Gå til innhold

Tomt for ideer hos utviklerne?


Anbefalte innlegg

Den nye direktøren i Nintendo, Satoru Iwata, går i dag hardt ut mot måten spillbransjen drives i dag. Han forteller at Nintendo vil nekte å utvikle store og mektige titler kun for å vinne kampen om større markedsandel. I steden forteller han at Nintendo nå skal fokusere på å lage kvalitetsspill.

 

Har han rett eller er han for negativ? Noen mener f.eks. at Final Fantasy-serien alltid er i utvikling og veldig nyskapende, mens andre igjen sammenligner den med FIFA-, NHL-, Madden- og NFL-seriene til EA. Vi ser jo mye nyskapende i spillbransjen om dagen også. Halo, MMORPG-titler og Deus Ex er eksempler på noe fremdrift.

 

Les hele artikkelen om utsagnet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv må jeg si at Final Fantasy serien etter min mening alltid er i forandring, eller at dem iallfall kommer på nye ting til alle spillene. Skulle bare ønske at flere satset på å gjøre som Nintendo i denne saken. Tenke kvalitet istedenfor kvantitet.

Lenke til kommentar

Det er langt mellom de virkelig gode spillene ja.

Et annet problem er at de slipper spillene for tidlig. Endel bugs og unødvendige feil.

På pc kan man jo laste ned patcher, men det gjør ikke saken noe bedre. Det er snakk om kyniske utviklere...

 

Litt off topic (men ikke helt) :

Bare se på bilbransjen. Der har jo folk i en årrekke vært fabrikkens test-personale. De lanserer bilene med feil/svakheter som de vet er tilstede, men gjør ikke noe med det før kundene klager. Endel gjør jo ikke dette i reklamasjonstiden og må bære utgiftene selv. Og det vet fabrikkene og utnytter "dumme" kunder. De slipper også å ha spesielle personer ansatt til denne jobben på fabrikken. Det overlater de til bilkjøperne....

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kommer mange spill som ofte er direkte kopier av gründerne i sjangeren, men det kommer mye spennende også. Nå er det i tillegg enn MMO-bølge over oss, senest i går ble det skrevet om MMO-fotballspill. Å være gamer har vel i grunn aldri vært så spennende som nå. Men det er ikke til å komme unna at det kommer mye drittspill også, og særlig oppfølgere er vel utsatte for dette. De har allerede et navn å spille på, og da behøver ikke spillet legges like mye arbeid i ettersom det tross alt vil selge uansett =). Det er kanskje ikke konsekvent blant alle utviklere, men noen tenker vel unektelig slik, det handler jo tross alt om penger. Er jo slik som i filmene, Jurassic Park for eksempel. Kommer det en til i den serien skal jeg ta en mann-til-mann prat med Steven selv. Så jeg er vel forsåvidt enig med Iwata, eller Satoru som jeg kallern, det er mye kvantitetstenkning på markedet. Mye $$$.

 

Anders

[email protected]

Lenke til kommentar

gode spill finner en, men det er jo snakk om nålen i høystaken. metal gear solid 2, gta3, fallout2 og kanskje bos, conker bad fur day, ss2, liero og starcraft er de eneste spillene jeg vet om som jeg mener er nyskapendes og veldig gode.

Lenke til kommentar

Jeg føler at det er veldig mye "kaste seg på bølgen" mentalitet blandt spill utviklerne. Hver gang det kommer det spill som slår ann blir det kopiert og kopiert helt til det slutter å selge...

Særiøst, hvor mange spill der ute er det som er virkelig anderledes? Ikke mange...

 

C&C konseptet er ett konsept som har blitt kopiert i en så enorm størelse at det i dag er helt utbrukt. Jeg vet ikke med dere men jeg er ihvertfall passe lei av disse spillene.

 

Og hva med tycoon spillene. Alle sammen er jo i bunn og grunn samme spill med litt forkjellig setting.

 

Oppfølgere kommer etter min mening ofte for fort. For fort til at utviklerene rekker å tilføre spillene mye nytt. Jeg kan ikke komme på mer enn ett håndfull oppfølgere som har tilført serien nye nyskapende.

 

Men det er vi gamere som har makten, og så lenge vi kjøper denne dritten som de slenger utover markedet og de tjener penger, så vil det bli produsert. Det vi som har skapt det og bare vi som kan stoppe det...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-06 23:30, El_PoLLa skrev:

gode spill finner en, men det er jo snakk om nålen i høystaken. metal gear solid 2, gta3, fallout2 og kanskje bos, conker bad fur day, ss2, liero og starcraft er de eneste spillene jeg vet om som jeg mener er nyskapendes og veldig gode.


 

 

Alle de spillene du nevner her er nok dine favoritter går jeg ut ifra. SS2 (serious sam 2?) er langt i fra nyskapende..starcraft..no way!

Lenke til kommentar

Jeg synes det er snodig at nintendo nå kommer ut så hardt mot spill produsenter, etter at Super-Mario bølgen ser ut til å endelig ta slutt. Siste utgivelse blir vel Super Mario Fighter eller hva det heter. På gamecube. Er det nyskapende og kvalitets spill? Eller rir også nintendo på en bølge av tidligere suksess?

 

Jeg tror han kaster stein i glasshus, når han kommer med slike kommentarer.

 

PS: Jeg har spillt 1 gøy spill på en nintendo console, og det var secrets of mana! SNES :grin:

Lenke til kommentar

Nyskaping i spillbransjen er vel like vanskelig som å komme opp med en overraskende og nyskapende film. Men det er jo fult mulig, og de gjør vel kanskje ikke så mye som de burde i det å skape noe nytt. Det at direktøren i Nintendo, Satoru Iwata, går hardt ut mot måten spillbransjen drives på er jo posetivt for oss gamere. Kanskje et spark i baken kan få hjulene til å gå litt fortere.

 

Det som er et problem med nyskapende spill er sjangsefaktoren. Det koster penger med nye idèer, og selskaper kan tape mye penger på spill som flopper. Dette er en fallgruve i utviklingen fordi ingen tør å komme med noe revolusjonerende nyskapende. Sjangsen er for stor. Selskaper som ID og EPIC (Store RIVALER) vil ikke komme med noe spesielt nyskapende med de nye super 3d-motorene de har skapt med det første. De lager noe som er bombesikkert, noe de viltjene penger på, noe vi elsker (som de vet), altså noe vi kjenner. Adde til kule effekter og fantastisk grafikk forventer vi, og det gir de oss. Kommer det noe nyskapende i framtiden vil jeg tro det kommer fra et mindre og nyere selskap selv hvor banalt det høres ut. Tror det fordi de har ingenting å tape, bare vinne.

Lenke til kommentar

Vel, hadde alt vært nyskapende ville samtidig ingenting vært nyskapende. Hadde alt vært godsaker hadde ingen vært godsaker. Vi trenger dritt å hate for guddomlighet å elske. Med dette i bakhodet mener jeg vi heller burde prise de som lager dritten. Tenk på den viktige, uselviske jobben de egentlig gjør, også er det for det første ingen som liker dem, og de tjener nesten ikke penger. Hvem er det som ikke kunne utviklet en slager når markedet fylles med spyferdige spill? Selv en dust ved navn *en av de nyinngifta i kongefamilien, velg selv* (komikerne får full pott når de kødder med dem, så jeg regner med litt anerkjennelse jeg og) kunne klart det!

 

Først og fremst vil jeg takke EA for å ha kommet med mye dritt, i alle fall Matt Hayes' Fishing! Og jeg etterlyser også litt veldedighet fra Blizzard, derfra kommer det bare forbanna klassikere!!

Lenke til kommentar

Quote:



Alle de spillene du nevner her er nok dine favoritter går jeg ut ifra. SS2 (serious sam 2?) er langt i fra nyskapende..starcraft..no way!



 

dette er de spillene jeg synes er gode ja, jeg mener ss2 er nyskapende. eller kanskje ss1 var nyskapende, jeg har iallefall ikke sett noen lignende spill. half life, quake 2 osv er ikke som ss2 som er veldig morsomt og spille.

hvis du vet om ett spill som ligner på sc så må du bare si ifra, starcraft er det eneste spillet som er 100% balansert og ikke er forsvars basert som c&c serien, TA, TS, dune spillene, aoe osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...