Kristallo Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 D70 har USB 2.0 connection med 12 MB/s D70 har 12 Mb/s som er 1/8 av 12 MB/s. Så 512 MB vil ta 512/(12/8) = 340 sekunder og når vi regner med det som går bort i protokollen så er vi oppe i nærmere 10 minutter. Med Hi-Speed USB så er det bare minnekortet og i mindre grad kontrolleren i kameraet som begrenser hastigheta. Mirror lock-up på D70 kan ikke brukes til fotografering, bare når man skal rense bildebrikken. Lenke til kommentar
Bottolph Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 D70 har USB 2.0 connection med 12 MB/s D70 har 12 Mb/s som er 1/8 av 12 MB/s. Så 512 MB vil ta 512/(12/8) = 340 sekunder og når vi regner med det som går bort i protokollen så er vi oppe i nærmere 10 minutter. Med Hi-Speed USB så er det bare minnekortet og i mindre grad kontrolleren i kameraet som begrenser hastigheta. Meget interessant! Dette betyr i så fall at PENTAX *istDS har en betydelig raskere overføring av bildefilene til PC enn NIKON D70. Som sagt har jeg bare overført en gang, og da et fullt 512 MB minnekort av typen SD Sandisk Ultra II. Dumt at jeg ikke tok tiden, men det virket som mindre enn 40 sekunder. Kristallo antyder her at dette kan ta nærmere 10 minutter på NIKON D70. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Min erfaring er at det ofte tar lang tid å overføre med kabel fra kameraet. 300D er ekstremt tregt her. Derfor har jeg kjøpt en PC med innebygget kortleser som støtter USB 2 Hi-speed (eller hva den offisielle standarden heter) for å slippe å vente opptil en halvtime på å overføre et 512 MB minnekort. Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Bare et lite tips: Slutt å tenk og spekuler så utrolig mye på hva som er "best". Anbelafer heller å dra i butikken å kjøpe et kamera og begynne å ta bilder. Uansett om du ender opp med Nikon, Canon eller Pentax blir du garantert kjempefornøyd. Lenke til kommentar
Bottolph Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Slutt å tenk og spekuler så utrolig mye på hva som er "best".Anbelafer heller å dra i butikken å kjøpe et kamera og begynne å ta bilder. Uansett om du ender opp med Nikon, Canon eller Pentax blir du garantert kjempefornøyd. Det kan vel være så, og i siste ende betyr det en del for mange hvordan kameraet oppleves i bruk. Men når det er sagt er det vel greit å vite litt om kameraenes faktiske forskjeller, og mht overføringshastighet av bildefiler til PC kan det se ut til at PENTAX *istDS er blant de meget raske. Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Jo, men hvis du skal ta beslutninger på grunnlag av sånne ting så får du deg aldri noe kamera. Alle merkene har fordeler og ulemper som de andre ikke har. Lenke til kommentar
Bottolph Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Jo, men hvis du skal ta beslutninger på grunnlag av sånne ting så får du deg aldri noe kamera. Alle merkene har fordeler og ulemper som de andre ikke har. Hvorfor bekymre seg for at folk er forskjellige her? La de som vil det få stille spørsmål og svare om kamera-egenskaper! Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Slutt å tenk og spekuler så utrolig mye på hva som er "best".Anbelafer heller å dra i butikken å kjøpe et kamera og begynne å ta bilder. Uansett om du ender opp med Nikon, Canon eller Pentax blir du garantert kjempefornøyd. Det kan vel være så, og i siste ende betyr det en del for mange hvordan kameraet oppleves i bruk. Men når det er sagt er det vel greit å vite litt om kameraenes faktiske forskjeller, og mht overføringshastighet av bildefiler til PC kan det se ut til at PENTAX *istDS er blant de meget raske. Om man vil ha hastighet på overføring av filene velger man å kjøpe en kortleser helst en USB2 eller Firewire. Alle kamera er treeeeeeege på å overføre bilder i forhold til å gjøre det fra en kortleser eller fra/gjennom en portabel lagringsenhet. Lenke til kommentar
Ben Leiper Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Min erfaring er at det ofte tar lang tid å overføre med kabel fra kameraet. 300D er ekstremt tregt her. Derfor har jeg kjøpt en PC med innebygget kortleser som støtter USB 2 Hi-speed Støtter opp om dette. En kortleser en en god investering spør du meg, enten USB 2 eller Firewire(som jeg bruker). Det går som et skudd! Lenke til kommentar
Bottolph Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Om man vil ha hastighet på overføring av filene velger man å kjøpe en kortleser helst en USB2 eller Firewire.Alle kamera er treeeeeeege på å overføre bilder i forhold til å gjøre det fra en kortleser eller fra/gjennom en portabel lagringsenhet. Kristallo skriver foran: Med Hi-Speed USB så er det bare minnekortet og i mindre grad kontrolleren i kameraet som begrenser hastigheta. En Pentax *istDS med Hi-speed USB i kameraet får vel kanskje ikke raskere overføring via egen kortleser da? Kanskje er det ikke noe å hente??? Noen som vet, ikke bare tror og antar?? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Jeg vet ikke noe om Pentax, men jeg vet at EOS 300D er dødstreigt på bilder gjennom kameraet. Det er rett og slett ikke til å holde ut. En kortleser til 300,- sparer deg glatt for magesår, i hvert fall på dét kameraet. Ellers er jeg strålende fornøyd med kameraet! Lenke til kommentar
amplitude Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Konica Minolta A2 er nok et bra valg. Selv endte jeg opp med et Panasonic DMC-FZ20-5 Mpixels. Er ikke så veldig opptatt av mange megapixel men falt for følgende: *Meget god optikk fra Leica, største blender f2,8 i hele zoomområdet *12 x zoom, tilsvarende 36-432 mm *Manuelle funksjoner og fokusring, push auto mulighet *Ukomprimert Tiff *Makromodus med 5 cm nærgrense *Optisk bildestabilisator med god virkning *Linsen går ikke ut og inn ved zooming *Speilrefleksfølelsen *Synes dette kameraet innfrir på alle punktene. Her er et par tester: Megapixel.net akam.no Anbefales! Lenke til kommentar
dari Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Nå beveger jeg meg på litt tynn is, så jeg regner med å bli korrigert en del på utsagnene mine. Det tåler jeg Jeg har ingen av kameraen det diskuteres her, men når det gjelder zoom kan jeg uttale meg litt. Jeg ser at det her lett sammenlignes mellom kompaktkamera og DSLR når det gjelder mm Når det gjelder optikk og objektiver; la oss si jeg kjøper ett D70. Hvor mange objektiver må jeg da ha for å dekke området som Konica Minolta A2 dekker? Det dekker 28-200mm, og med vidvinkel og tele konverterene blir det utøket til 22-300mm. Jeg regner med at du her snakker om 28-200mm tilsvarende 35mm film. Skal du ha tilsvarende til D70 må du ha 18-133mm (pga bildebrikken størelse må du med et D70 kamera gange med faktoren 1.5) Kan ta ett konkret eksempel her: en fotobutikk der jeg bor solgte en pakkeløsning med Nikon D70. Det var kamerahuset, 18-70 objektivet, ett 70-300 objektiv og ett Lexar 512MB minnekort til 13 500,-. Disse 2 objektivene som følger med dekker vel faktisk mer enn A2? Det blir jo fra 18-300 totalt? Nei, du får 27-450mm totalt(tilsvarende analoge kamera). Grunnen til at mange kompaktkamera har så god zoom er at bildebrikken er ganske liten og at man derfor må gange med en ganske stor faktor for å få tilsvarende i filmbaserte kamera. Jeg vet at du med 300D og 20D må gange med 1.6. Liten bildebrikke gir generalt mer bildestøy. Lenke til kommentar
Duddits Skrevet 13. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2005 Mitt stakkars hode. Jeg sitter og setter sammen pakker på de forskjellige kameraene jeg har lyst på, både i norske og utenlandske nettbutikker. En mulighet jeg ser nøye på, er f.eks. å kjøpe *istDS huset hos Pixit (8 500,-) og resten fra B&H. Har klart å få til en totalpris m/frakt på ca. 19 000,- (hus, 3 objektiver, tripod, Lowepro ryggsekk, 1GB SD kort, lader m/8 stk. 2350mAh batterier). Da har jeg tatt med totalt 3(!) objektiver fra B&H. Så det jeg lurer på nå, er om disse 3 objektivene gir en god løsning totalt sett? Sigma 28-80mm f/3.5-5.6 Asph. and 70-300mm f/4-5.6 DL Two Lens Kit for Pentax AF I den pakken er det 2 objektiver fra Sigma. Den andre er denne: Tokina Zoom Telephoto AF 80-200mm f/2.8 AT-X 828AF Pro Autofocus Lens for Pentax AF Dette er en 80-200 f/2.8 fra Tokina. Det blir ingen originale Pentax objektiver med denne løsningen, men burde vel være bra for det? Løsning nr. 2 for Pentax, er og kjøpe Pentax kit'et med 18-55 objektivet, og i tillegg dette originale Pentax objektivet: Pentax smc FA 80-320mm F4.5-5.6 Med det, har jeg klart å få til en totalpakke fra bare norske webbutikker på ca. 18 500,- Men det er objektivvalget som gir meg hodepine. Så, hvilket av de 2 skisserte valgene er best rent objektivmessig? Lenke til kommentar
isen Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Hva med å kun bestille kameraet + standardobjektiver fra pentax. Da kan du begynne å ta bilder, vurdere hva du trenger, og heler skru på noen nye objektiver senere. Nå vet jeg ikke om du har bestemt deg for *isten, men jeg ville hvertfall kjøpt D70 med 18-70 hvis jeg var deg. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 ot: lurer på hvorfor trådstarter byttet a60 til ixus 30 og om trådstarteren er fornøyd med det byttet (bildekvalitet viktigst for meg), har selv et a75 som tar utrolig fine bilder, men er litt stort og har selv kikket på ixus 30 Lenke til kommentar
Bottolph Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Da har jeg tatt med totalt 3(!) objektiver fra B&H. Så det jeg lurer på nå, er om disse 3 objektivene gir en god løsning totalt sett? Sigma 28-80mm f/3.5-5.6 Asph. and 70-300mm f/4-5.6 DL Two Lens Kit for Pentax AF I den pakken er det 2 objektiver fra Sigma. Den andre er denne: Tokina Zoom Telephoto AF 80-200mm f/2.8 AT-X 828AF Pro Autofocus Lens for Pentax AF Dette er en 80-200 f/2.8 fra Tokina. Det blir ingen originale Pentax objektiver med denne løsningen, men burde vel være bra for det? Løsning nr. 2 for Pentax, er og kjøpe Pentax kit'et med 18-55 objektivet, og i tillegg dette originale Pentax objektivet: Pentax smc FA 80-320mm F4.5-5.6 Men det er objektivvalget som gir meg hodepine. Så, hvilket av de 2 skisserte valgene er best rent objektivmessig? Kvaliteten av de forskjellige objektivene vet jeg lite om. Ikke annet enn at PENTAX 18 - 55 mm er fullt ut god nok for meg. Du bør tenke grundig i gjennom hva slags motiver og hvilke situasjoner du mest kommer til ta bilder av. Hvilke brennvidder bør du prioritere da? Den ene pakken din dekker så vidt jeg kan se ikke vidvinkel. Er du virkelig sikker på at du vil ha det sånn? Jeg fotograferer mest innendørs, bybebyggelse, natur/landskap, barn/mennesker. Tror jeg greier meg veldig langt med KIT-linsen 18 - 55mm (tilsvarer ca. 27 - 83 mm i fullformat). Lever godt uten noen supertele, men det er klart, om du f.eks. er interessert i fuglefotografering - så trenger du en kraftig tele. Anbefaler deg å lese på PENTAX SLR forumet her: http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1036 På dette forumet er det mange tråder om objektiv-valg/kvalitet. Her kan du jo spørre også, mange hyggelige og ryddige folk på det forumet. Lenke til kommentar
Duddits Skrevet 13. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2005 lurer på hvorfor trådstarter byttet a60 til ixus 30 og om trådstarteren er fornøyd med det byttet (bildekvalitet viktigst for meg) Tja - hadde lyst på ett nytt kamera? Syntes A60 var litt treg og litt stor etterhvert. Så jeg prøvde ut en del av de minste kompaktkameraene, og endte opp med Ixus 30. Det er kjapt, veldig hendig og lite og tar bra bilder (synes nå jeg da). Har ingenting å utsette på bildekvaliteten så langt. Er også ok med manuelle muligheter til å være ett kamera i ultrakompakt genren. Det var vel også pga. at jeg begynte og vurdere ett større "semi-pro" kamera, at jeg ville ha ett lite kamera til å ta med over alt - ha ett kamera i hver ende av størrelsesspekteret. Ha ett kamera som jeg bare kunne putte i lommen i de tilfellene hvor ett større kamera med mer utstyr ville bli for mye å dra med seg. Så jeg er veldig fornøyd med byttet så langt. Det var pga. litt utprøving i butikker og ett par gode tester at jeg til slutt valgte Ixus 30'en foran andre. Lenke til kommentar
Duddits Skrevet 13. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2005 Du bør tenke grundig i gjennom hva slags motiver og hvilke situasjoner du mest kommer til ta bilder av. Hvilke brennvidder bør du prioritere da? Som jeg har diskutert litt i tråden min Fotografering av (ville) dyr, Hva brukes/trengs av objektiver? under "fotografering", er dyrefotografering en av tingene jeg ønsker å begynne med. Jeg bor slik til, at det er mange muligheter for det i tillegg til at det vil bli mye naturfotografering også. Ellers kommer jeg til å fotografere en del motocross som jeg nevnte (har mange baner i forholdsvis nærhet!). Ellers vil det nok bli brukt til alt mulig annet også (har bl.a. Rikssenteret for Fallskjermidrett og noen flyplasser i nærheten - ser for meg at jeg kommer til å prøve meg ut med bilder av dette). Så jeg vil trenge iallefall ett 200mm++ teleobjektiv. La oss si at jeg kjøper Pentax kit m/18-55 da. (for også og ha bedre vidvinkel muligheter) Hvilket av telezoom objektivene er best å ta med? Det ene er lyssterkt, men av forholdsvis ukjent merke (hører folk si at Tokina er billigobjektiver, men de kan vel være ok for det?). Det er også litt i korteste laget (muligens?), så en 1,4x eller 2x telekonverter vil da også stå på planen etterhvert (Pentax har disse til ca. 2500 og 5000 kroner). Det andre er ett originalt Pentax og med lengre brennvidde - men er ikke på langt nær så lyssterkt som Tokina'en (dette avspeiles vel også i prisen). Lenke til kommentar
Bottolph Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 OK, Duddits - tok meg den frihet å tråkke løypa litt for deg! :!: Søkte på PENTAX DSLR forumet etter Tokina 80-200mm og fikk følgende: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...message=7452809 Som du ser nevnes også alternative Sigma objektiver, eksempelvis: Another option to consider is Sigma 70-200/2.8. It's an excellent lens and produces great results with Sigma's EX 1.4 TC. I can't compare it with the current Tokina, but it's much better than the manual focus Tokina I used to have. They rate sigma's 80-200 2.8 a bit sharper. Love mine, but take a look at the Sigma 100-300 EX 4.0, it's more expensive but even sharper.... Du bør vel ta en titt på hele tråden... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå