Gå til innhold

Pris samenligning av 5 webshoppere

Anbefalte innlegg

Hei. Skal om ca 1,5 måneder ha en ny PC, og da er det naturlig å sjekke litt rundt omkring etter priser. Jeg har funnet det utstyret jeg har lyst på, og sjekket med hjelp av Hardware.no kvartal shop test for å finne de billigste (for 3. kvartal).

Her er varene jeg har valgt meg ut (skal ha flere, men disse er hoveddelene):

HK: Asus P5AD2-E - Det perfekte hovedkort? Har utrolig mye features, og er hovedgrunnen til at jeg velger ett Intel system (sammen med PCIe og DDR2, fremtidsrettet). Det har plass for 8 S-ata enheter og 6 Ide enheter, noe som var viktig siden jeg har 4 HDD fra før.

CPU: Intel P4 550 - 3.4 GHz - Er den CPUen som gir mest for pengene, ett hakk opp er fort 1500,-, noe som er litt mye for 200 MHz. Skal ha 550J men den er det ikke mange som fører enda.

RAM: DDR2 - Corsair Twin2X PC5400Pro - 1024 mb - Finnes også i non-pro utgave, men pro har større kjølere, og jeg satser på det. Corsair er også ett annerkjent og stabile merke.

HDD: Western Digital Raptor 74 GB 10000 rpm - For ekstra ytelse i system og spill. Skal ha støydempende oppheng for å bli kvitt litt av støyen den lager.

Skjermkort: Sapphire Radeon X850XT - PE - Dagens råeste kort? Nvidia 6800 Ultra blir for dyr for det lille ekstra den gir på normale innstillinger, og jeg liker å spille med bra bilde, og da er ATI ett klart førstevalg (dette er ingen diskusjon om ATI vs Nvidia). Har mest lyst på Hightech Excalibur sin IceQ versjon, men tok Sapphire for å sammenligne. Skal uansett vente til nest generasjon ATI. (kjøper X600XT for middlertidig skjermkort).

Dette er ett ganske dyrt oppsett, disse fem delen alene ligger rundt 13000,-.

Fant 5 webshopper som førte så å si alle varer, det er merket hvis noe er anneledes.

HER ER RESULTATENE (for 27.12.04):

1-Databutikken - 12971,-

(De hadde ikke minne i dobbelt pakke, og heller ikke Pro versjon)

2-Pcutstyr - 12976,-

3-Articom - 13013,-

4-Komplett - 13104,-

5-Netshop - 13364,-

(De hadde ikke dobbelt pro minne, og ikke sapphire skjermkort, valgte da

nærmeste konkurent i pris som ble Hightech Excalibur X800XT)

Databutikken sine priser er Webprisene, ordinære priser var 13656,- altså dyrest.

Frakt kommer i tillegg på 2-250 kr.

Den reelle vinneren her er PCUTSTYR som var billigst og hadde alle produkter som jeg vil ha, og ville blitt nr 1 hvis databutikken hadde pro minne, som gjerne er 2-300,- dyrere enn ikke pro. Netshop hadde som nevnt ikke dobbelt pro minne, men ved å legge sammen 2 enkle ikke pro minner, så var disse faktisk dyrere enn 2x pro minne hos de andre. Skjermkortet derifra ligger ca 150,- høyere enn de andre, men er uansett taper her.

Her er en kommer en liten sammenligning av prisene på vært produkt.

HK:

Billigst: Databutikken: 2075,-

Dyrest: Komplett: 2175,-

Forskjell: 100,-

CPU:

Billigst: Databutikken: 2259,-

Dyrest: Articom: 2457,-

Forskjell: 198,-

Minne:

Billigst: Articom: 2795,- (Databutikken er 25,- billigere men ikke 2xpro)

Dyrest: Komplett: 2844,- (Netshop var dyrest med 2990 for 2 enkle ikke pro)

Forskjell: 49,-

HDD:

Billigst: Databutikken: 1437,-

Dyrest: Articom: 1521,-

Forskjell: 84,-

Skjermkort:

Billigst: Articom: 4127,-

Dyrest: Databutikken: 4430,-

Forskjell: 303,-

Forskjellen på skjermkort var litt i meste laget for akuratt samme kort, alle de andre, unntatt Netshop sitt HighTech kort, lå litt under 4200,-. Altså er Databutikken ekstremt dyre på skjermkort.

KONKLUSJON: Etter denne sjekken så står det for meg mellom 2 webshopper, PCutstyr og Komplett med en forskjell på 128,- i PCutstyr sin favør. Men har ikke vært noe særlig borti PCutstyr, og har hørt mye bra om komplett, og opplevd det selv. Så da faller valget på dem, hvis de ikke plutselig skulle fyke på i pris.

Håper dette også kan hjelpe noen andre, og ikke bare meg selv.

EDIT: småting

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Derfor ser det også ut til at jeg går for Komplett, hører ikke mye negativt.

Sjekket litt i prisguiden og så at PCutstyr skulle ha minnet til ca 300,- billigere enn billigste her, men ikke når jeg letet de opp.

120 kroner er jo ingenting i forhold til de summene som kan komme fram hvis du havner i en krangel med en webshop. Hos komplett har de veldig god service.

Endret av AMDguru1
Lenke til kommentar

Uhm, jeg håper da VIRKELIG at du har brukt Prisguiden til dette arbeidet.. den kan gjøre dette automatisk for deg vettu ;)

Forresten er jeg HELT enig med de her som sier at du bør så absolutt bruke bare litt ekstra på å kjøpe greiene hos Komplett eller Netshop. Helst Netshop i mine øyne. Det koster deg en ekstra 400kr av 13 000.

Lenke til kommentar
Litt off-topic: Har ikke komplett og netshop samme "grunnlegger"?

Jo det stemmer. De som var med fra starten av og grunnla Komplett har gått ut av selskapet og startet eget, Netshop altså. De fleste folka fra "gamle gode" komplett med 8 års erfaring jobber nå i Netshop. Så det får jo ikke blitt annet enn genialt.

Netshop :love:

Lenke til kommentar
Uhm, jeg håper da VIRKELIG at du har brukt Prisguiden til dette arbeidet.. den kan gjøre dette automatisk for deg vettu ;)

Forresten er jeg HELT enig med de her som sier at du bør så absolutt bruke bare litt ekstra på å kjøpe greiene hos Komplett eller Netshop. Helst Netshop i mine øyne. Det koster deg en ekstra 400kr av 13 000.

nei, jeg tok den gamle metoden og gjorde dette manuelt. Og det er det eneste som virkelig duger hvis du skal sjekke riktige priser.

For eksempel så er minne brikkene jeg har navnt ett sted mellom 2 og 400 kroner billigere i prisguiden enn direkte hos Netshop. Altså hvis man sjekker vi prisguiden, så vil oppsettet være mye billigere, enn når du bestiller. Dette blir da helt feil sammenligningsgrunnlag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...