Gå til innhold

Vasking av tastatur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anbefaler bruk av dampvask (husholdningsredskap). Ikke såpe og vann. Heller ikke kjemiske rengjøringsmidler.

Da bruker en ekstremt lite vann, det meste tørkes bort sammen med smusset.

Det er fullstendig bak mål å vaske innvendig.

Gjør følgende: Klargjør dampvasker.

1. Slå av PC

2. Trekk ut tastatur pluggen.

3. Spyl bort skitten med (passende) liten dyse.

4. Vipp bort alle tastene og gjenta på undersiden .

5. Legg på husholdningspapir og tørk opp all fuktighet.

6. Heng til tørk noen timer opp/ned over elektrisk ovn.

7. Monter på tastene.

 

Klar til bruk. Har gjort dette selv med ekstremt godt resultat. Men vær litt forsiktig med tastene som på enkelte tastatur er vriene å få på plass igjen.

Lenke til kommentar

Vasker mitt med cola jeg :ermm:

 

Halvliters glass med cola ved siden av tastatur, *vimse vimse* tastatur med en halvliter cola. Dette har skjedd tre ganger nå. Det er forøvrig et gammelt IBM aptiva tastatur, som jeg enda bruker.

 

Det jeg gjorde var å fylle vasken med varmt vann, og hive tastauret oppi. La det ligge noen minutter. Ta det ut, og legge det på gulvet med varmekabler i en halv time- time. Har funka så langt, men jeg vet ikke om jeg vil anbefale det til andre...

Så dette gjøres på eget ansvar ;)

Lenke til kommentar

Jeg skrudde først opp skruene på tastaturet, deretter tok jeg ut elektronikken. Så la jeg alle knappene i en slags stor mel-sil, og dusja dem med kokende vann. Tastaturbrettet spylte jeg også under varmt vann. Når jeg skulle tørke det, gikk jeg over tastaturbrettet med tørkepapir, og når tastene skulle tørkes, laget jeg en slags "pose" av papiret, og ristet slik at alt vannet rant ned i papiret. Aldri vært å rent før...

Endret av dD.
Lenke til kommentar

Når har elektronikk og vann blitt en lur blanding? Kobber korruderer når det får kontakt med vann, dessuten er det flere elektroniske komponenter som inneholder papir. Dessuten er alle disse ekstremforslagene bortkastet tid, det er ikke nødvendig å være så grundig. Men for all de, vil du/ dere leke med tingene deres, så gjerne for meg.

Lenke til kommentar

Hvis man bruker ferskvann til å vaske et tastatur så skal det faktisk veldig mye til for at det skal begynne å korrodere, og du tørker jo det med en gang etter på.. forstår at du er skeptisk (hadde ikke gjort dette med et helt nytt tastatur tror jeg) men dere som er usikkre kan vell ta et gammelt crappy 1950 talls tastatur og drukne det ? mange som har slikt liggende

Lenke til kommentar

Pleier å pelle av alle tastene og slenge dem i et norgesglass el.l. halvfult med rødsprit/spylervæske el.l. Deretter rister du glasset heftig i noen minutter. Fungerer det også.

 

Kan forresten være lurt å ha en sprittusj for hånden da det hender det dukker opp noen helt blanke taster etter vaskinga, men men...

Endret av 4WheelDrive
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...