Gå til innhold

Innkjøp av ny PC, trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Ja da har det seg slik at min kjæreste eiendel begynner å bli gammel. Nei ikke kjæresten, men jo PCn. Den har stått ved min side i litt over tre år nå og etter min mening så trenger den heftige oppdateringer skal den klare å leve noe lengre i dagens kraftsugere av noen spill. Derfor spør jeg selvfølgelig dere som er mest kvalifiserte til å hjelpe meg med denne oppgaven å gjøre meg udødelig i gamingens verden og gjøre slik at jeg faktisk kan spille de nyeste spillene uten at PCn begynner å hyle og spytte ut cd'er på meg.

Mine spesifikasjoner

Intel P4 2 Ghz

GeForce 3 Ti-200

Siemens 256 MB SD-ram 133 Mhz

Hdd1: Seagate Barracuda 200 gb

Hdd2: 120 gb

Og budsjettet er som en vanlig person, så kan vel spytte i noen tusen for å få en rimelig PC :yes: Håper på nok av svar og på forhånd takk! :thumbup:

PS: Vennligst gi eksempler og gjerne linker til priser og produkter som kan være aktuelle :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rimelig pc til ditt bruk:

AMD Athlon 64 3000+ 1.8 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED

kr 1.350,

Asus A8N-SLI Hovedkort S939 SLI, PCI-E nForce4 SLI, Dual-DDR, SATA, GbLAN, ATX

kr 1.249,-

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

kr 1.245,-

XFX GeForce 6600GT 128MB GDDR3 PCI-Express, Extreme Gamers Ed., Retail

kr 1.799,-

5643 kr for disse komponentene..

Eventuelt:

Q-Tec Midi tower ATX 6024MD, Sort Pro Line, m/350W

kr 549,-

Logitech MX510 Optical Mouse, USB, PS/2

kr 365,-

Samsung 17" CRT Syncmaster 793S TCO99 Skjerm

kr 1.195,-

2109 kr

Endret av sebbern
Lenke til kommentar
I såfall ville jeg gått for et Amd 939 oppsett

Det er nok det beste hvis det er spill som dominerer pcbruken, og du ikke har all verdens med penger.

Ville kanskje sett litt på de andre netshopene også.. Komplett er ikke akkurat billigst på alle varene sine.

Endret av Anel
Lenke til kommentar

sebbern: Jeg er mer nøktern og vil si at det holder i lange baner å bruke halvparten på en oppgradering.

Siden han har en fungerende PC i dag så er det eneste han bør skifte ut, CPU, ram, hovedkort, og hvis han spiller også skjermkortet.

CPU: Athlon64 3000+ Socket 939 (koster nesten halvparen av den du foreslo og yter bare ca 18% lavere.) I tillegg så er den veldig overklokkbar om det er noe for han. ca 1200kr

Hovedkort: Nesten et hvilket som helst med Socket 939 (se prisguiden). Hvis han ikke skal spille og dermed ikke trenger nytt skjermkort vil jeg anbefale enten et hovedkort med integrert grafikk og PCI-e eller et med AGP-port. Hvis han skal spille og dermed trenger nytt skjermkort så ville jeg valgt et hvilket som helst hovedkort med 16xPCI-e port. ca 1000kr

RAM: 2x 256MB eller 2x 512MB PC3200 DDR-ram. (usikker på merke, men styr unna Twinmos) ca 1200kr

Eventuelt skjermkort: Hvilket som helst med brikken Geforce 6600GT. ca 1500kr

TOTALT: ca 5000kr

Edit: Jeg vil fraråde folk å kjøpe CRT-skjerm nå i disse LCD-tider, men hvis de absolutt må så velg heller noe brukt. (Det er mer miljøvennlig enn at de skal stå på et loft til de havner på dynga)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
I såfall ville jeg gått for et Amd 939 oppsett

Det er nok det beste hvis det er spill som dominerer pcbruken, og du ikke har all verdens med penger.

Ville kanskje sett litt på de andre netshopene også.. Komplett er ikke akkurat billigst på alle varene sine.

Sant det. Men 110 kr for frakt her og 110 kr for frakt der blir fort like dyrt

Lenke til kommentar
sebbern: Jeg er mer nøktern og vil si at det holder i lange baner å bruke halvparten på en oppgradering.

Siden han har en fungerende PC i dag så er det eneste han bør skifte ut, CPU, ram, hovedkort, og hvis han spiller også skjermkortet.

CPU: Athlon64 3000+ Socket 939 (koster nesten halvparen av den du foreslo og yter bare ca 18% lavere.) I tillegg så er den veldig overklokkbar om det er noe for han. ca 1200kr

Hovedkort: Nesten et hvilket som helst med Socket 939 (se prisguiden). Hvis han ikke skal spille og dermed ikke trenger nytt skjermkort vil jeg anbefale enten et hovedkort med integrert grafikk og PCI-e eller et med AGP-port. Hvis han skal spille og dermed trenger nytt skjermkort så ville jeg valgt et hvilket som helst hovedkort med 16xPCI-e port. ca 1000kr

RAM: 2x 256MB eller 2x 512MB PC3200 DDR-ram. (usikker på merke, men styr unna Twinmos) ca 1200kr

Eventuelt skjermkort: Hvilket som helst med brikken Geforce 6600GT. ca 1500kr

TOTALT: ca 5000kr

Ja, det jeg nettopp fåreslo :) Men som han sa. Han vil at pc-en skal takle de nyeste spillene.

Da koster det rundt 6000 kr for en grei pc..

Lenke til kommentar

Fikk disse forslagene i ett eldre forum som jeg startet for par dager siden:

Hovedkort: MSI K8N NEO Platinum Edition kr. 965

CPU: AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz kr. 1290

RAM: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit kr. 1245

Skjermkort: Sapphire Radeon X800PRO 256MB GDDR3 AGP kr. 3295

Kaffekopp: Komplett.no Krus Sort keramikk med røft design kr. 29

Dessuten fant jeg ett kabinett helt for meg selv, men vet ikke helt om alt det andre passer til det? eller passer kanskje alt? :hmm:

Chieftec Dragon Big Tower kr. 1095

Samlet pris: kr. 7919

Er dette kanskje litt mye å betale for alt dette? Og mens jeg er i gang med å stille spørsmål vet dere om noen billige nettbutikker annen enn det dyreste av det dyreste www.komplett.no?

Nok en gang takker jeg på forhånd! :thumbup:

Link til eldre tråd: http://forum.gamer.no/index.php?showtopic=350317

Lenke til kommentar

Kabinettet vil passe. (alle kabinett med ATX-format vil passe)

Nå er ikke komplett den dyreste av de dyreste, men heller ikke helt billigst. Prisguiden helt øverst på siden her er et svært nyttig verktøy til å finne gode priser. Bare trykk "kjøp" så legger du varene i en virituell handlekurv. Til slutt får du opp en liste over de aller billigste plassene å handle varene.

Lenke til kommentar
Kabinettet vil passe. (alle kabinett med ATX-format vil passe)

Nå er ikke komplett den dyreste av de dyreste, men heller ikke helt billigst. Prisguiden helt øverst på siden her er et svært nyttig verktøy til å finne gode priser. Bare trykk "kjøp" så legger du varene i en virituell handlekurv. Til slutt får du opp en liste over de aller billigste plassene å handle varene.

Prøve i morgen! Sove nu! Huff jobbing i julen... er sikkert en synd også... ;)

Lenke til kommentar

Har nå funnet meg en mulighet for en PC :D

Hovedkort: MSI K8N Neo Platinum s754 nForce3 250GB, SATA, GBLAN, ATX, RAID

CPU: AMD Athlon 64 3000+ 2.0 Ghz socket 754, 512 kb cache, OEM

RAM: TwinMos PC3200 DDR-DIMM 1024 MB Dualpack

Grafikkort: Sapphire x800 XT 256 mb DDR3

Kabinett: Chieftec Dragon Big Tower

Tror dette vil holde for mange år fremover? Ellers er det jo lett å oppgradere noen småtterier av ting under disse årene også! :D

PS: Alle delene finnes billigst hos PSdata og MPX så bare to stk jeg bestiller hos. PSdata har dyre frakt priser da :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...