Gå til innhold

Hvilket program er best til å lage musikk på pc?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Reason er suverent til sitt bruk, men du kan ikke ta opp lydspor.

Du sier du vil lage musikk av enkeltlyder,

hvis du da mener en kombinasjon

av softsynther og ting spilt inn med mikrofon ol,

så er vel cubase SE ok.

 

Jeg kjenner ikke Cubase SE, men har SX selv,

og den er jo også suveren som vert for Reason.

Dvs at en kan lage et komp i Reason,

for så å bruke de i Cubase.

(Begge program er oppe samtidig)

(Adobe Audition 1,5 er også bygd som vert for Reason 2,5)

 

Jeg kjenner ikke nyeste verson av fruity loops,

men før var den iallefall en ren loop-spiller.

 

Så:

Reason, hvis du vil lage musikk av ferdige lsamples og synther.

Cubase, hvis du vil spille inn egen lyd fra mic, el gtar ol,

sammen med synther (VSTi).

 

Foreslår at du sjekker hjemmesidene til endel slike programmer.

 

Et annet billig alternativ er TRACTION

http://www.mackie.com/products/tracktion/index.html

Kjenner ikke til dette programmet, men det er laget av en musikker,

og er blandet inn i MACKIE's produktspekter, så da så!

 

Og litt på siden,

Pinnacle har solgt Steinberg (Cubase og Nuendo + +) til Yamaha-gruppen.

Lenke til kommentar
Reason V2.5

 

www.propellerheads.se

Prøvde en trail av reason 2.5.

Det er jo alt for inviklet for en person uten utdanning innen musikk! Man må drive å koble fullt av ledninger på div. synth. bare for å få frem en tone.

 

Prøvde også Cubase. Det funker godt, men mangler litt muligheter til forskjellige instrumenter, som f.eks. skikkelig gitar. Men ellers likte jeg interfacen.

 

Hva er det proffene bruker?

Jeg så en dokumentar, der de viste om folk som lagde musikk på pc. Men de programmene vi fikk se, så ikke så kjempe avanserte ut.

 

Problemet er ofte at musikken jeg lager ikke høres "ekte" ut. Den blir så tam og monoton.

 

Så hva bør jeg gå for?

Lenke til kommentar
Reason V2.5

 

www.propellerheads.se

Prøvde en trail av reason 2.5.

Det er jo alt for inviklet for en person uten utdanning innen musikk! Man må drive å koble fullt av ledninger på div. synth. bare for å få frem en tone.

 

Prøvde også Cubase. Det funker godt, men mangler litt muligheter til forskjellige instrumenter, som f.eks. skikkelig gitar. Men ellers likte jeg interfacen.

 

Hva er det proffene bruker?

Jeg så en dokumentar, der de viste om folk som lagde musikk på pc. Men de programmene vi fikk se, så ikke så kjempe avanserte ut.

 

Problemet er ofte at musikken jeg lager ikke høres "ekte" ut. Den blir så tam og monoton.

 

Så hva bør jeg gå for?

du trenger ikke koble ledninger. Det gjør programmet selv.

hvis du ikke sjønner noe av Reason, så skal du bare glemme og lage musikk :p

Reason og Fruity loops er noe av det enkleste og geniale musikkprogrammer, for amatører og proffe.

Lenke til kommentar
Reason V2.5

 

www.propellerheads.se

Prøvde en trail av reason 2.5.

Det er jo alt for inviklet for en person uten utdanning innen musikk! Man må drive å koble fullt av ledninger på div. synth. bare for å få frem en tone.

 

Prøvde også Cubase. Det funker godt, men mangler litt muligheter til forskjellige instrumenter, som f.eks. skikkelig gitar. Men ellers likte jeg interfacen.

 

Hva er det proffene bruker?

Jeg så en dokumentar, der de viste om folk som lagde musikk på pc. Men de programmene vi fikk se, så ikke så kjempe avanserte ut.

 

Problemet er ofte at musikken jeg lager ikke høres "ekte" ut. Den blir så tam og monoton.

 

Så hva bør jeg gå for?

du trenger ikke koble ledninger. Det gjør programmet selv.

hvis du ikke sjønner noe av Reason, så skal du bare glemme og lage musikk :p

Reason og Fruity loops er noe av det enkleste og geniale musikkprogrammer, for amatører og proffe.

Finnes det en tutorial til dette programmet?

 

Er det verdt å bruke verdifull tid på det? Eller bør jeg heller satse på cubase eller sonar, som jeg forstår?

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker å benytte en sequencer kan du bruke Musicator. Dette er et enkelt og funksjonelt norskutviklet program som jeg har benyttet til komponering siden videregående. Siden det er litt lang læringskurve på sequencere, kan det imidlertid være lurt å orientere seg litt rundt før en velger hvilket program en bestemmer seg for å lære. Finale har desidert flest funksjoner og er vankeligst å lære, mens Sibelius kanskje er det programmet som høster best kritikk (og skriver penest noter hvis du trenger det).

 

Felles for alle er at du bør ha et keyboard for å lettere kunne spille inn enkeltnoter.

Lenke til kommentar
cubase, protools, sonar<---- profesjonelle alternativer for pc

emagic<---- for mac

 

masse funsjoner og dyrt aa anskaffe men brukes av profesjonelle

Ingen av disse programmene er særlig gode på notasjon. (jeg har ikke prøvd sonar da..) Instrumenter må en uansett skaffe ved siden av, enten det er VST eller gode gamle GM-lyder. Logic og Cubase er først og fremst laget som opptaksprogrammer for flersporsopptak. Hvis du skal ha en av dem, så synes jeg Cubase er lettere å lære.

 

Det skal også nevnes at de aller fleste profesjonelle bruker mac.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...