Gå til innhold

Steget opp til "entusiastkamera", men hva?

Anbefalte innlegg

Etter å ha tenkt litt i dag, og etter å ha fått såpass mange innspill og nye ideer ser vel listen min slik ut:

1. Pentax *istDS - i tillegg til at alle fordeler som dSLR har, kan det bruke samme minnekort som jeg allerede har (SD), bruke AA batterier og er såpass lite og nett.

2. Konica Minolta A2 - av grunner som jeg beskrev i min første post.

Nå er det ene ett dSLR kamera med 6.1 megapixler mens det andre er ett "prosumer" kompaktkamera med 8 megapixler. Prismessig kommer A2 bedre ut i utgangspunktet (billigste ligger på ca. 6 600-6 700), *istDS må jeg ut med ca. 3 000 mer for ett kit. Men så slipper jeg å kjøpe nye minnekort og en ny standard (ett 1GB Sandisk UltraII SD kort er planlagt kjøpt til min Ixus 30 ganske snart). I tillegg er ekstra batterier og 12V billader billigere til Pentax'en (og hvis det kniper kan vanlige AA batterier brukes - skal utenlands til sommeren og ser for meg at jeg kan bli borte fra all strøm noen dager i strekk).

Så på Olympus E-300, men har slått det fra meg pga. litt ukonvensjonell design og mindre utvalg av objektiver. Det bruker også batteripakke og CF kort.

Nikon D70 har jeg slått fra meg pga. størrelsen og minnekort/batteri "problematikken". EOS 300D pga. dårlig linse i kit'et og litt plastikkdesign.

Av kompaktkameraene er Sony F828 ute av spillet pga. størrelse og design og de andre pga. mangel på bl.a. bildestabilisator. A2 har også en mye bedre elektronisk søker enn alle de andre.

Jeg heller mest mot dSLR og Pentax. Siden jeg er blitt så interessert i foto og vil ha noe som jeg kan bygge på, virker det som det beste valget. Selv om det koster mer!

Tror dere prisen på *istDS vil falle noe de første månedene? Det vil bli kamerakjøp for min del alt ifra 1-6 måneder (avhengig av en bil jeg skal selge, osv.) fremover (i verste fall blir det når jeg får ferie og skattepenger).

Men for all del folkens; fortsett og kom med innspill på både de kameraene som er nevnt og andre -fordeler og ulemper - erfaringer osv. - alt mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er jo alle de tingene du skriver så varmt om JohnnyKnoxwille, som gjør at det egentlig er kun A2 jeg seriøst vurderer av 8 megapixels prosumer kameraene (hadde jeg lest ditt lange innlegg der før jeg begynte å vurdere kameraer, hadde det antageligvis spart meg for lesing av mange tester og dilldall om de andre kameraene ;) ).

Det har jeg egentlig helt glemt å spørre om; det finnes jo ett adapter som gjør at du kan bruke SD kort i A2'n. Du vet vel ikke pris eller hvem som selger det JohnnyKnoxwille? Hvis ikke det koster en formue, er jo det ett bra argument for A2 for min del.

Som sagt koker alt ned til om jeg skal velge ett dSLR eller ei nå. Med Pentax'en har jo ett av mine tidligere argumenter mot dSLR forsvunnet (størrelse/vekt), så vidt jeg skjønner er jo dette nesten mindre enn de største prosumer modellene.

Er det noen fotokjeder/fotobutikker som fører Pentax kameraet? Skulle vært veldig interessant og sett det på ordentlig, og fått prøvd det litt.

Lenke til kommentar

Popular Photgraphy magasinet har just testet pentax *IST DS,..får god anmeldelse.

Blandt andet lav støj ved høi ISO, god "build-quality" (stainless steel chassis og objektiv fatning (har dog polycarbonate body), god burst mode.

Et par minus blev det også til: AA batterier følger ikke med, ingen PC sync eller wireless flash, begrænset continious AF.

Personligt foretrækker jeg et fast batteri, som i mit EOS20D,.. jeg syntes de små AA alt for hurtigt løber tør for juice ;)

Pentax'en får under alle omstændigheder god rating :)

mvh Jan

Lenke til kommentar

Ja ja, jeg tenker så det knaker fortsatt jeg. Pentax *istDS ligger fortsatt på en foreløpig førsteplass, og ett valg er vel blitt gjort; det blir dSLR kamera. :yes:

Tross størrelsen driver jeg fortsatt og titter på Nikon D70 som det andre alternativet til Pentax. Batteriproblematikken er kanskje ikke det største problemet, ettersom D70 går meget lenge på en opplading. Det adaperet for CR2 batterier, er det med i standardpakken?

Hos Netshop har de en pakkeløsning med Nikon D70 og to objektiver - Nikon AF 28-100mm og AF 70-300mm. Prisen er 10 475,-. Altså bare 500 kroner mer enn Pentax kit'tet - og her får jeg da med 2 objektiver med større brennvidde.

Det er denne pakken jeg snakker om.

Men så vidt jeg skjønner, er det dårlig vidvinkel på 28-100 objektivet. Hvordan er disse 2 objektivene som en start på min dSLR karriere? Vil de være bra nok til å begynne med? Og hvilke objektiver kan være verdt og satse på senere som supplement? Ser for meg at iallefall noe med betydelig bedre vidvinkel vil være førstepri da.

En annen løsning jeg tenkte på, er å kjøpe standardkit'et av D70 med 18-70 objektivet, og heller kjøpe på dette objektivet som en start for å ha noe bedre telemuligheter. Er det en bedre løsning enn pakken jeg beskrev ovenfor?

Hvis noen tør og spå; vil det komme en etterfølger til D70 f.eks. innen juni - og isåfall hvordan vil prisen på D70 og kit bli da?

Prisen vil selvfølgelig spille en rolle for valget mellom Pentax *istDS og Nikon D70 - og også hva jeg får med av objektiver til prisen.

Lenke til kommentar
Filmkameraet jeg har brukt i 10-11 år, er ett Minolta speilrefleks

Så skal du tag og kigge på dette her, hvis du har andre linser til dit spejlrefleks, så kan du også bruge dem på dette:

http://www.digitalmagasinet.dk/%5Cshow.asp?ID=368

Jeg synes Konica Minolta Dynax 7D blir for dyrt. Bare huset koster mellom 12-14 000 kroner.

Til min gamle Minolta speilrefleks (som forøvrig er en X-300) har jeg kun ett objektiv - ett Minolta MD 50mm 1:2 fast objektiv. Vil det altså passe til Dynax 7D?

Men som sagt er dette kameraet for dyrt for meg, og det objektivet jeg har, er gammelt (det var min far som kjøpte dette kameraet, tror han kjøpte det så langt tilbake som i 1988-89? - jeg tok det over i 1992 mener jeg å huske).

Så, det er vel per nå kun Pentax *istDS og Nikon D70 som er under vurdering hos meg. Såklart jeg kunne sett på noen brukte D10, men jeg har lyst på ett nytt kamera. EOS 300D er ikke aktuelt lengere, så eneste mulighet for ett Canon dSLR er hvis de lanserer en etterfølger til 300D innen de nærmeste månedene.

Lenke til kommentar
[..]

Har sett litt på både Olympus E-300 og Pentax *istDS nå.

[..]

-Ett stort minnekort, 1 eller 2GB. Dette bør vel være med når vi snakker om oppløsninger inntil 8 MP og/eller dSLR? (bl.a. RAW tar vel uhorvelig mye plass?)

-Ett godt tripod stativ - har faktisk ikke noe stativ i det hele tatt nå.

-En god veske/ryggsekk (tenker på ryggsekk så jeg kan ha plass til både Ixus 30'n, videokameraet mitt og det nye kameraet jeg skal ha + ladere og utstyr til alle 3)

-Ekstra batteri (og evt. en lader for 12V sigarettenner)

Ang. utstyr: minnekort, tripod, ryggsekk, batteri - dette kan du med fordel kjøpe fra USA. Flere her på forumet anbefaler dette. Dollaren er som påpekt ovenfor her lav nå! Bestilte nettopp 50mm 1,8 og Lowepro Stealth Reporter AW 100 for rundt 1500nkr fra B&H Inklusive frakt og mva. Veldig fornøyd med den dealen der. Fotovideo skal ha snaue 1000 kr bare for vesken!

Vet ikke helt om jeg ville kjøpt kameraet fra utlandet, dog. Litt pes dersom det skulle skje noe.

D70-kit'et får du vel for rundt 11k. Kjøp ekstra batteri (selv har jeg ikke savnet ekstra batteri, for å si det slik - imponerende levetid) samt dilldallet fra USA. Tipper du vil havne under 15k (gidder ikke sjekke nå, får heller spise i meg ordene hvis det blir nødvendig). :)

Batteriadapteret du spurte om følger med i kit-pakken, ja. Under her har jeg dristet meg til å spikre sammen en pakke med dilldall til deg. I tillegg til alt du nevnte, slengte jeg med et 50mm fastobjektiv. Rett og slett fordi det er knallgodt og svinbillig (har lånt et i lengre tid, og valgt å bestille det selv). Visstnok går det an å snu dette objektivet og feste på en dings og skru det i kamerahuset motsatt vei, og så har du et greit makroobjektiv. Har ikke testet, men dingsen som festes på fås også kjøpt på B&H for rundt $15, om jeg ikke husker helt feil.

Pakkeløsning:

D70-kit m. 18-70mm: 10999,- hos flere norske netthandlere.

Fra B&H Photo Video (runder alle prisene til nærmeste dollar oppover):

- Nikon AF 50mm 1,8D - $90

- Ekstra batteri til D70 (typ Nikon): $50

- Lowe Pro Mikro trekker backpack: $40

- Hakuba tripod (vet ingenting om tripoder, men så ålreit ut): $45

- Sandisk Ultra II CF 1GB: $96

SUM: $321

+ frakt med UPS Express (3-5 dager levert på døra): $57

= $378

x dollarkurs på 6 = 2268 norske kroner (!)

+ mva = 2812,-

+ en hundrelapp i tollbehandlinggebyr.

Kit + ekstra objektiv og masse dilldall til under 14 000.

Jeg ville ikke vært i tvil. :)

Endret av mezz
Lenke til kommentar

Selve kameraet vil jeg kjøpe i Norge. Synes det er tryggere og ha ett kamera via den norske importøren hvis noe skulle skje.

Hvordan er det med toll på slike ting bestilt fra f.eks. USA da? Eneste jeg har kjøpt fra utenlandske nettbutikker er filmer fra play.com - og der må du holde deg under den forbaskede 200 kroners grensa.

Hvordan regner du ut prisen fra B&H på utstyr - er det kun norsk mva og frakt som kommer i tillegg eller hvordan blir det? Brukte du UPS for leveranse mezz?

Hvis det lønner seg, er det klart at jeg vil bestille minnekort, tripod, ryggsekk og evt. ekstra batteri og objektiv(er) fra f.eks B&H. Trenger bare litt oppklaring på hvordan regne ut priser, frakt og evt. tolltull.

Så litt mer på det D70 kit'et jeg nevnte fra Netshop - de 2 objektivene som følger med er de billigste fra Nikon Nikkor, og på 28-100 er 42mm vidvinkel det beste du kan få. Det er vel ikke bra vidvinkel akkurat?

Kan en løsning f.eks. være å bestille kun D70 hus her i Norge og objektiv(er) fra utlandet (B&H f.eks. hvis det er den dere anbefaler tydeligvis)?

Jeg vil tro at 18-70 objektivet til D70 er en bedre løsning - og så kan jeg som jeg nevnte heller kjøpe den billigste 70-300 Nikkor som en start. Ser for meg at det er 18-70 jeg vil bruke mest alikevel?

Hvis jeg går over til Pentax *istDS - der følger det med ett 18-55 objektiv. Hvis jeg skal ha ett ca. lignende objektiv som Nikkor 70-300 - hva anbefales der? Har snust litt i produktguiden på objektiver (der er det ingen Pentax - lager ikke de noe selv?), og sett på Sigma og Tamron. Det står Pentax på objektivfatning, så da bør vel de passe? Så bl.a. på denne - er dette noe som passer på *istDS?

Evt. hvis jeg kjøper kun hus i Norge - hvilke 2 objektiver kan anbefales for å dekke best mulig vidvinkel til tele fra B&H? (og ikke koster helt skjorta)

Fortsatt mange spørsmål som surrer rundt i mitt stakkars hode - klarer heller ikke helt og bestemme meg for om jeg vil ha Pentax eller Nikon. Begge har sine fordeler og ulemper :hmm:

EDIT: Ah, ser at du kom med en del oppklaringer mens jeg skrev mitt innlegg mezz - takker for det! Det er jo bra pris det der! Tror jeg må begynne å jakte på ekstrautstyret der og regne litt på dette gitt ;)

Så da er det kun og legge til norsk mva og kanskje noen hundrelapper i tollgebyr etter at pris for varer og frakt er regnet ut i dollar da? Høres bra ut.

Endret av Duddits
Lenke til kommentar

Ta en titt på utregningen min ovenfor. Den skal stemme. (Les for øvrig i nettbutikker-forumet for mer info).

Det du betaler er:

- utstyret

- frakt

- norsk mva på utstyr OG frakt

- tollbehandlingsgebyr som ifølge kjennere her er på en hundrelapp eller to

Er visstnok ikke toll på kamerautstyr.

Jeg valgte å betale $10 mer for å få UPS Express. Har ikke fått pakken enda, men bestilte 1. januar, og ifølge folk her pleier de å komme på døra etter max 5 dager.

Et ok vidvinkelobjektiv er f.eks Sigma 12-24 f/4.5-5.6. Har prøvd dette på Canon 10D og funker veldig bra. Sikler på dette nå, men velger å vente litt til. Dette objektivet koster rundt 6,5k i Norge. Hos B&P koster det $669. Sparer vel rundt 1500kr på å kjøpe dette fra USA.

Hva tele angår, så har du jo det "billige" Nikon 70-300 f/4-5.6D til $250 (dvs 1860nkr i forhold til norsk tilbud på 3619,-). Vet ikke hvordan denne er. For mer kvalitet har du Nikon 80-200 f/2.8D til $799 (dvs ca 6000nkr i mot 10k hos norske butikker). Finner masse info om disse objektivene på dpreview-forumet.

28mm er for lite vidvinkel etter min mening. Personlig ville jeg ikke valgt bort kit-objektivet. Det er meget bra i forhold til pris - grei nok vidvinkel, og du får det sinnsykt billig når du velger kit'en. Tror det koster rundt 3500,- løst i Norge.

Endret av mezz
Lenke til kommentar
Fortsatt mange spørsmål som surrer rundt i mitt stakkars hode - klarer heller ikke helt og bestemme meg for om jeg vil ha Pentax eller Nikon. Begge har sine fordeler og ulemper  :hmm:

...hmmmm... du har fortsatt en del å tenke på?

Men bør du ikke prøve hvordan disse kameraene er å håndtere? Hvis du langt på vei får gjort deg en "teknisk og prismessig vurdering" så kan jo følelsen av hvordan disse kameraene er å håndtere avgjøre saken???

Ellers er det stadig spørsmål om objektiv-valg på PENTAX SLR forumet på www.dpreview.com

Her er en tråd: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=11664683

Link til info om objektiver: http://www.photodo.com/nav/prodindex.html

Nok å velge i til NIKON, CANON og PENTAX! :roll:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Men bør du ikke prøve hvordan disse kameraene er å håndtere? Hvis du langt på vei får gjort deg en "teknisk og prismessig vurdering" så kan jo følelsen av hvordan disse kameraene er å håndtere avgjøre saken???

Jo, absolutt! Som jeg spurte om i en post lenger opp; er det noen fotokjeder/butikker som fører Pentax og kan tenkes å få det i butikk? Spurte på Japanphoto og Fotoknudsen der jeg bor. De hadde knapt hørt om kameraet - så sjekket de litt - og ble vel ikke noe klokere. Sa de skulle sjekke opp litt nærmere og gi meg beskjed hvis jeg stakk innom senere. Har ingen stor tro på det, men vi får se.

Som sagt, det og prøve ut ett kamera - holde det i hånden og få lov til å se på menyer - i det hele tatt få en feel for kameraet tror jeg er viktig.

Der har da Nikon D70 en klar fordel for meg, siden jeg har prøvd ut D70 opptil flere ganger i forskjellige fotobutikker (også gjort det samme med Canon EOS 300D - det er derfor det ikke er med i vurderingen lengere).

Bortsett fra at jeg synes det er litt stort, føles kameraet veldig "riktig". Men det kunne ha vært morsomt og fått prøvd *istDS også - det er ingen kamerabutikker i f.eks. Oslo som kunne tenkes å ha det eller får det?

Lenke til kommentar
Som jeg spurte om i en post lenger opp; er det noen fotokjeder/butikker som fører Pentax og kan tenkes å få det i butikk?

Som sagt, det og prøve ut ett kamera - holde det i hånden og få lov til å se på menyer - i det hele tatt få en feel for kameraet tror jeg er viktig.

I Møllergata 9 hos Fotovideo skal den i følge nettstedet være i butikken: http://www.fotovideo.no/aspx/login.aspx?Re...2922&plid=12922

I Bergen er adressen Nygaten 9.

Lenke til kommentar

Til Pentax *istDS, hvordan er dette objektivet som en telezoom i tillegg til kitlinsa?

Pentax SMC-FA J 75-300 f/4,5-5,8

1097.jpg

Det fås ganske billig hos B&H ($130). Men fås det kun i sølvfarge? (nesten alle Pentax jeg finner er sølvfargede - er litt usikker hvordan det vil se ut på en svart *istDS?)

Evt. Pentax SMC-FA 100-300 f/4,7-5,8, til $170?

Eller er det andre objektiver i samme klasse som heller anbefales?

Lenke til kommentar

Jeg driver nå og setter opp en liste med fordeler for hvert kamera. Hvis noen har innspill til viktige ting på en sånn liste eller kommentarer til/ser feil på hva jeg allerede har skrevet - vel, kom med det.

Fordeler/ulemper med Pentax *istDS:

+Størrelse/vekt

+2" LCD m/210.000 pixler

+Bruker SD kort (siden jeg har SD kort fra før)

+ISO inntil 3200 (mot 1600 på D70)

+11 fokuspunkter (mot 5 på D70)

+Billigere objektiver (?)

+Nyere kamera enn D70

-Batterigrep er ikke tilgjengelig

Fordeler/ulemper med Nikon D70:

+Mer utvalg av objektiver

+Mer utvalg av ekstrautstyr (?)

+Korteste lukkertid 1/8000 (mot 1/4000 på *istDS)

+Kan få trådløs fjernkontroll (her finner jeg ingen til *istDS? - OPPDATERT: kan tydeligvis få dette til *istDS også :) )

+Mer "anerkjent" merke?

-Batterigrep er ikke tilgjengelig

-Ikke mirror lock-up

Endret av Duddits
Lenke til kommentar

Hei Duddits!

Til listen din.

1) Utvalg av objektiver, her er et sted hvor du kan lese litt om det http://www.photodo.com/nav/prodindex.html

Listen er ikke helt ajour, men man oppgir antall objektiver

Nikkor 121

PENTAX 111

3dje parts hvorav i ethvertfall noen også går til PENTA:

Sigma 66

Tamron 33

Hvor mange av disse som er aktuelle vet jeg ikke, neppe alle, en god del sikkert også mindre interessante. Men mitt poeng er at du sannsynligvis har mye å velge fra, uansett om du går for det ene eller andre.

Men slik jeg har forstått det ligger Nikon og Canon objektiver i et høyere prisleie. Så spørsmålet kan jo også være om du med PENTAX får gode objektiver til en rimeligere pris? Jeg har ikke noen konkrete data her - for min del er jeg vant til å fotografere med enten en fast 35 mm eller en 85 mm til en gammeldags og god Niormat - og jeg tror jeg til mitt behov greier meg meeeeget lenge med KIT-objektivet på 28 - 55 mm (tilsvarer 27 - 84 mm).

2. Trådløs fjernkontroll - i papirene som følger kameraet mitt står det at det kan man få som ekstrautstyr.

Jeg ser med spenning frem til hva du kommer til når du sammenlikner prisene på NIKON og PENTAX objektiver! :!:

Du har jo satt halve Norge i sving på kameraprosjektet ditt, så da tar du vel charmør-etappen i stafetten snart??? :!: :!:

Lenke til kommentar
2. Trådløs fjernkontroll - i papirene som følger kameraet mitt står det at det kan man få som ekstrautstyr.

Det er bra, for det er en kjekk liten tilleggssak og ha synes jeg.

Du har jo satt halve Norge i sving på kameraprosjektet ditt, så da tar du vel charmør-etappen i stafetten snart???

Ehh? :dontgetit:

Nå har jeg ikke sammenlignet mange objektiver prismessig, men har tittet litt hos B&H - og en del Pentax objektiver er nok billigere enn Nikkor. Om dette er den hele og fulle sannhet på alle typer objektiver kan jeg derimot ikke si noe om enda.

Lenke til kommentar

Duddits.. - jeg overså noe på sammenlikninglisten din.

*istDS har også mirror lock-up.

En annen ting jeg la merke til i spesifikasjonene er i følge www.dpreview.com at

- D70 har USB 2.0 connection med 12 MB/s

- *istDS har USB 2.0 High speed connection.

Hva dette egentlig betyr i praksis vet jeg ikke. Men jeg har lastet ned et fullt 512 MB minnekort en gang. Med 12 MB/s ville det tatt noe over 40 sekunder. Desverre så jeg ikke på klokka, men mitt inntrykk er at *istDS'en her brukte mye kortere tid. OK - det er vel sannsynligvis ikke avgjørende, men *istDS er jo et nyere kamera, - og da kan det vel være enkelte små detaljforbedringer her og der. :)

Endret av Bottolph
Lenke til kommentar
Du har jo satt halve Norge i sving på kameraprosjektet ditt, så da tar du vel charmør-etappen i stafetten snart???

Ehh? :dontgetit:

...vel, det er snart 1100 visninger på denne tråden din, og du har jo fått en del innspill? :)

Charmøretappen, - ser for meg at du tar et søk på nettet etter priser på "NIKON og PENTAX glass" og presentere resultatet her? Finnes sikkert sammenliknbare priser i det store utenlandske Cyberspace... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...