Gå til innhold

Video som viser bølgene

chil

Anbefalte innlegg

Når jeg fikk høre om bølgene lastet jeg øyeblikkelig ned en 4-5 videoer av bølgene for å se hvor massive de var.

Nå har jeg akuratt sett de og det er stygt og si det, men jeg ble faktisk ganske skuffet. Dette var jo ikke monster bølger. De var litt større enn vanlige bølger, men ikke noe særlig mer enn det.

Med mindre det lå titusenvis av turister på små egensnekrede plastikflåter direkte over jordskelvsområdet så har jeg null forståelse for at så mange har dødd. Jeg fatter det rett og slett ikke.

Hadde noen sagt at det døde en 10-20 stykker hvor av 90% var pensjonister og/eller barn under 5 år så hadde jeg skønt det.

Som sakt: Jeg mener ikke dette slemt på noen måte og jeg kondolerer til alle som har mister venner/kjente.

Bølgen(e) var over en kilometer lang(e), det er mye kraft det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når jeg fikk høre om bølgene lastet jeg øyeblikkelig ned en 4-5 videoer av bølgene for å se hvor massive de var.

Nå har jeg akuratt sett de og det er stygt og si det, men jeg ble faktisk ganske skuffet. Dette var jo ikke monster bølger. De var litt større enn vanlige bølger, men ikke noe særlig mer enn det.

Med mindre det lå titusenvis av turister på små egensnekrede plastikflåter direkte over jordskelvsområdet så har jeg null forståelse for at så mange har dødd. Jeg fatter det rett og slett ikke.

Hadde noen sagt at det døde en 10-20 stykker hvor av 90% var pensjonister og/eller barn under 5 år så hadde jeg skønt det.

Som sakt: Jeg mener ikke dette slemt på noen måte og jeg kondolerer til alle som har mister venner/kjente.

At bølgene ikkje er så forferdelig høge er en ting, men forestill deg X antall millioner liter vatn som skal rett fram, akkurat der, som gir F i ka som står i veien. Er ganske masse kraft i ei bølge på 500meter, skjønner du - vanvittige mengder vatn som skal fram...

Lenke til kommentar

Jeg fatter heller ikke at nesten 60.000 mennesker har mistet livet på grunn av det der. Men vann veier mye og når det kommer i en så stor fart så gjør det skader. Men jeg skjønner heller ikke at de ikke begynte å løpe med en gang da de så vannet forsvant mange hundre meter utover og de så dykkere som lå å kava på bakken langt ute der. Man burde jo vite at det ikke er normalt.

Lenke til kommentar

Bølgen(e) var over en kilometer lang(e), det er mye kraft det.

en vanelig bølge er kanskje 10 meter lang, disse er flere tusen.. å opp til 20 meter høy, kan gå med en fart opp til 950kmh de knuser alt på sin vei.. det sier seg selv, hvis noe sånt treffer deg direkte er du ferdig.

Lenke til kommentar

En tsunami vil aldri være både 20 meter høy og bevege seg med 900 km/t. Som de fleste burde huske fra fysikken i videregående vil slike bølger på det åpne havet knapt være en meter høye og være så å si umerkelige for båter de måtte treffe på siden de også er flere kilometer lange. Det er først når de når grunnere vann nær kysten at de "veksler" fart og lengde for bølgehøyde. Som det ser ut på videoene er ikke farten på bølgene mer enn 40-50 km/t når de slår inn over land.

Det er ikke først og fremst "slaget" av vannet som treffer i seg selv som tar livet av folk, men alt rusket som også blir slengt rundt. Utenom "vanlig" drukning, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
jaja.. nå har mamma bestemt seg for å ikke kjøpe nyttårsraketter, men gi alle de pengene til hjelp der de er rammet av bølgen(e).. Kanskje like greit... :hm:

der også ja. fint jeg hadde kjøpt rett før hun fant det ut :cool::innocent:

lurer på hvor mange som egentlig har gått med kan sikker vere snakk om 100000 kansje så mye som opp mot 200-300000 :ohmy::no:

Lenke til kommentar

blir nok ingen raketter her heller...

Landet er jo helt flatt også, så vannet knuser jo alt langt innover og ikke bare ved strandkanten.

Det som kommer til og bli det største problemet er jo alt som følger med dette. Sykdommer og folk uten hus som har mistet alt...Hvor skal de gjøre av seg?

Det er jo forferdelig att opp mot 100.000 mennseker har mistet livet, og så står det kanskje 50.000 igjen uten hus !

Endret av e321
Lenke til kommentar
Jeg fatter heller ikke at nesten 60.000 mennesker har mistet livet på grunn av det der. Men vann veier mye og når det kommer i en så stor fart så gjør det skader. Men jeg skjønner heller ikke at de ikke begynte å løpe med en gang da de så vannet forsvant mange hundre meter utover og de så dykkere som lå å kava på bakken langt ute der. Man burde jo vite at det ikke er normalt.

mange tenkte sikkert som du gjør "det er ikke så farlig" ... neida, men hva skal en gjøre da? du kan ikke akkurat løpe å gjemme deg, siden bølgene går tvert over hele øya, å der de ikke gjorde det gikk de fortsatt langt langt innover land. å det att det først kom en bølge som kanskje overraska mange, så var det helst 2 bølga som tok flest tenker jeg da folk trodde de var trygge å hadde begynnt å redde/finne fram de døde fra første bølga, å så kommer en ny bølge i 50 km/t å skyller over hele greia igjen, da kan du kanskje skjønne att det kan gå med litt folk. å det er jo ikke bare et sted denna bølga har herja, det er jo mange land ,er det ikke 9 eller noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...