Gå til innhold

Jeg skal kjøpe meg kamera og trenger noen tips

Anbefalte innlegg

Ja, nå vet jeg (og jeg har lest flere av dem) at det finnes mange tråder som omhandler det samme - men for enkelthets skyld ville jeg gjerne samle svarene i en egen tråd for mitt bruk ...

Jeg vurderer (eller har bestemt meg for) å kjøpe et videokamera til "hjemmebruk".

Har sett flere varianter i bruk (hadde bl.a besøk av Nordisk Film her i noen dager) og har inntrykk av at det er stor forskjell på de forskjellige typene.

Kan noen enkelt forklare fordeler/ulemper med digital- kontra analoge kameraer og hva anbefales i de forskjellige prisklassene?

Hvordan er mulighetene for redigering osv på de forskjellige typene, hva kreves av programvare osv ...

Vi har pr idag ikke satt noen øvre prisgrense - men det er greit om de er innen rimelighetens grenser.

Som sagt - jeg har null niks peil på dette så gjerne kom med saklige innspill som kan begrunnes

::Dan

ps: god jul forresten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min oppriktige mening er at du bør legge litt mer arbeid i å presisere spørsmålet ditt. Du spør om analog vs digital teknologi, egenskaper ved videokamera generelt, valg av programvare - alt i samme post.

Det kan hende at noen har god tid og vil gjenta mange av de samme svarene som har blitt gitt tidligere, men selv er jeg i alle fall best i stand til å bidra når problemstillingen blir konkret (av typen: Er kamera X egnet til å ta bilder i dårlig belysning). Det krever at du har brukt litt tid på å definere behovet ditt, økonomien din og mulige kamera du TROR kan være egnet for formålet.

Lenke til kommentar

uhm - kamera til "hjemmebruk" (selvforklarende eller hva?)

spørsmål 1: bør jeg velge digitalt eller analog, og i såfall hvorfor?

spørsmål 2: hva er fordelene / ulempene med digitalt i motsetning til analogt?

spørsmål 3: hva er fordelene / ulempene med analogt i motsetning til digitalt?

spørsmål 4: hvordan er det å redigere film på ett analogt kamera?

spørsmål 5: hvordan er det å redigere film på ett digitalt kamera?

spørsmål 6: hvilken programvare er å anbefale for å redigere film på ett analogt kamera?

spørsmål 7: hvilken programvare er å anbefale for å redigere film på ett digitalt kamera?

osv osv ...

Burde vel ikke være så vanskelig å forstå, at når jeg sier rett ut at jeg overhodet ikke har greie på slike kameraer, ikke kan være særlig presis. Min tanke var at ett sted må jeg begynne - og jeg trodde dette var et bra sted. Ikke at jeg allerede måtte ha nok kunnskaper til å stille spørsmål om innebilder og lysforhold osv ... visste faktisk ikke at det var noe problem i det hele tatt.

For å definere behovet mitt: jeg trenger et kamera til hjemmebruk - dvs - oppta film av barna juleaften, på fødselsdager og når det ellers er noe å ta opp. Det kan jo være ute og inne - kanskje midt på lyse dagen - kanskje om kvelden

For å definere økonomien: jeg betaler heller 20 000,- for ett knallbra kamera enn 10 000,- for ett rævva - men alt er interessant og jeg har simpelthen ikke snøring på hva de koster (har kikket på Elkjøp og der koster de fra 3000,- og oppover)

Håper dette kanskje var litt mer utdypende og kanskje det nå er lettere å svare.

Lenke til kommentar

Du bør velge digitalt, fordi dette gir den klart beste bildekvaliteten, mindre kameraer (ser bort i fra digital8), og mye enklere overføring til PC.

Eneste fordelen jeg ser ved alalogt er prisen, men nå koster jo ikke de digitale en formue mer.

Du redigerer film på PC, ikke på kamera, som man lett får inntrykk av i ditt innlegg. Jeg ville anbefalt Sony HC40. Koster rundt 6000 på elkjøp. Fordelen som gjør at jeg utelukker de fleste andre kameraer: ekte 16:9. Dvs at CCDen er optimalisert for 16:9, bildet blir ikke bare kuttet oppe og nede som med "uekte".

Camcorderinfo.com's test.

Lenke til kommentar

Nå har vi vært runden - både hos elkjøp, expert, elitefoto osv ... og har sett at expert har et tilbud på ett Canon MV700i til kun kroner 3999,- på mandag den 3 januar.

Er dette ett godt kjøp? eller burde vi se oss om noe annet?

Vet også at man kan få kjøpt Canon MV700 (uten i) for kroner 3795,- er dette ett alternativ?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Oppsummering av tråden

Har nå hatt vårt Canon MV700 i noen måneder, og synes nesten jeg bør dele erfaringen. Jeg er ingen ekspert hverken på foto eller film, men jeg må si at da jeg pakket kameraet ut, satte det på "auto" og filmet ivei, ble jeg noe skuffet. Billedkvaliteten var skikkelig dårlig, grumsete bilder og veldig mørke. Ikke fant jeg ut av bruksanvisningen i noen særlig grad heller i og med jeg ikke vet (visste) hva jeg skulle lete etter for å få det bedre. I ettertid har vi hatt kameraet med i kirken (i forbindelse med barnedåp) men da montert på stativ og adskillig bedre lys, og da fungerte det skikkelig bra. Ok, kanskje vi trenger bedre lys? Alle lyspærer ble skiftet ut og det ble noe bedre. Men så hadde jeg besøk av en "ekte" kameramann, dvs en med masse utdannelse og frilansfilmfotograf som jobber for bla TV3. Jeg fikk ham til å se gjennom menyene, og joda, han fant MANGE ting å endre på, lukkertid, no' lysgreier pluss noe mer jeg ikke aner hva var, men nå fungerer kameraet veldig bra. Man kan fortsatt se at det er et billig kamera, men resultatet er veldig merkbart bedre.

Håper ikke dette blir oppfattet som hverken bumping eller spam, men jeg syntes det kan være noe å ta med seg her. Nemlig at selv et "rævva" kamera kan faktisk bli bedre hvis man vet hvordan ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...