Jonas 90 Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 HEi! Prøver å lage FTp server, jeg tror jeg har klart å lage en FTP port i routern. JEg tok å laga en FTP port i virtual adress, port:21. Jeg lasta ned FTP server program som heter WS_FTP server. Tror jeg har alle riktige instillinger, men kameratene mine finner ikke serveren. JEg har gitt dem den eksterne ip'en til å koble seg opp med, og brukernavn og passord har de også fått. Firewall skrudde jeg også av, men på routern har jeg ikke. OG jeg vet heller ikke om jeg har firewall på routern. Hvis det er det, så finner jeg i hvertfall ikke "disable firewall" når jeg logger meg inn på routern. Hva kan være gærent da, kammisene mine skjønner heller ingenting. Kan det være en liten ting jeg har hoppet over? Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 kan du koble deg til ftp serveren på LAN'et? du behøver ikke skru av firewallen på routeren, du må heller forwarde noen porter (20 og 21) til serveren..eller var det det du mente med ftp port i routeren? Lenke til kommentar
Murdoch Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 (endret) kan du koble deg til ftp serveren på LAN'et? du behøver ikke skru av firewallen på routeren, du må heller forwarde noen porter (20 og 21) til serveren..eller var det det du mente med ftp port i routeren? Jeg prøver det samme for øyeblikket men bruker bulletproof ftp. Jeg åpner port 21. Som også er porten til ftp'en min. Jeg får koblet meg på ftp'en lokalt på nettet. Men oppgir jeg da IP adressen som bulletproof server opererer med som er min interne ip på nettverket? eller oppgir jeg min eksterne IP som Gateway har mot internett? Til brukere utenfor lokal nettverket som ønsker å koble seg opp mot ftp'en min? Vil det bli et problem når da noen prøver å logge seg på gjennom min gateway ved at jeg må godkjenne deres ip i selve gatewayen for at den skal slippe dem igjennom? Jeg skal prøve det fra jobb i morgen så jeg får se. Men er spent på om noen har noen erfaringer å dele med meg. Har en 3com OfficeConnect wireless Gateway. Takker for alle svar Endret 29. desember 2004 av Murdoch Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Men oppgir jeg da IP adressen som bulletproof server opererer med som er min interne ip på nettverket? eller oppgir jeg min eksterne IP som Gateway har mot internett? Til brukere utenfor lokal nettverket som ønsker å koble seg opp mot ftp'en min? Du oppgir den eksterne ip'en. Vil ikke tro at det blir noe problem med at andre sin ip må godkjennes i gatewayen. Dette tilfellet skjer ihvertfall bare hvis du har en funskjon i gatewayen som kan gjøre nettopp det. Lenke til kommentar
Murdoch Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Ok takk for svar. Hvis jeg nå forstår dette rett, så lenge port 21 er åpen med min interne ip hvor ftp serveren ligger på, så vil alle utenforstående som logger seg på ved bruk av den eksterne IP og port 21 bli redirected til pc'en med ftp serveren på, siden den er oppgitt med port 21? Er det flere porter jeg bør åpne eller noe annet jeg må gjøre i gatewayen? Eller er jeg helt ute og kjører her? Jeg klarer ikke å logge meg på fra jobb mest mulig fordi porter ikke er åpnet her. Noen som vil hjelpe meg med å prøve å logge seg på serveren min? Er noe godsaker der og ingen ratio... Jeg har prøvd å søke litt på dette emnet, men fant egentlig ikke noe. Ellers så søker jeg ikke riktig... Lenke til kommentar
Jonas 90 Skrevet 30. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2004 kan du koble deg til ftp serveren på LAN'et? du behøver ikke skru av firewallen på routeren, du må heller forwarde noen porter (20 og 21) til serveren..eller var det det du mente med ftp port i routeren? JA, jeg kan koble meg til Lan. og jeg har gjort det derre med port 21 med ip'en min. De klarer ikke å koble seg til den Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Man må jo som nevt tidligere sørge for at man forwarder port 20 og 21 til serveren. Disse portene må også være åpne på selve serveren. I mange tilfeller må vel også klientene/brukerne bruke "passive mode" hvis de ikke har mulig het til å åpne port 20 og 21 på sine egne maskiner. Er ikke helt sikker på om det er helt riktig det siste jeg sa, men tror jeg er på rett spor hvertfall. Lenke til kommentar
TorS Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Hvis du bruker passive mode må du huske på at de kobler seg til serveren på en tilfeldig port over 1024, dersom du ikke spesifiserer noe annet til selve serveren. Jeg kjører fint en ftp-server med passive mode, der jeg har satt at den skal bruke porter mellom 1500 og 1550, og forwarder disse portene til serveren. Når det gjelder aktiv mode, så brukes vel port 20 som data-port, så da må du forwarde den til serveren... Lenke til kommentar
Nexus6000 Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Man behöver bare å åpne port 21 (eller åpne opp en annen port pga sikkerhetsgrunner) + 10-50 porter for passive modus. Lenke til kommentar
Jonas 90 Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 er dette riktig? http://home.no/horsepower/ftp.JPG I så fall, så trenger jeg et program som er litt lettere å bruke, ikke bry dere om den dc++ porten... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå