oro2 Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 (endret) Jeg lurer på om noen vet hvorfor det er svindyrt å omregistrere en vanlig personbil. Jeg må betale nesten 6000 for en 97-modell på 1225kg Det eneste arbeidet dette påfører biltilsynet er vel å skifte ut navnet på vognkortet? Jeg vet at det det skal være dyrt med bil i Norge, og dette er vel en av måtene staten tar inn penger. Men jeg mener det blir feil å ta så mye i omregistreringsavgift hvis staten ikke har et tilsvarende beløp i utgifter som en direkte eller indirekte konsekvens av at jeg omregistrerer en bil. Hvis det er for å skattelegge bilkjøring generelt kunne de heller tatt den inn som endel av årsavgiften. edit: skrivefeil*3, la til ikke Endret 27. desember 2004 av oro2 Lenke til kommentar
trra Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Er nok en måte å ta inn penger på det ja, i Sverige koster det vel 500kr å omregistrere bilen hvis jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Hvis det er for å skattelegge bilkjøring generelt kunne de heller tatt den inn som endel av årsavgiften. Omregistreringsavgiften er ikke for å skattelegge bilkjøring, men det du betaler for jobben det er å oppdatere noen papirer hos biltilsynet. Og staten (satan) mener at disse ca 5000 kr, er rimelig for den jobben. Selvfølgelig alt for mye, men naive nordmenn godtar jo glatt alle avgifter som blir tredd over oss, så derfor kommer det vel neppe til å skje noe med det heller...... mvh Pantera Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Jeg tror nok at det har ingenting med arbeidsmengden å gjøre, fordi prisen på en omregistrering er avhengig av hvor gammel bilen er. Er bilen gamlere enn 10 år så er prisen ca 1400 kroner - er den nyere så går prisen opp til nesten 8000-9000 kroner for en 2004 modell. Arbeidsmengden med å omregistrere en bil skulle jo være det samme om bilen er en splitter ny en eller et gammelt vrak. Bakgrunnen for denne prisingen skulle jeg gjerne likt å hørt - men som alltid er det jo selvsagt knusende enkelt å tre nye og fine gebyrer og avgifter nedover hodet på oss bilister når lovgivende organ har tilholdsted i den byen med det mest kollektiv-trafikk... Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 (endret) Jeg tror nok at det har ingenting med arbeidsmengden å gjøre, fordi prisen på en omregistrering er avhengig av hvor gammel bilen er. Er bilen gamlere enn 10 år så er prisen ca 1400 kroner - er den nyere så går prisen opp til nesten 8000-9000 kroner for en 2004 modell. Arbeidsmengden med å omregistrere en bil skulle jo være det samme om bilen er en splitter ny en eller et gammelt vrak. Bakgrunnen for denne prisingen skulle jeg gjerne likt å hørt - men som alltid er det jo selvsagt knusende enkelt å tre nye og fine gebyrer og avgifter nedover hodet på oss bilister når lovgivende organ har tilholdsted i den byen med det mest kollektiv-trafikk... Vel, sånn er staten. Ikke lett og forstå seg på.....er jo akkurat det samme som den derre dokumentavgifta ifm boligkjøp, der du må betale mer i avgift jo dyrere boligen er. Selv om jobben er akkurat den samme..... Leste for et par uker siden, at en eller annen høyremann i regjeringa, ville bytte ut dagens omregistreringsavgift, mot moms. Dette hadde denne fyren regna på, og funnet ut, at det i de fleste tilfeller ville bli langt billigere enn dagens ordning. Hm...lurer på hvordan de vil løse dette? Med dagens momsregler, så ville det vel blitt en ekstra avgift på 48 000 kr på en bruktbil til 200 000. mvh Pantera Endret 28. desember 2004 av Pantera Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Hehe ja tviler ikke.. La oss gjøre det dyrere å kjøpe bruktbiler i tillegg.. En kompis av meg kjøpte seg ny bil her i sommer i det øvre prissiktet - nemlig en Hummer H2. Han kjøpte den ny, med alt av utstyr. Totalt ca 650.000.. Dette er da registrert som lastebil med hvite skilter og 2 seter. Hadde han villet hatt den som 5 setter hadde NØYAKTIG samme bilen kostet 1.7 mill. Han fikk med baksetene når han kjøpte den, men for å kjøre den lovlig med bakseter må han ut med 1.000.000 ekstra.... Gud forby om det hadde sittet 3 ekstra personer i baksetet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå