Lurifaksen Skrevet 6. juni 2002 Del Skrevet 6. juni 2002 Er det noen som vet om noen programmer som kan finne partisjoner som har vært på disken, og gjenopprette dem? Det har seg sånn at ved hjelp av IBM tools har jeg klart å fucket opp disken (det er litt IBM sin feil), og nå har plutselig partisjonen forsvunnet. Jeg snakker ikke om å få tilbake filer - men en hel partisjon. Hvis jeg bruker Easy Recovery finner den alt - men da må jo jeg ha 80GB å lagre dette på - noe jeg ikke har... Derfor lurer jeg på om det finnes programmer som bare fikser partisjonen/harddisken tilbake slik den var. (litt surt å måtte kjøpe ny harddisk bare pga easy recovery må lagre på en annen disk) Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 6. juni 2002 Del Skrevet 6. juni 2002 Hadde du bare én partisjon på hele disken, og i tilfelle hva slags filsystem? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 6. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2002 1 NTFS partisjon Det er snakk om en IBM 80GB disk. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 6. juni 2002 Del Skrevet 6. juni 2002 Du kan prøve Ranish Partition Manager, http://www.ranish.com Denne kan kjøres fra f.eks en dos bootdisk Gå inn i Ranish og se om du finner noe, hvis det er tomt (ingen partisjoner på disken) kan du opprette en NTFS partisjon over hele disken og håpe det funker :smile: Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 6. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2002 det er en partisjon på disken som det der IBM programmet har laget. (filsystemet er faktisk "Disk Manager"!). Det er sinnsykt merkelig at det ikke er noen programmer som scanner etter og gjennoppretter partisjoner - alle programmene finner bare filer! Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 6. juni 2002 Del Skrevet 6. juni 2002 Det kan være komplisert å scanne etter partisjoner hvis man ikke har peiling hvor de begynner og slutter. Har man derimot bare én partisjon på disken er det jo lettere. I ranish som jeg nevnte, kan du f.eks opprette en "ny" partisjon over en som har blitt slettet ved et uhell. Det er ikke farlig fordi Ranish ikke formaterer eller noe slikt, den bare oppdaterer MBR'en på disken, og rører ikke selve partisjonen. Desverre kjenner jeg ikke til det IBM-programmet du nevnte. Hva er det det er til? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 6. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2002 Hvis jeg lager en ny partisjon, vil jo ikke de gamle dataene ligge på den? Det hele begynte med at hovedkortet ikke støttet HD'er større enn 30GB -> jeg måtte laste ned IBM program som gjorde noe med harddisken slik at "lurte" Biosen til å tro at den var 30GB. Men så skulle harddisken inni et annet hovedkort, som støtter store disker, og da ble ting litt "føcket". jeg gikk inn i programmet for å uninstallere det der IBM greiene som lurte BIOS - Og alt ble bare rot. så nå sitter jeg igjen med en harddisk som har en partisjon på 30GB, med filsystemet "disk manager" (som er navnet på programmet jeg brukte), og resten av plassen på harddisken er "Unused". Piece of shit. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 6. juni 2002 Del Skrevet 6. juni 2002 Quote: Den 2002-06-06 23:31, GeeZuZz skrev:Hvis jeg lager en ny partisjon, vil jo ikke de gamle dataene ligge på den? Jo det går faktisk an i Ranish selv om det kanskje høres litt rart ut. Eks. Du har en FAT-partisjon over hele disken, og du går inn i Ranish og sletter den. Nå er disken "tom". Men Ranish sletter ikke dataene på selve partisjonen. Det eneste den gjør er at den stryker partisjonen fra MBR'en på disken. Hvis du da seinere går inn i Ranish igjen og oppretter en FAT-partisjon på hele disken igjen, vil alle de gamle dataene dine ligge der som om ingenting hadde skjedd. Bare pass på at du ikke formaterer :smile: Men når det gjelder det ibm-biosluregreiene har jeg dessverre ingen lure forslag... Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 6. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2002 mener du altså at hvis jeg lager en partisjon nøysktig der den forrige var (over hele disken altså), så vil sannsynlig vis all dataen ligge der også? Det høres veldig profft ut... Filsystemet var NTFS, vil den takle det? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 6. juni 2002 Del Skrevet 6. juni 2002 Hvilket filsystem det har vært på partisjonen har ingenting å si, Ranish bryr seg bare om partisjonstypen som er en hex-kode eller no Men jeg vet ikke om det funker i ditt tilfelle siden du har brukt det IBM tools greiene. Men du kan jo alltids prøve :smile: Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 6. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2002 ja det skal jeg gjør. Tusen takk for alle svar! Til alle andre: Hvis dere vet om noen andre programmer så er det ikke for seint enda si ifra enda! inngrepet gjøres ikke med det første... Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 Hvis du ikke får det til kan du få kodene fra meg som du skriver inn for å bygge opp alt på nytt med Debug-programmet som ligger på W98 boot-disk. Dette har jeg reddet tre disker med. Problemet er hvis det er data du skal ha på diskene, ALT forsvinner. Lenke til kommentar
Clupus Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 Testdisk redda ein partisjon m/ca. 20GB data (NTFS) for meg.. Lite og enkelt program som du kan finna her: http://www.cgsecurity.org/testdisk.html Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 7. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2002 Quote: Den 2002-06-07 10:22, DoMind skrev:Testdisk redda ein partisjon m/ca. 20GB data (NTFS) for meg..Lite og enkelt program som du kan finna her:http://www.cgsecurity.org/testdisk.html Ser lovende ut... skal teste den. Langbein: testet Ranish, men det støtter visst ikke NTFS. Når jeg lager NTFS blir partitionen HPFS. (det stod noe med unsupported også når jeg laget) Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 7. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2002 DoMind: Du er en helt! Disken funker! takket være "TestDisk" ! Jeg scannet etter partisjoner, slettet, laget nye, formaterte MBR, rotet og gjorde masse rart, men jeg fant ikke noe (trodde jeg), så jeg bare avsluttet og trodde alt håp var ute. MEN DEN GANG EI! helt uforberedt møtte jeg synet av en ny harddisk når jeg åpnet My computer i windows! Tror du ikke alle filene lå på den og alt var slik som før harddisken klikket?! :smile: Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 7. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2002 Vel, den funker visst ikke helt... når jeg går in i Partition Magic finner den ut at disken er "BAD" med error 115. Leste at det hadde noe med "partition overlaping". noen som vet om noen programmer som fikser slike ting? Disken funker helt fint i windows... Men den funket ikke å installere windows på - XP gav beskjed om at det ikke gikk an å installere på den partisjonen. Lenke til kommentar
bihelland Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 Dersom jeg forstår dette riktig, er det viktig å merke seg at det ser ut som om partisjonen er 30GB mens harddisken er 80GB. Det vil si at du ikke bør opprette en ny på 80GB over den gamle! Til gjengjeld betyr det at du bør kunne opprette en blank partisjon i de resterende 50GB, kopiere alle data over dit, slette den ødelagt partisjonen, opprette en ny i det samme området og så merge dem med partitionmagic etc. Men vær obs på at all fikling med partisjoner er _svært risikabelt_, det er dessverre vanlig å ende opp med ødelagte data. Dersom det overhode er mulig (overføre data til en kamerats harddisk e.l.) så TA BACKUP FØRST før du gjør noe som helst! Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 7. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2002 tror jeg lager en ny thread. blir litt forvirring her nå. Harddisken er 80 GB nå, og inneholder en 80 GB partisjon. Lenke til kommentar
Clupus Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 Ny tråd vil vel ikkje føra til meir rot? (då må du jo henvisa til denne o.l.) Men nå virkar disken i Windows? I såfall tar du backup av viktege ting (om du har mulighet til det..) At Partition Magic meiner at ting&tang er feil treng ikkje nødvendigvis bety så mykje (jalfall ikkje når det fungerer:)) Har sjøl hattt.. eh.. mildt sagt blanda erfaringar med PM.. Men det eg anbefaler deg å gjera nå er å ta backup av alle filer (så mykje du kan jalfall) deretter repartisjonera og formatera disken. Då bør du vera sikker på at den er rein og fin.. Fint at Testdisk virka jalfall :wink: Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 7. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2002 Quote: Den 2002-06-07 22:00, DoMind skrev:Ny tråd vil vel ikkje føra til meir rot? (då må du jo henvisa til denne o.l.)Men nå virkar disken i Windows?I såfall tar du backup av viktege ting (om du har mulighet til det..)At Partition Magic meiner at ting&tang er feil treng ikkje nødvendigvis bety så mykje (jalfall ikkje når det fungerer:)) Har sjøl hattt.. eh.. mildt sagt blanda erfaringar med PM..Men det eg anbefaler deg å gjera nå er å ta backup av alle filer (så mykje du kan jalfall) deretter repartisjonera og formatera disken. Då bør du vera sikker på at den er rein og fin..Fint at Testdisk virka jalfall :wink: Litt upraktisk å "backe up" 50GB med DV Video, og 30GB med divx... Hadde håpet at partisjonstrøbbelet kunne blitt fikset uten å slette/formatere partisjoner... Bare jeg får installert Windows på disken, så er alt greit - men det går ikke! Derfor prøver jeg å lage en ny partisjon i PM til windows, men det går heller ikke! og PM sin hjemmeside funker ikke akkurat nå! :sad: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå