Gå til innhold

Kritikk ang. casemod kategorien

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det kalles kritikk eller hva jeg.

Anyway. I casemoddelen av forumet (under overklokking) så foregår det en del snusk som ingen moderator tar fatt i. Denne delen brukes ofte som en "spammings plass" for nye brukere. De kommer med idiotiske utsagn, og nesten alltid feil info.

Det hender ofte at flere må rette opp andre sine feilopplysninger.

Jeg husker bla. en gutt på 13år som nettopp hadde kjøpt seg ny pc og skulle sette på kabelstrømper på psu. En eller annen tøs sa at det ikke hadde noe å si om man byttet på rød og gul kabel. Dette endte opp med mange tusen kroner i tap. Selv om gutten hadde liten erfaring så skal ikke forumet gjøre det værre mener jeg.

Det hender også ofte at nye brukere ler av andre sine idere om casemod siden den delen av casemod de vet om er lys fra microplex smile2.gif

I et håp på å minske, helst få slutt på dette spør jeg om dere kan få en moderator med gode erfaringer innnen casemod, eventuelt annsette en ny til å ta en titt i denne delen. Det er så kjipt for brukere og tape på dette. Kvaliten på denne forum-delen har også synket ekstremt.

Eksempler:

Demontere? åffer det? ikke bare å robbe heile driden? også borre inn en sånn hull? ;O)

rosemaling,
skal du ha med deg dette kabinette på lan,
bare lurer :!:

Noen meninger?

Endret av Natrium
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg jeg er enig med deg der Natrium. :)

men jeg syns dete er litt teit at noen folk kommer med noen teite mods som han som skulle lage kabinett av kondomer.

det likte jeg kje no godt og der skrev jeg at det er bare teit og motbydelig.

men jeg syns moderatorene skal skjrpe seg litt rundt akkuratt "case-mod forumet" og følge litt mer der.

og stakkar han gutten som fikk feil svar om de ledningene. :(

Endret av dmx
Lenke til kommentar

Vel er det plutselig blitt sånn at moderatorerene er noen latsabber og leser ikke noe, men bare moderer det som blir raportert inn? Om man faktisk hadde hentet inn en ny brukermoderator som er aktiv i den delen så hadde det vært et enda bedre løsning. Man skal ikke være avhengig av at folk raportere inn ting, eller kanskje Politiet skal gå over til samme metode? Ingen kontroller eller noe, bare sitte på kontorene sine og reagere BARE når noen raportere inn noe eventuelt kanskje vurdere det hvis de mot formodning skulle komme over noe av seg selv. Hadde det fungert? Sier vel seg selv. Det hadde fungert relativt dårlig, og hvorfor det? Jo, folk gidder ikke raportere inn ting, og slik er det til dels også på et forum.

Lenke til kommentar

Alle moderatorer har vel "sin" del av forumet som de bruker og gå over.

Jeg har Off-Topic og de mere utraditionelle plassene som mitt "domene" som jeg moderere i.

Om ok.no har en egen brukermoderator vet jeg ikke, kan ikke huske at det har blitt oppnevnt noen, siden EC og en del andre folk har vært ganske så aktiv der, men har dabbet av etter det jeg har sett.

Men, forventer du virkelig at vi skal sitte parat 24/7 og moderere?

Vi er da vanlige mennesker som har MYE annet i livet vårt å gjøre en å sitte på forumet hele dagen.

Det at folk ikke gidder å rapportere er tøv.

Rapporteringslisten er det alltid noe å gjøre, uansett nårtid man er inne å titter på ting dere vil ha sett på. Om dere på OK.no/chasemod ikke orker å si ifra om dårlige threads så er det da dere selv som har valgt det og ikke orker å ta ansvar selv, men i stede legger skylda på de som moderer og ikke orker å lese over de X antall tusen postene som blir postet over hele forumet...

Lenke til kommentar

QUOTE (B|Real @ 29/12/2004 : 22:53)
Men, forventer du virkelig at vi skal sitte parat 24/7 og moderere?
Vi er da vanlige mennesker som har MYE annet i livet vårt å gjøre en å sitte på forumet hele dagen.

Nei, jeg forventer da selvsagt ikke det, og har da heller aldri sagt det.

Det at folk ikke gidder å rapportere er tøv.
Rapporteringslisten er det alltid noe å gjøre, uansett nårtid man er inne å titter på ting dere vil ha sett på.

Det vel og bra, men man kan da ikke basere seg på at alt blir raportert inn som jo var poenget mitt. Ting blir oversett og da er det fint at man har brukermoderatorer i hver del av forumet.

Om dere på OK.no/chasemod ikke orker å si ifra om dårlige threads så er det da dere selv som har valgt det og ikke orker å ta ansvar selv, men i stede legger skylda på de som moderer og ikke orker å lese over de X antall tusen postene som blir postet over hele forumet...

Vel, det er ikke alle folk som gidder å raportere inn ting, og det ER moderatorene og administratorenes ansvar at ting blir modererert, eller kan vanlige brukere moderere? Ikke det nei ...

Det at folk kan raportere inn er et hjelpemiddel for dere moderatorer og administratorer.

Forøvrig, ikke alle brukere veit hvordan man skal tolke retningslinjene. Selv ikke jeg som var moderator her en stund klarer å tyde retningslinjene helt. Ta f.eks følgende:

#12: Signaturer skal ikke inneholde noe ut over ren tekst og BbCode. Det er ikke tillatt med HTML-kode eller bilder i signatur. Maksimal lengde på signatur skal ikke overstige 4 linjer, og det er påkrevd å bruke for å begrense størrelsen.

Når har man 4 og når har man 5 linjer? Det er forskjell på skinnen som brukes på forumet her, og det som ser ut som 4 linjer her kan faktisk bli 5 linjer i en annen. Dessuten spiller oppløsning en rolle her.

#1: Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis de inneholder upassende språk som blant annet banning, flaming og/eller innlegg ment for å skape dårlig stemning. Tråder/poster åpenbart ment for å provosere eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse. Dette gjelder også i private meldinger.

Hva regner man en "høflig tone" som? Hvor går grensen?

Hva er "upassende språk"?

Hva er flaming? Nettiketten sier ingenting om dette.

Når er man langt nok off-topic til at det skal raporteres/slås ned på?

Dette er ting verken nettiketten eller retningslinjene sier noe som helst om, og hvis det står noe så er det difust eller ikke utdypet.

Skal man slå ned på følgende topic? "Trenger mobil ..."

Ja, den er dårlig men det er ikke et brudd på blandt annet 3ordsreglen nettopp fordi at "Trenger mobil..." faktisk blir feil bruk av '...'.

Kunne holdt på en stund til med det her, men det hjelper lite. Det jeg skal frem til er at en del folk muligens føler de ikke veit NÅR de skal raportere inn noe, eller tror at ting faktisk er lovlig. Da nytter det ikke å komme med at brukerene bør ta ansvar og raportere.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro det er uaktuelt å plutselig "ansette" en ny brukermoderator i hver forumkategori. Greit, noen deler av forumet er mindre besøkt av moderatorer enn andre. Da kan jo "superbrukere", som deg selv, ta litt ansvar. Du har fått muligheten i form av rapporteringsknappen. Take it or leave it - løsningen er i alle fall der.

Lenke til kommentar

QUOTE (enden @ 30/12/2004 : 00:08)
Jeg vil tro det er uaktuelt å plutselig "ansette" en ny brukermoderator i hver forumkategori.

Hvordan kan du si det? Det er pr. dags dato 12 brukermoderatorer og 14 forumkategorier (13 hvis vi ekskluderer Tilbakemeldinger/Forum). Jeg vet flere av de som har blitt "ansatt" har blitt tiltenkt hovedsaklig moderering der og der. Så jeg ser ikke helt poenget ditt.

PS: mulig jeg tolk deg feil, men jeg antar at du med forumkategori mener Hardware, Overklokking, Spill osv.

Greit, noen deler av forumet er mindre besøkt av moderatorer enn andre. Da kan jo "superbrukere", som deg selv, ta litt ansvar. Du har fått muligheten i form av rapporteringsknappen. Take it or leave it - løsningen er i alle fall der.

Ja, men som jeg har forsøkt å forklare i de to foregående innleggene. Enkelte brukere gir f i å raportere inn ting, er kanskje ikke klar over at det de ser er brudd på retningslinjene eller av andre grunner ikke raporterer det. Det er selvsagt umulig for alle moderatorene og administratorene å les over alt, men dette er jo faktisk en begrunnelsene bak det å ansette brukermoderatorer ...

Forøvrig raporterer jeg inn ting fra tid til annen.

Lenke til kommentar

Det er helt riktig at ansvaret for modereringen til syvende og sist ligger på oss moderatorer og admins.

Dedikering av brukermoderatorerne gjøres i den forstand at de velges utfra hvor de vanker, selv om det ikke kommer frem i medlemstittel el. OK har sin brukermod., dog ikke en som kan eller skal modde bare på OK.

Dette gjelder også de andre forumkategoriene.

Den eneste moderatoren til nå som har fått beskjed om å holde seg til et spesifikt forum, er traa som er på motor-delen, at andre brukermoderatorer blir dedikert på denne måten med tid og stunder, skal man ikke se bort fra.

Alf Henrik: Punktene du nevner fra retningslinjene skjønnsvurderes ofte.

Lenke til kommentar

QUOTE (Ernie. @ 30/12/2004 : 00:22)
Jeg vil tro det er uaktuelt å plutselig "ansette" en ny brukermoderator i hver forumkategori.

Hvordan kan du si det? Det er pr. dags dato 12 brukermoderatorer og 14 forumkategorier (13 hvis vi ekskluderer Tilbakemeldinger/Forum). Jeg vet flere av de som har blitt "ansatt" har blitt tiltenkt hovedsaklig moderering der og der. Så jeg ser ikke helt poenget ditt.

PS: mulig jeg tolk deg feil, men jeg antar at du med forumkategori mener Hardware, Overklokking, Spill osv.

.

Tenkte faktisk hver underkategori. Jeg ble opprinnelig brukermoderator i programmeringsforumet. Der er det flere kategorier jeg aldri har vært innom. Du ser poenget?

Lenke til kommentar

QUOTE (enden @ 30/12/2004 : 00:59)
Tenkte faktisk hver underkategori. Jeg ble opprinnelig brukermoderator  i programmeringsforumet. Der er det flere kategorier jeg aldri har vært innom. Du ser poenget?

Vel, du har et poeng der ja, et meget godt et sådan.

Edit:

QUOTE (Opus @ 30/12/2004 : 00:32)
Alf Henrik: Punktene du nevner fra retningslinjene skjønnsvurderes ofte.

Nettopp, og denne skjønnhetsvurderingen tror jeg neppe alle brukere føler seg i stand til å ta, og raporterer kanskje ikke inn ting som skulle vært raportert.

Edit: Var litt trøtt i natt, og det ble bare et halvt poeng :p

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...