Gå til innhold

Nero nekter å brenne 4,4gb iso-fil på 4,7gb plate!

diss

Anbefalte innlegg

Heisann!

Var så heldig å få en xbox til jul, sammen med et par spill. Har sett litt rundt på nett, og får inntrykk av at det er en god idè å ta backup av original spillene man har. På den måten har man fortsatt et brukbart spill, selvom original platen skulle ta kvelden.

Jeg satte så spillet "Shadow mercury..." inn i dataen og laget en iso fil av denne platen. Iso-filen oppgis å være ca 4,42b når man trykker "properties" osv, men vises å være ca 4,6gb under oversiktsbilde i windows. Jeg hadde tenkt å brenne denne ut på en DVD+R plate på 4,7gb, så jeg tenkte at dette ikke skulle være noe problem. Men NERO nekter å brenne platen, den forteller meg at platen er for liten, og at jeg må sette inn en plate med større lagringskapasitet.

Er det noe jeg kan gjøre i NERO for at den skal brenne platen? Synes det er rart når iso-filen er laget av en plate på 4,7gb, at jeg ikke får brent den ut på en 4,7gb plate..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får du brent andre dvd-r? Kan tenke meg at dersom du benytterer dvd til dvd så vil den prøve å lage image på maskinen først. Dersom du da har FAT partisjon og ikke NTFS partisjon på disken din vil den da typisk komme opp med den feilmeldingen. (FAT(32) er ikke så glad i store filer).

For å sjekke hvilke filsystem man har sjekk properties på feks. C:/ i explorer.

Lenke til kommentar

Husk nå at det er forskjell på disk og dvd-produsent byte og windows-byte. De benytter seg av to forskjellige måter å beregne plass på, for diskprodusentene er 4.7 gigabyte 4 700 000 000 byte. En dvd inneholder altså 4 700 000 000 byte.

For windows derimot, så er 4 700 000 000 byte noe helt annet. Windows regner 1024 byte i en kilobyte, 1024 kilobyte i en megabyte osv. Derfor er platen bare 4,377 Gigabyte i windows.

Og altså ikke stor nok til å få plass til iso-fila.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...