Gå til innhold

ASUS A8N-SLI Deluxe

Jonesey

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Planen min var å kjøpe et av Gainward sitt 6800ultra i første omgang.

Deretter når prisen har gått ned litt, kjøpe et til av samme sorten og stappe i den andre pci-e sloten.

Gainward 6800ultra

Det går fint sant?

og

Hvilken PSU bør eg velge?

Hadde tenkt å bruke denne

Hvordan går den med en fx-55 og to 6800ultra kort?

Eller må jeg ha en annen PSU?

mvh.

Jones

Lenke til kommentar

Merk at skjermkort i SLI oppsett må minst være av samme type kort. Helst samme merke og med samme BIOS/Firmware etc. Skal man være sikker så bør man kjøre en SLI pakke med en gang. Men om man sørger for å skaffe samme kort fra samme leverandør senere så er det fort mulig at det går bra. Man kan nok flashe kortene med ny BIOS så lenge det er orginale BIOS'er etc.

Den strømforsyningen burde klare å dra det bra. Litt lite Ampeere på maks load på 12V'en, men skulle nok gå om man ikke har alt for mange hard disker og annet som trekker strøm, tror du bør maks ha 4 vanlige HD'er + 2 CD stasjoner på den PSU'en om du kjører FX-55 og 2x 6800ultra.

Lenke til kommentar
Det betyr at man kan bruke en hvilken som helst strømforsyning med 20 pins, til et hovedkort som krever 24 pins? da er jo saken grei!

Så lenge PSU'en klarer å levere nok strøm til systemet så ja. :) Nytter ikke å kjøre en 250W Ku-Tekk (Q-Tec) på ett system med FX-55 og 2x 6800ultra. ;)

[EDIT] Man kan godt kjøre en 20 pins PSU rett i 24 pins ATX pluggen på HK'et, må bare sette den riktig inn, samt så må PSU være god nok å levere godt nok med Ampere på "kanalene". For å ikke overbelaste kanaler på middels CPU'er så er det blitt 24 pins.

Endret av Zimon
Lenke til kommentar
Merk at skjermkort i SLI oppsett må minst være av samme type kort. Helst samme merke og med samme BIOS/Firmware etc. Skal man være sikker så bør man kjøre en SLI pakke med en gang. Men om man sørger for å skaffe samme kort fra samme leverandør senere så er det fort mulig at det går bra. Man kan nok flashe kortene med ny BIOS så lenge det er orginale BIOS'er etc.

Den strømforsyningen burde klare å dra det bra. Litt lite Ampeere på maks load på 12V'en, men skulle nok gå om man ikke har alt for mange hard disker og annet som trekker strøm, tror du bør maks ha 4 vanlige HD'er + 2 CD stasjoner på den PSU'en om du kjører FX-55 og 2x 6800ultra.

Ok.

Takk for nyttig info :p

Hvilken PSU kan du anbefale til det lille oppsettet der?

En PSU med 500W ca..

Jones

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt i litt og si at FX-55 og 6800Ultra skal ha 100W hver, ergo med 2x6800ultra = totalt 300W alene. så kan man slenge på en 20-25W per hard diske, 20W på CD stasjoner. Har man extra PCI kort så sleng på 10W-30W per av de kortene, avhenger av hva slags kort, er det nettverk så kanske 5W.

Med de tallene der så har man en "safe"sone å gå på. Så en god 500W ++ vil holde, men så har man for fremtidige oppgraderinger også da. Så jeg gikk rett på en skikeklig PSU med en gang, Enermax Coolergiant 600W (ca 1900kr på Netshop, dyr men god. PSU'en veier 3,2KG med pakka, vanlig så ligger PSU'er på 1,5-2,0KG ca med embalasje.

Men ikke bare se på Watt når man velger en PSU, se også på hvor mye Ampere de klarer å dra på 3,3V, 5V, 12V etc. Q-TEC er ett merke som ofte oppgir Watt i "peak" effekt, ergo det som skal kunne dra maks i ett lite øyeblikk. Seriøse PSU'er sier Watt som de skal klare å gi over lengre tid. F-eks leste en test om Fortron Source 400W, den leverte maks 480Watt eller noe før de merket at dette ble skikkelig varmt + spenninger etc ble ustabile. Q-TEC ga ustabile nivåer allerede 30W før oppgitt Watt på PSU'en. Sier sitt sier jeg!!! :) Velg god kvalitet og legg heller en 100lapp eller 2 ekstra i kjøp av PSU. :)

Lenke til kommentar
Men hva med den 4pins kontakten som er på PSU? Den brukes jo for det samme formålet? Bare på andre hk.

Fant dette: After all, the PCI Express specifications only provide for a maximum power supply of 75 watts per x16 slot! Without this additional connection, according to ASUS problems can arise when using an ATX power supply with 20-pin main power connector with 2 graphics cards. In the manual, ASUS asks for an ATX 2.0 power supply with 24-pin main power connector despite the additional power connector. In opposite to the reveals made by MSI, ASUS explains that two GeForce 6800 Ultra cards charge the 12v line of the PSU with up to 14.8 Amperes. If you use an Athlon FX 55 CPU, you can add another 8.6

Lenke til kommentar
Ville ha ikke ha valgt psu med 20 pin og overgang til 24. De ekstra 4 pinnene er en ekstra 12V. For å bruke en 20 pins med overgang til 24 bør den være kraftig. Ville gått for: EnerMax

eller Thermaltake

og kanskje denne: Fortron-Source

Dette var de eneste PSUene jeg fant med 2 X 12V der det er 15A på hver 12V.

Den Enermax'en der har jeg liggende ved siden av meg, sammen med 3500+ Winchester (90nm). Lian-Li kabinett kommer på mandag tenker jeg og så får jeg resten av komplett.no nårde får inn ASUS A8N SLi Deluxe. Glede seg villt! :D

Men helt enig med deg, om man skal bruke 20pins PSU med overgang til 24 pins, så anbefaler jeg at den PSU'en er sterk og god!

Lenke til kommentar

En overgang vil bare legge nye kabler ned til de siste 4 pinnene, du vil allikevel trekke strøm fra samme kabler på PSU. Men jeg vil anebfale å ha en overgang, dette for å forskyne alle punkter på hovedkortet med spenning, ikke andre punkter på ATX connectoren bli overbelastet.

Tror også at MIST 480W skulle holde om du ikke kaster inn 2x 6800Ultra og masse disker og slikt. :) MIST er gode PSU'er det. :)

Lenke til kommentar

Finnes det noe tool for XP som gjør at man kan flashe bios på dette HK?

Eller må man gjøre det på en annen måte? Hvilken?

Noen som kan svare på dette eller?

Plz..

Jones

Endret av Jonesey
Lenke til kommentar

ASUS har ett lite program som gjør at du kan flashe BIOS rett fra windows, også XP. Regner med at det programmet gjelder for alle nyere hovedkort fra ASUS de siste 3 årene. :)

Programmet sjekker en ID på ditt hovedkort og sjekker så opp mot ASUS sine servere om hvilke som er nytt. Dette medfører at man får riktig BIOS. Samt så sjekker Flash utility'en checksums og etc hele veien så faren for å tryne BIOS er minimal, men ta backup av gamle BIOS'en + flash BIOS fra ett ny-rebootet system og ingen programmer oppe. Dette minsker faren for BIOS kræsj betraktelig. :)

Lenke til kommentar
ASUS har ett lite program som gjør at du kan flashe BIOS rett fra windows, også XP. Regner med at det programmet gjelder for alle nyere hovedkort fra ASUS de siste 3 årene. :)

Programmet sjekker en ID på ditt hovedkort og sjekker så opp mot ASUS sine servere om hvilke som er nytt. Dette medfører at man får riktig BIOS. Samt så sjekker Flash utility'en checksums og etc hele veien så faren for å tryne BIOS er minimal, men ta backup av gamle BIOS'en + flash BIOS fra ett ny-rebootet system og ingen programmer oppe. Dette minsker faren for BIOS kræsj betraktelig. :)

Takk for svaret :p

Har du link til dette programmet?

Det ligger nok på asus sine websider?

Jones

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...