Gå til innhold

Tråden om flodbølgekatastrofen


posse

Anbefalte innlegg

De fleste ble nok drept av flytende vrakgods og understrømmer som oppstår når vann beveger seg så fort, tenker jeg...

 

EDIT: I tillegg så var episenteret rett utenfor Sumatra som er en sterkt befolket øy. Skjelvet på over 9 på richters skala drepte nesten like mange som bølgen der... Så det er snakk om en dobbeltragedie der folk først ble drept av jordskjelvet og så ble mange av de overlevende drept av flodbølgen...

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor høy var egentlig bølgen?

 

Jeg klarer bare ikke å se at den er noe mer enn 3-5 meter på de videoene og bildene jeg har sett.

 

Hvor høy var den egentlig?

 

- så vidt jeg vet så har det skjedd at tsunamiser har slått til før med over 25 meter høye bølger, men i andre områder hvor bare øygrupper og noen uheldige fiskere ble utryddet.

 

Det at bølgen ikke bryter er jo kanskje det verste da, men hva ble egentlig de fleste drept av?

Bølgene var ikke så høye, men over en kilometer lang. Det er rett som det er at 6 meter høye bølger skyller innover en strand uten å gjøre nevneverdig skade, men når bølgene er så lange som i denne katastrofen blir det store skader. Det blir som en plutselig flom der havet stiger svært fort og oversvømmer alt opptil flere kilometer innover land.

Endret av Jon@s
Lenke til kommentar
Det må være meningen at de skulle dø. De måtte da ha skjønt at når vannet forsvinner flere hundre meter utover og de ser båter ligger på grunnen samt med dykkere som ligger å kaver der, at det er noe som ikke stemmer. Så da burde de med en gang ha begynt å løpe. Men hvis bølgen bare feier gjennom hele landet fra ende til annen så er det ikke så mye å gjøre.

Når ting skjer fort rundt en så blir en desorientert. Desstuen så vet ikke alle hva en tsunami er, husk at de er ganske sjeldne. Du hadde nok ikke hatt så god oversikt du heller hadde du verdt blant dem.

Lenke til kommentar
Hvor høy var egentlig bølgen?

 

Jeg klarer bare ikke å se at den er noe mer enn 3-5 meter på de videoene og bildene jeg har sett.

 

Hvor høy var den egentlig?

 

- så vidt jeg vet så har det skjedd at tsunamiser har slått til før med over 25 meter høye bølger, men i andre områder hvor bare øygrupper og noen uheldige fiskere ble utryddet.

 

Det at bølgen ikke bryter er jo kanskje det verste da, men hva ble egentlig de fleste drept av?

har du ikke sett video av vannet inne i byen ? de var sterke, vist man først ble tadd av det så har man lite sjans til å overleve :(

 

hus ble jo tatt av bølgene.

 

De regner med at når de har fått ryddet opp alt er 140000 døde.

Det er 20 norsker som er døde hittil, 600 savnet :cry:

Endret av wolfenkill
Lenke til kommentar
Dere så ham fyren i førsten?(i de først nyhet sendigene) han som påstod at han ble tatt flere kilometer av vannet, alt han hadde var ett rift i panna...

For det tror jeg på. Måtte bare..

Vis LITT respekt a!

Når noen opplever traumer på den måten så kan jo også ett sekund virke som evigheter...

 

Hvem vet, kanskje han var utrolig heldig, eller veldig redd... (Det hadde i allfall jeg vært)

Lenke til kommentar
Dere så ham fyren i førsten?(i de først nyhet sendigene) han som påstod at han ble tatt flere kilometer av vannet, alt han hadde var ett rift i panna...

For det tror jeg på. Måtte bare..

Vis LITT respekt a!

Herregud. alle med litt vett i skolten skjønner att han ikke kan bli frakte ett par kilometer i vann. med masse ting og tang(glass osv). og gå derifra med bare et kutt i pannen. :roll:

 

og hvorfor har vi ikke mere innsats til alle aids barna i afrika og fattigdommen og andre sted? Med en gang noe skjer. Noe stort, Så skal alle hjelpe, Men Andre små(okey, småstore) ting skjer så er det ikke mange som gidder og hjelpe. Feks og gi opp fyrverkeri og gi alle penga til røde kors og de der. du kan jo gi penger til dem OG kjøpe fyrverkeri. Liksom folk som klarer og gi bort store summer kan gjerne gjøre det. Nå skal jeg indrømme at jeg ikke bruker og gi penger selv.

Men denne gangen gir jeg vel litt bort. Men jeg orker ikke folka som "Kutt ut fyrverkeriet, og gi alt til Asia-hjelpe-folka". Jeg har allerede kjøpt en god del fyrverkeri... skal kjøpe enda mer i morgen også..

 

Edit: Kan virke litt sint men..

dasset: Tror det ja.. Att han har trodd det var mer enn det var

Endret av Bundy
Lenke til kommentar

Hei, må si jeg reagerte da jeg leste følgende overskrift på vg.no den 27/12

 

 

VG Nett-lesernes beskrivelser fra

DØDSDRAMAET

VG Netts lesere forteller om de dramatiske timene da flodbølgen slo inn over asiatiske strender. Les hele saken her!

 

:hmm:

 

At de bruker denne tragiske hendelsen til å legge inn reklame over at nesten-offerene leser vg nett syns jeg er feil viser en moralsk svikt hos både journalisten som skrev artikkelen og den ansvarlige direktøren, som lar dette gå ut på trykk. De over 20 000 offerene døde ikke for å promotere vg nett og at de ikke klarer å skrive en saklig artikkel uten reklame for seg selv, ihvertfall i en slik alvorlig sak, syns jeg er bekymringsverdig.

 

Er dere enig?

 

Sendte forøvrig mail til den ansvarlige redaktøren av VG, men fikk ikke noe svar...

Lenke til kommentar
Hei, må si jeg reagerte da jeg leste følgende overskrift på vg.no den 27/12

 

 

VG Nett-lesernes beskrivelser fra

DØDSDRAMAET

VG Netts lesere forteller om de dramatiske timene da flodbølgen slo inn over asiatiske strender. Les hele saken her!

 

:hmm:

 

At de bruker denne tragiske hendelsen til å legge inn reklame over at nesten-offerene leser vg nett syns jeg er feil viser en moralsk svikt hos både journalisten som skrev artikkelen og den ansvarlige direktøren, som lar dette gå ut på trykk. De over 20 000 offerene døde ikke for å promotere vg nett og at de ikke klarer å skrive en saklig artikkel uten reklame for seg selv, ihvertfall i en slik alvorlig sak, syns jeg er bekymringsverdig.

 

Er dere enig?

 

Sendte forøvrig mail til den ansvarlige redaktøren av VG, men fikk ikke noe svar...

Er enig. Det er vel ikke alle de som forteller om dramaet som leser VG-Nett.

Kanskje de leste det en gang, men da kan man ihverfall ikke kalle de lesere av VG-Nett. Jeg mener at vis man skal kalle noen "VG-Netts lesere" må de lese VG-Nett gjevnlig.

Lenke til kommentar
Er ei øygruppe utenfor Indonesia der det lever +/- 100 000 der ingen veit om nokon har overlevd. Dette øysamfunnet lå enda nærmare Episenteret en det Indonesia var.

 

 

Viss det viser seg at bølgene har "feid" over desse øyene og. Vil dødstalet stige betraktleg.

Ja og vis man tar med mange andre små øyer. Så vil dødstallet stige enda mer. Tror det vil komme opp i 180 000. :ermm:

 

Lurer på om Fredrik enda lever. :cry: Han er fortsatt savnet. Han går i klassen min. Skrev litt om han over. Han var foreste på forsiden av VG i dag. :nei:

 

Tror foresten dette var mitt 10 innlegg i denne topicen.

Endret av hahaha2
Lenke til kommentar
Dere så ham fyren i førsten?(i de først nyhet sendigene) han som påstod at han ble tatt flere kilometer av vannet, alt han hadde var ett rift i panna...

For det tror jeg på. Måtte bare..

Vis litt respekt da :realmad: Har du ikke noe konkret å poste her så dr**er du i det!!

Lenke til kommentar
Dere så ham fyren i førsten?(i de først nyhet sendigene) han som påstod at han ble tatt flere kilometer av vannet, alt han hadde var ett rift i panna...

For det tror jeg på. Måtte bare..

Vis litt respekt da :realmad: Har du ikke noe konkret å poste her så dr**er du i det!!

Slapp av. Smoke something.. Hva er problemet? Det er f*** "konkret"

Når han sier det selv. ja..

Jeg bare hater folk som ovedriver så mye.

Følg med selv. Kanskje du hadde sett duden selv?

Han så ikke sliten ut engang.

/me rest my case

 

edit: Leste noen pm. Jeg er dum og idio t og mangler liv osv osv :D

Endret av Bundy
Lenke til kommentar
Når det står at 430 nordmenn er savnent, mens 1440 "ikke har gjort rede for seg", hva blir forskjellen på det?

Det står og sies litt forskjellig tall forskjellige steder også

Forskjellen er at de som er savna var nesten helt sikket i et av de områdene hvor og år bølgen kom.

 

De andre er folk man antar kunne ha vært der. De skulle foreksempel reise igjennom stede, hadde blanlagt å reise dit men man er ikke sikker på om de har reist o.l.

Lenke til kommentar

har akkurat kommet hjem fra Pukhet, var et helvete, men heldigvis klarte alle vi fem som var der oss uten skader. Vi var ute med båt da det skjedde, og merket ingenting. Ikke før vi kom til land en 6-7 timer etter at bølgen traff... Det var den eneste dagen vi ikke skulle ligge på stranden, så vi hadde utrolig flaks! Bagasjen vår ble også reddet siden vi bodde i andre easje, første etasje var blåst rein...

 

Mine tanker går til de som ikke hadde like flaks, finn styrke hos familie og venner!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...