Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router?

Anbefalte innlegg

Noob'ete spørmsål:

Med en ruter, kan jeg dele en internettaksess (avidi) mellom to maskiner uten at en maskin trenger stå på for å gi internett til den andre (gatewaysak)?

Plugger jeg bare kabelmodemet inn i routern og begge maskina inn i rutern også vips!?, eller er det masse vanskelig å konfigurere? Jeg er ute etter en billig-router til tusenlappen, som feks denne:

http://www.psdata.no/product.asp?id=&sku=I...ISDN+%2F+Router

Kan jeg bruke den samme rutern til å ha de i nettverk (slik som en hub/switch)? Hvis jeg har tatt så feil at det ikke går ann, må jeg være ufattelig dum.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja viss du setter opp ein ruter så blir den ein gateway, og den eine maskina er ikkje avhenging av kvarandre

Det er vel ein del konfigurasjoner som må til før den skal fungere, den rutern fungere sikkert

Ja, du kan bruke den ruteren i netverk og for det er ein 4 porta hub i den

Lenke til kommentar

Jo, det skulle gå greit. har ett nettverk her i huset med ett kabelmodem fra avidi, Roter, 2 maskiner med XP og en maskin med 2k. Virker som bare det. :smile:

Men har hørt rykter om at du ikke kan koble på mer enn 4 maskiner på ett kabelmodem.. Da vil det rett og slett ikke fungere..

Lenke til kommentar

Hvis routeren klarer NAT (masquerading) da kan du koble så mange PCer du ønsker til nettet. Provider (Avidi) ser bare routeren og vet ingenting om ditt internnetverk - du bruker bare interne adresser på dine PCer (f. eks. 192.168.1.*).

Derimot, hvis routeren ikke klarer NAT, må du få tildelt flere IP adresser fra provideren.

... Leste litt på hjemmeside til produsenten:

NexIP IS050p provides a 10 Mbps Ethernet WAN port as well as Network Address Translation (NAT) function, which allows up to 253 computers to simultaneously connect to the Internet through one ISP account.

Skulle gå greit!

[ Denne Melding var redigert av: DidzisK på 2002-06-07 11:29 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...