int20h Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 SGI vil kjøre "Montecito" Silicon Graphics planlegger å integrere dobbelkjerneprosessoren "Montecito" i sine Altix-maskiner. Prosessoren vil bli lansert i midten av 2005 og tilhøre Intels Itanium-serie. Les artikkelen her Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 interresant! Skulle gjerne likt å høre mer om shub2 Dette er kanskje litt U.T., men jeg spør likevel: Det at Montecito har 24MB L3 cache on-die er ganske imponernede, men hadde det ikke vært langt billigere å implementert det off-die? Dvs. i samme forpakning som selve CPU'en, men at det er to brikker som er satt tett sammen under prosessorlokket og koblet sammen. F.eks har jo dagens grafikkort minnebrikker med 32MB og 64bit bredde på hele 1600MHz (GDDR3). Kunne ikke en slik vært plassert under lokket til CPU'en som L3-cache? Slike minnebrikker koster jo ikke all verden (~50$) så vi kunne jo fått heftig L3 cahce på selv vanlige CPU'er. (selv om det ikke er like rakst som SRAM så er det i hvertfall en stor forbedring fra å ikke ha L3 cache i det hele tatt. Lenke til kommentar
LarsM Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Dette er foreløpig kjent under kodenavnet "shub2". Etter skurken i det første quakespillet? :-) http://en.wikipedia.org/wiki/Shub-Niggurath Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Jeg tenkte i samme rettning Simen1.. 24MB L3 Cache on-die?! Var vansklig å søke informasjon rundt det synes jeg. Får se om jeg prøver litt til. Kanskje det er noe "muffens" - Det vil iallfall vises ved lansering. LOZER Lenke til kommentar
tbend Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Spennende, banker sikkert Superpi, greit den / de Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Dette er kanskje litt U.T., men jeg spør likevel: Det at Montecito har 24MB L3 cache on-die er ganske imponernede, men hadde det ikke vært langt billigere å implementert det off-die? Dvs. i samme forpakning som selve CPU'en, men at det er to brikker som er satt tett sammen under prosessorlokket og koblet sammen. To (eller flere) chipper i en pakke (kalles Multi Chip Module, MCM), er enklere og billigere i halvlederfremstillingen av flere grunner: - annen basisteknologi for minne kontra prosessering - mindre brikker gir bedre yield (stedvis kjent som innhøsting...) - mulighet for å bruke forskjellige fabrikker (og linjebredder) til hver del Dessverre er teknologien kjent for å koste skjorta i sammensetningen, og da PentiumPro (tror jeg det var) ble lansert med to chipper i en pakke, var Intel påpasselig med aldri å bruke uttrykket MCM. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå