iallefall for å få ett lyssterkt nok objektiv - men er f/2 - f/2.8 det som MÅ til, eller finnes det noen som kan gjøre jobben i de fotosituasjoner jeg har beskrevet med noe rundt f.eks. f/4?)

Endret av Duddits
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fordeler med Nikon D70:

-Mer utvalg av objektiver

-Mer utvalg av ekstrautstyr (?)

-Korteste lukkertid 1/8000 (mot 1/4000 på *istDS)

-Kan få trådløs fjernkontroll (her finner jeg ingen til *istDS? - OPPDATERT: kan tydeligvis få dette til *istDS også :) )

-Mirror lock-up (så vidt jeg skjønner er ikke det på *istDS? - OPPDATERT: dette er på *istDS også!)

-Mer "anerkjent" merke?

Du har ikke speillås på D70. Dette er kanskje den største ulempen med dette kameraet.

En annen mindre ulempe med D70 er laveste ISO på 200.

Lenke til kommentar
3. Canon EOS 20D (men har neppe råd :( )

Eller kanskje jeg har det alikevel? :hmm:

Som jeg sa i "ville dyr" tråden min, er nå budsjettet satt til max 20 000,- for øyeblikket.

Og så tok jeg en tur på ddmr.no (Det Digitale Mørkerom) - og snekra sammen en pakkeløsning som er ganske "right on the mark"!

Ta en titt på denne pakken - er dette kanskje det ultimate hvis jeg skal blåse 20 000 på en gang?

-Canon EOS 20D Kit m/EF-S 18-55+ 1GB SAN DISK ULTRA II - 14.699,-

-Canon 75-300 III f4.0-5.6 USM - 2.198,-

-BG-E2 Batterigrep - 1.423,-

-Manfrotto 190DB med 486RC2 Kulehode - 1.398,-

-Tamrac 5275 Expedition 5 Ryggsekk - 998,-

Sum inkl. mva: kr. 20.716,-

Så får jeg heller kjøpe på ett par mer lyssterke objektiver (en 50mm f/1.4-1.8 og en 80-200 f/2-2.8) og en ekstern blitz ved en senere anledning.

Jeg vet at jeg virrer noe forferdelig mellom forskjellige kameraer nå, men når jeg først skal investere en såpass heftig sum i dette vil jeg vite med meg selv at jeg tok ett veloverveid og fornuftig valg til slutt! :)

Lenke til kommentar
3. Canon EOS 20D (men har neppe råd  :( )

Jeg vet at jeg virrer noe forferdelig mellom forskjellige kameraer nå, men når jeg først skal investere en såpass heftig sum i dette vil jeg vite med meg selv at jeg tok ett veloverveid og fornuftig valg til slutt! :)

Godt! Du kan i alle fall ikke bebreide deg selv for å ha tatt for lett på jobben!

Uansett: Lykke til med ditt valg! :roll:

Lenke til kommentar
-Canon EOS 20D Kit m/EF-S 18-55+ 1GB SAN DISK ULTRA II - 14.699,-

Ikke for å ødelegge businessen til den lokale fotoforhandlern, men denne pakken får du til 13698,- hos Lømorks i Oslo.

http://www.lomorks.no/varegruppe.php?og=61&hg=12

Til JBlack: Det første jeg blir blind på er øya! Jeg ser ikke at minnekortet 1 GB Sandisk Ultra II er med i prisen 13.698,- hos Lømork.

Kortet koster der kr. 1.498,- hos Lømork! :cool:

Lenke til kommentar

Nei, såvidt jeg kan se, er ikke minnekort med i det 20D kit'tet hos de. Så jeg tror prisen hos ddmr er bra jeg?

Jeg kan uansett ikke skjønne annet enn at jeg får en komplett pakke som kan vare i mange år med 20D løsningen min?

Lenke til kommentar

Nei, det finnes ingen garantier i livet! ;)

Men hva jeg mener, er at det er vel ett steg opp fra de andre kameraene jeg har vurdert?

Tror jeg skal stikke innom Japanphoto i løpet av helga, og se om de har kit m/18-55 og minnekort. Rart at jeg ikke har fått tilbudsavisa, pleier å få den i postkassa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...