Gå til innhold

Modde molex til å gi 6,5-7volt på 5v rail.


Anbefalte innlegg

Jeg leste en artikkel på Xtremesystems.org av "Kamerat" om å mate skjermkortet med 2x 12v istedenfor 12v og 5v. Det villeste var at dette gikk fint opptil 14v før det smalt, en kondis på 5v som ikke ville være med mer. :p

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=48243

 

Jeg tenkte på en mild utgave av dette..

Molexen blir da slik.. (12v)(jord(jord)(12v)

 

Hvilken motstand må jeg kjøpe for å få 7volt på den railen som var opprinnelig 5volt?

Jeg vill ikke over 7v, heller feks. 6.8v istedet for 7.1volt.

 

Takker for svar. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du at du vil ha 7V mer (altså 12V) på 5V-rail, eller bare 7V?

Om du vil ha 12V så er det bare å kutte den røde lederen og koble den som går til molexen til den gule.

Om du derimot vil ha bare 7V så må jeg nok skuffe deg, du kan ikke gjøre det bare med en motstand, du må ha en regulator som tåler belastninga.

Lenke til kommentar
Mener du at du vil ha 7V mer (altså 12V) på 5V-rail, eller bare 7V?

Om du vil ha 12V så er det bare å kutte den røde lederen og koble den som går til molexen til den gule.

Om du derimot vil ha bare 7V så må jeg nok skuffe deg, du kan ikke gjøre det bare med en motstand, du må ha en regulator som tåler belastninga.

Jeg vill ha 7volt, altså slik.. (12v)(jord)(jord)(7v).

 

Jeg så litt rundt på elfa, men det var nesten ti forskjellige typer dioder å velge mellom.

Er ikke så dreven innen elektro, kan dere vise meg hvilken deler jeg trenger for å senke 12v ned til 7volt?

 

Takker for hjelpen.

Lenke til kommentar

Dette funker fint med en motstand vil jeg tro. Å regne ut motstanden er ikke lett da strømforbruket vil variere med innspenningen. Bruk formlen U=R*I som blir R=U/I. Da kan du hvis du har et multimeter seriekoble dette på inn på 5V railen til skjermkortet før molexen og få strømforbruket ved 5V. Hvordan man da regner ut resistansen som trengs ved 7V vet jeg ikke. :p

 

Nåja, dette vil gi deg en pekepinn på hvilken resistans du trenger så du kan prøve med større motstand først så spenningen går ned, så setter du på andre motstander etter hvert. (mål med voltmeter mellom hver gang)

 

Husk at du må ha store motstander for å takle den effekten som skal gjennom den.

 

Konotete forklart, men kanskje det hjelper

 

/me tar forbehold om feil i denne posten.

Lenke til kommentar
Nåja, dette vil gi deg en pekepinn på hvilken resistans du trenger så du kan prøve med større motstand først så spenningen går ned, så setter du på andre motstander etter hvert. (mål med voltmeter mellom hver gang)

Eller bare bruke et potmeter? (variabel motstand)

 

For å finne motstanden må du først vite strømmen som går der, denne måler du med et amperemeter

 

Å få 7v ut av 5volten er vansklig uten en trafo, så du må koble inn 12v der i steden.

 

Så er det frem med kalkulatoren, for hvis du vi at den skal levere 7v til skjermkortet må det ligge igjen 5v over motstanden, Så da brujer du formelen R=UR1/I=5v/I (I finner du ved hjelp av amperemeter)

 

Kan ikke garantere for at det som står over der er helt riktig! men jeg tror det skal futte

Lenke til kommentar
Eller bare bruke et potmeter? (variabel motstand)

 

For å finne motstanden må du først vite strømmen som går der, denne måler du med et amperemeter

 

Å få 7v ut av 5volten er vansklig uten en trafo, så du må koble inn 12v der i steden.

 

Så er det frem med kalkulatoren, for hvis du vi at den skal levere 7v til skjermkortet må det ligge igjen 5v over motstanden, Så da brujer du formelen R=UR1/I=5v/I (I finner du ved hjelp av amperemeter)

 

Kan ikke garantere for at det som står over der er helt riktig! men jeg tror det skal futte

Potmeteret vil nok heller bli et "poffmeter" eller noe... vil brenne opp fortere enn du kan si "svidd". :p Og trafo funker dåååårlig på likestrøm, så den kunne du ha droppa uansett :) En motstand går nok heller ikke, med mindre du har et strømforbruk som er konstant.

 

Jeg ville gått for en spenningsregulator, her putter du inn X antall volt over 7 volt, ut vil du da få 7 volt uansett om du putter inn 12, 15 eller hva du nå føler for! :)

Lenke til kommentar

Motstand og Potmeter er det vel egentlig bare å glemme, ettersom det er varierende last vi snakker om her... Gjentar mitt forrige tips jeg, visst du bruker 7 dioder i serie vil du få et spenningsfall (over de) på 4,9v som er nogenlunde konstant, uavhengig av strømmen. Vet ikke helt hvilken type du skal bruke, Likeretterdioder?

 

Spenningsregulatorer finner du her, Tviler på at du kan trekke så altfor stor effekt ut av de, så vær obs på det.

Lenke til kommentar

det er sett at 5V er koblet på akkuart den jorden, men jeg tror begge jord er felles, og da vil du få en kortsluttning...

 

jeg stemmer for en spennings regulator.. ;)

 

men jeg er ikke helt sikker på hvordan den kobles opp, jeg fulgte bare noen tegninger i læreboka på prøven, og jeg er ikek hjemme, så jeg orker ikke å begynne å tenke på det nå, men gå for spenningsregulator du ;)

Lenke til kommentar

Interresant dette her, ser ut til at "ok2k", "razer", "the coolkid" og "evil-twin" kom fram til at spenningsregulator ville være beste løsning.

 

Hadde sett på noen fra elfa, men var veldig usikker på hvor mye de eventuelt ville tåle og om det ville virke.

Hva med denne?

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2017879.htm

 

Tenkte på CS 5207(7amp) for å være 100% sikker. Det står den skal ha 17volt og jeg forstår at jeg ikke kan få over de 12voltene den mates med, men bare jeg får 7volt så blir jeg glad. :xmas:

 

edit: glemte legge til "ok2k".

Endret av hamsterbom
Lenke til kommentar
Ikke glem kjøleribbe til regulatoren. Skal ikke store strømmen til før de blir vanvittig varm.

Ja jeg lurte fælt på dette, blir endel spenning også. Hvor varm tror dere denne kan bli?

 

Vill det ha noe å si om kablen mellom skjermkort og spennings regulatoren blir 20cm?

 

Og vill dette være mulig å gjøre med en av 12volt railene for å få 13-14volt?(amperen vill jo minke litt, men har 34amp å ta av)

Blir vel for mye amp å ta seg av, det er 226watt pelt som skal monteres der.

Lenke til kommentar

Fin guide "xqus" :thumbup:

Tror nok 9800xt drar mer enn 1.5a, det er ditt molexen skal.

 

Hvilke motstander og kondiser trenger jeg for CS 5207 som er på 7amp?

* The regulator itself. LM317/350/338s come in a variety of packaging; I suggest using the TO-220 package, it's the most common. (You may also find the TO-3 can package, which is much larger and heavier and has a different pinout, but dissipates heat better).

 

* A 1KΩ (kiloohm) resistor. This will never have more than 100 microamps going through it, as such you can safely get this as small as 1/8 watt.

 

* A 0.1 μF (microfarad, sometimes also called MFD) ceramic capacitor. This will go across the incoming power leads and smooth out any ripples before it enters the regulator.

 

* A 1 μF polarized aluminum or tantalum capacitor. This will go across the output leads, and give you a smooth buffer effect when you adjust the output. You can use larger capacitors if you want a larger buffer, although anything over 10 uF is probably overkill.

 

* A 10KΩ potentiometer or rheostat - this will be the knob for adjusting the output voltage. Again, you can safely go down to 1/8 watt here.

 

* Once assembled, the output voltage of the LM317 is equal to 1.25V x (1 + R2/R1). Since we're feeding it 12V, a R2 (potentiometer) of 10K and an R1 (resistor) of 1K will give us the full possible range of the LM317 (minimum of 1.25V, maximum of 11.5V).

 

gjette..

 

Spenningregulator(73-078-79).

1KΩ motstand(60-411-07).

0.1 μ keramisk kondensator(65-759-63).

2x4700μ aluminium elektrolytkondensatorer(67-531-23) eller to av 67-531-56?

10k potentiometer(64-743-24).

 

Er jeg langt unna nå?

 

Takker for responsen.

Endret av hamsterbom
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...