Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

For ca 6 måneder begynte jeg med å lese en c++ programmeringsbok. Jeg var fornøyd med boken og leste ivrig. Dessverre hadde jeg ikke noen editor, og til min store frustrasjon måtte jeg innstallere linux. Jeg programmerte litt, og ble "litt" dreven. Men så en dag skulle jeg programmere et program som skulle gjøre noen beregninger eller lignende, men editoren kværrulerte med meg på headerne (consio eller noe sånt). Så mitt spørsmål er følgende:

Er det noen som har oversikten over ALLE headerne og eventuelt noe ekstra du må skrive (fks using namespace std;) for å programmere ALLE c++ programmer? eller i alle fall de viktigste...

MVH

Isdas

aka

Erik Aasmundrud

PS: Hvilken char/int el. skal man bruke på både tall og bokstaver (fks int "b)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

For ca 6 måneder begynte jeg med å lese en c++ programmeringsbok. Jeg var fornøyd med boken og leste ivrig. Dessverre hadde jeg ikke noen editor, og til min store frustrasjon måtte jeg innstallere linux. Jeg programmerte litt, og ble "litt" dreven. Men så en dag skulle jeg programmere et program som skulle gjøre noen beregninger eller lignende, men editoren kværrulerte med meg på headerne (consio eller noe sånt). Så mitt spørsmål er følgende:

Er det noen som har oversikten over ALLE headerne og eventuelt noe ekstra du må skrive (fks using namespace std;) for å programmere ALLE c++ programmer? eller i alle fall de viktigste...

MVH

Isdas

aka

Erik Aasmundrud

PS: Hvilken char/int el. skal man bruke på både tall og bokstaver (fks int "b)?

Er en stund siden jeg har drevet med c++, så jeg er litt usikker på hva du mener ang. headerene.

Når det gjelder type til å bruke på både tall og bokstaver kan du selvsagt bruke char, men da kan du i utgangspunktet ikke bruke de til matematiske beregninger. Da er det en bokstav, ikke lenger et tall.

Om du bruker int på bokstaver får du bare ASCII verdien til tallet, og det er vel neppe det du er ute etter :-)

Du kan jo selvsgt bruke det generelle "Object", men det hjelper deg neppe noe særlig.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal ha samme objekttype på både tall og bokstaver, men om du kun skal lagre tekststrenger som inneholder både tall og bokstaver bruker du vel helst String.

Edit: når det gjelder editor brukte jeg Emacs, men nå er det som sagt en stund siden, så jeg er ikke så stø på det lenger!

Endret av erikindre
Lenke til kommentar

Dokumentasjonen til GCCs implementasjon av standardbiblioteket:

http://gcc.gnu.org/onlinedocs/libstdc++/la...ygen/index.html

Men denne er kanskje mer oversiktlig:

http://cppreference.com/

conio.h er ikke en del av C++ (standaren). Så om boka di bruker den bør du bytte bok.

Det siste spm. ditt må du nesten forklare nærmere .. altså C++ er et "strictly typed" språk. Bøker snakker en masse om dette.

Endret av søppel
Lenke til kommentar
jeg tror erikindre trodde han var i java eller c# eller noe et øyeblikk. for her fins hverken Objekt eller String

Du har delvis rett! Object har jeg sikkert tatt fra java (har drevet mest med det i år), men String finnes faktisk, vi brukte den under hele kurset ved HiB i fjor, men som en del av STL. Det er langt mer praktisk å bruke denne enn å bruke char-tabeller.

http://www.bgsu.edu/departments/compsci/docs/string.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...