Gå til innhold

WoW(World of Warcraft), en skuffelse

Anbefalte innlegg

RPG = role playing game

MMRPG = massive multiplayer role playing game

MMORPG = massive multiplayer online role playing game

Samme forskjell som mellom risgrøt og julerisgrøt.

Jeg mener at motoren i WOW ligner veldig mye på Funcom sin som er brukt til AO. Jeg tviler sterkt at Blizzard har brukt flere år på motoren, hvis det er tilfellet så må de vel ha solgt den til Funcom på forhånd?

Det er ganske mange likhetstrekk, både spillmessig, kommandomessig, grafikkmessig.

Det er feil å uttale seg om at AO er dårlig hvis en kun har hørt om, sett screenshots eller spilt det i to uker. Selv har jeg testet WoW i snart to måneder og AO har jeg over et års erfaring med. Everquest 1 & 2, har jeg også spillt, men ikke noe som gjør at jeg følte for å merbart nevne ang det.

Skuffelsen i bunn og grunn er at WOW er bare enda en risgrøt/julerisgrøt.

Jeg vet ikke hvordan du kan synes at WoW grafikken er lik AO. Eneste likheten jeg kan se er at begge grafikktypene bruker 32-bits farger. Etter det forsvinner likhetene ganske kjapt.

La oss ta en liten kikk her for WoW screens, og her for AO screens.

Konklusjon: Grafikkstilen i WoW er en helt annen type enn den i AO. AO prøver som nevnt tidligere å gå for et mer realistic look, mens WoW fortsetter stilen fra WC3 med sin tegneseriegrafikk (som forresten er helt fantastisk).

Du sier også at WoW motoren er en "lett-modifisert" AO motor. Hehe, vel selve spillmotorene fungerer ganske så forskjellig vil jeg våge si:

- I AO har man en del "Loading" inn og ut av byer, bydeler, subways o.l. Mens i WoW er alt utenom "Instances" o.l. helt seamless, uten lastetid.

- I AO bruker man en del slike random mission generators, lignende SWG. Mens i WoW spiller man håndlagede quests som oftest har en story å fortelle, samt mange quests baserer seg på andre quests.

- Kamerakontroll er annerledes i AO enn i WoW. Min mening: Mye bedre kamerakontroll i WoW :p

- UI'et i de to spillene er ganske så forskjellig fra hverandre

- ++ kunne skrevet mye mer her, men får ta det en annen gang.

Jeg sier ikke at AO er dårlig, det har jeg spilt det for lite til å ha grunnlag for å si. Men jeg mener helt klart at WoW er mye mer begynnervennlig. Enkelt å lære, men vanskelig å mestre som man sier.

Selvfølgelig vil MMORPG's ha visse likhetstrekk med hverandre, akkurat på samme måte som FPS, RTS osv. har sine likhetstrekk med hverandre. Har man lyst å spille et MMORPG så får man et MMORPG.

Endret av Jan Åge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke WoW klarer å konkurere med AO når det gjelder dybde.. AO er det beste MMORPG jeg har spilt, håper WOW klarer å holde meg like lenge som AO gjorde.

Men kan se for meg at folk blir fortere lei wow en de ville blitt av AO..

Lenke til kommentar
RPG = role playing game

MMRPG = massive multiplayer role playing game

MMORPG = massive multiplayer online role playing game

Samme forskjell som mellom risgrøt og julerisgrøt.

Jeg mener at motoren i WOW ligner veldig mye på Funcom sin som er brukt til AO. Jeg tviler sterkt at Blizzard har brukt flere år på motoren, hvis det er tilfellet så må de vel ha solgt den til Funcom på forhånd?

Det er ganske mange likhetstrekk, både spillmessig, kommandomessig, grafikkmessig.

Det er feil å uttale seg om at AO er dårlig hvis en kun har hørt om, sett screenshots eller spilt det i to uker. Selv har jeg testet WoW i snart to måneder og AO har jeg over et års erfaring med. Everquest 1 & 2, har jeg også spillt, men ikke noe som gjør at jeg følte for å merbart nevne ang det.

Skuffelsen i bunn og grunn er at WOW er bare enda en risgrøt/julerisgrøt.

Hvordan kan du tro at et spill som er delt opp i masse områder med loading i mellom, quest system som du må gå inn en dør som flytter deg til en instance dungoen med quest i bruker samme motor som WoW. I WoW henger alt sammen, du loader omtrent aldri, nivåene er sømløst festet sammen, questene spilles i den samme verdenen som alt annet.

Dette kommer av måten motorene er bygget opp, og gir i mine øyne en totalt forskjellig spillopplevelse.

For et par år siden var det en beta leak av WoW ute på nettet, her så man tydelig at spillet var i startfasen.

Lenke til kommentar

Nå har jo ikke æ prøv WoW da. Men satt mæ ned for å spille litt AO her om dagen etter å ha brukt lang tid på å laste det ned. Herregud var det første æ tenkte. Det suger villt, ingenting skjer liksom. Alle står bare på ei jævla strand og dreper fugler. Men det verste e at det e helt umulig å finne frem i det f.eks: klikker helt når æ spiller det for æ finner ingen plass å kjøpe våpen

AO e det største dritt spillet æ har spillt. Og æ fatter ikke at folk syntes det er bedre enn WoW, eller i det hele tatt bra....

Men som sagt så har jo ikke æ prøvd WoW da. men jaja ;)

Det eneste som skuffer med WoW er at det ikke e ute ennå :yes:

EDIT: skrivefeil

Endret av Warlord Nazdreg
Lenke til kommentar
Nå har jo ikke æ prøv WoW da. Men satt mæ ned for å spille litt AO her om dagen etter å ha brukt lang tid på å laste det ned. Herregud var det første æ tenkte. Det suger villt, ingenting skjer liksom. Alle står bare på ei jævla strand og dreper fugler. Men det verste e at det e helt umulig å finne frem i det f.eks: klikker helt når æ spiller det for æ finner ingen plass å kjøpe våpen

AO e det største dritt spillet æ har spillt. Og æ fatter ikke at folk syntes det er bedre enn WoW, eller i det hele tatt bra....

Men som sagt så har jo ikke æ prøvd WoW da. men jaja ;)

Det eneste som skuffer med WoW er at det ikke e ute ennå :yes:

EDIT: skrivefeil

Dette er det første du merker i wow, når du starter er du ikke sperret inn i et område der du må drepe rotter og mus, du kan med en gang om du vil reise akkurat hvor du vil, det eneste som stopper deg er om du er for lavt level og et monster dreper deg.

Lenke til kommentar

Jeg spillte AO i ca 2 år, har også spillt uo i nesten 3 år.

AO er sykt tungvint, alt tar EEEEVIG med tid, det er også SINNSYKT ensformig, missions blir så kjedelig etter du har tatt 1000 som er 90% like. (1000 er ikke en overdrivelse, de som har spillt AO i par år har som oftest tatt så mange)

Det som var kult i AO i starten var at du kunne hunte ute i villmarka for XP men de nerfa jo den xpen noe sykt så når jeg slutta var det bare missions og hecklers som var de eneste alternativene hvis du skal lvle i en akseptabel fart.

Det at AO nå blir gratis sier jo litt om hvor mye kunder de mister til f.eks WoW.

Ultima Online var også sjef i starten med PKs overalt så det var spennende å gå utfor byen, men det ble så mye whining av noobsa og carebearsa at de nerfa mordere så jævli at ingen gadd lenger. Det ble bare kjedelig og 0% spenning etterhvert da.

Har ikke testa WoW men skal teste final beta iaf, håper det har det som mangler i andre mmorpgs :)

edit: kom på det med loade tid i AO ja, den er også SYKT treg og du må loade overalt!! Hvis du skal inn i en butikk må du loade i 20-30 secs, skal du utfor byen? gled deg til loade tid. Sånn er det overalt, selv i villmarka er alt delt inn i soner så når du skal krysse en sone må du load i 30 secs til. det blir vanvittig plagsomt etterhvert.

Er så glad for at jeg solgte AO kontoen min :p fikk 2500kr for den hvis jeg husker rett.. Nå er det nok umulig å selge kontoen sin pga alle kan jo teste gratis uansett.

Endret av Peri
Lenke til kommentar
Warcraft & Starcraft serien har jeg egentlig vært en fan av, mest takket være WC3. Gledet meg utrolig mye til WoW, men dette viste seg å være en kjapp wannabe turnover. For to/tre år tilbake spilte jeg Anarcy Online, et spill som man bare ikke kan glemme og egentlig det beste innen MMRPG. Jeg håpte at WoW skulle være noe nytt innen grenen, men det ble det ikke.

Er med i betaprogrammet og noe av det første jeg opplevde var at WoW så mest ut som en klone av Anarchy Online. Det er så mange likhetstrekk at det hele blir skummelt. Det virker som om Blizzard har kjøpt rettighetene til AO motoren og bare lett modifisert den.

Forskjellene er veldig små. Eneste fordelen med WoW er at man faktisk ikke trenger å gi fra seg hele livet og leve kun på nettet. Man kan oppnå ting i spillet ganske mye raskere enn AO. Dette er egentlig en stor fordel. Ellers er det bare skuffelser for min del.

Er du ute etter et sikkelig mmrpg, slå til med AO i stedet for WoW. Prøv gjerne WoW, men forvent skuffelse(spesiellet hvis du har vært borti andre mmrpg).

ok, du er jammen ute på bærtur! AO suger rått!!!!!!!!!! har spilt det. SUGEN Graphic.

Liker du MMORPG som Final Fantasy 11 så liker du WoW!

Et mye mer eventyr og lengre og mer utfordrende spill en AO er WoW.

;men alle har jo sin smak til spill :p

WoW har lissom blit kåret som det beste MMORPG som er blit lagd da, les litt på offisiele sider du. og i game aviser som fins runt på nettet.

WoW gikk Gold nesten med enneste gang som beste MMORPG spill som er blit lagd i historien.

Lenke til kommentar
Å sammenligne WoW og AO grafikkmessig er som å sammenligne en Mercedes og en Lada - brillene skal være temmelig gjennomsyret før du ser likhetstrekkene...

ROFL

Du vet hva du snakker om... Not.

Funcom kom med noe suverent nytt med AO.

Ground-detail + horisont + environment detail i WoW er nesten identisk med AO. Er nok dette som fyren på toppen ville frem til. Helt klart, 100% likt er det ikke. Samme prinsipp og layout, men pynta på og gjort bedere.

Funcom revolusjonerte mmorpgs med AO, og la standarden for fremtidige spill. Nyvinninger og nye ideer kommer alltid til å bli kompiert/gjort bedere av andre. Er bare slik utviklingen på jorda er...

Blizzard har tatt det beste fra alle andre mmorpgs og satt det sammen til WoW. Ikke noe unikt i det hele tatt. Synd og litt tamt og feigt spør du meg.

Lenke til kommentar

ok, du er jammen ute på bærtur! AO suger rått!!!!!!!!!! har spilt det. SUGEN Graphic.

Liker du MMORPG som Final Fantasy 11 så liker du WoW!

Et mye mer eventyr og lengre og mer utfordrende spill en AO er WoW.

;men alle har jo sin smak til spill :p

WoW har lissom blit kåret som det beste MMORPG som er blit lagd da, les litt på offisiele sider du. og i game aviser som fins runt på nettet.

WoW gikk Gold nesten med enneste gang som beste MMORPG spill som er blit lagd i historien.

Må jo le litt av deg...

Anarchy Online begynner å bli gammelt, og var definitivt det aller peneste/beste når det kom i sin tid. Og alle spillene som har kommet i etterkant bygger på de samme prinsippene som Funcom kom med. Hvis du sammenligner AO med andre spill som var på markedet for 5 år siden så ser du jo selv. AO er fremdeles av de aller beste.

Synes du AO var for vanskelig vet vi jo hvilken bås du sitter i. Tror nok alle som har spilt AO over lengere tid vil dra litt på smilebåndet også.

At WoW har solgt til gull er ikke noe overaskelse overhodet. Vet du hvor populær Warcraftserien har vært det siste tiåret? Vet du hvor lenge vi egentlig har ventet på nettopp denne releasen? "Blizzard" har hatt et ønske og snakket om å lage et univers i Warcraft serien helt siden Warcraft 2, - men har sett på det som teknologisk umulig å få det slik dem ville ha det.

WoW er nok det beste mmorpg på markedet i dag. Men det har jo nesten alle nye slike spill vært når dem har kommet ut.

Lenke til kommentar
Blizzard har tatt det beste fra alle andre mmorpgs og satt det sammen til WoW. Ikke noe unikt i det hele tatt. Synd og litt tamt og feigt spør du meg.

Øhm.. det er jo det som gjør det så bra. At det er så utrolig godt gjennomført. Nesten alt man ønsker en MMORPG skal være finner man i WoW.

Dessuten, quest systemet vil jeg si er litt unikt i forhold til alle de MMOPRG's som går for den derre: "la oss bare putte opp en random mission generator, med ingen sjel og sammenheng i de helt like oppdragene". Det vil også bli litt mer unikt når de etterhvert skal implamentere Siege Weapons i PvP battlegrounds o.l. Grafikken er jo også unik i sin stil.

Lenke til kommentar

Bra bulle..

Spilt AO i to år.. :ermm: bortkasta men gøy har det vert.. på slutten nå har dem øddelakt spillet helt... men på starten så var det gøy.

Hvis du bruker 20-30 sec på å loade er ikke interneten din mye å skryte av!

Jeg synes det er bedre at det skal ta 6-7 mnd'er å bli høy lvl en en uke å bli maks lvl.. sånn som mange har gjort på WoW. Har ikke prøvd WoW men jeg har hørt at det gikk ann å bruke en Bot.. som lvla for deg.. jeg synes det er latterlig dårlig at etter ikke 1 mnd engang har folk klart å lage en bot til spillet som gjør alt for deg :nei:

Men jeg tviler ikke på at WoW er bedre enn AO i DAG!

Endret av potetgull
Lenke til kommentar

Bot-Using Accounts Banned

Ryann, 08/12/2004

We have recently verified that certain individuals were using third party "bot" programs to automate their characters in World of Warcraft. A bot is used to play an account non-stop, allowing its user to accumulate money, items, and experience without actually requiring the user to be physically present to play the game. The use of bots is a violation of the World of Warcraft Terms of Use and is absolutely prohibited. Therefore, the accounts identified as having used bots have been banned. Blizzard Entertainment is committed to maintaining an environment of fair play in World of Warcraft. As stated previously, the company has a zero-tolerance policy for cheating or hacking of any kind. Players caught using a bot program to automate any of their characters' actions will have their characters removed and their account banned. They will not receive a warning. Over 300 accounts have already been banned for offenses of this nature.

Thank you for your understanding and cooperation in this matter. If you suspect someone of using a bot, or wish to report other instances of cheating, please email us at [email protected] or submit a GM ticket in-game. Thank you again for your continued support.

vel..bot er ikke så veldi populært hos blizzard...

å hva er poenge me å bruke bot..? kjeeedli

Lenke til kommentar
Bra bulle..

Spilt AO i to år.. :ermm: bortkasta men gøy har det vert.. på slutten nå har dem øddelakt spillet helt... men på starten så var det gøy.

Jeg synes det er bedre at det skal ta 6-7 mnd'er å bli høy lvl en en uke å bli maks lvl.. sånn som mange har gjort på WoW. Har ikke prøvd WoW men jeg har hørt at det gikk ann å bruke en Bot.. som lvla for deg.. jeg synes det er latterlig dårlig at etter ikke 1 mnd engang har folk klart å lage en bot til spillet som gjør alt for deg :nei:

lineage2 er noe av det verste jeg har prøvd :p

Dersom du meiner at WoW er eit dårleg spill pga. at det finnest cheat til det, så må iallfall CS vere århundrets verste spill..

Cheats er uansett for sopere..

Lenke til kommentar
Bra bulle..

Spilt AO i to år..  :ermm:  bortkasta men gøy har det vert.. på slutten nå har dem øddelakt spillet helt... men på starten så var det gøy.

lineage2 er noe av det verste jeg har prøvd  :p

Dersom du meiner at WoW er eit dårleg spill pga. at det finnest cheat til det, så må iallfall CS vere århundrets verste spill..

Cheats er uansett for sopere..

sier ikke at det er dårlig spill.. men dårlig at dem ikke har tenkt på sånne Bot'er før nå..

WoW er sikkert bra det.. men det blir for dumt å si at AO var dårlig hvis man ikke har prøvd det mer enn et par uker..

Lenke til kommentar

Hvorfor er vi hele tiden så opptatt med at det skal komme så mye nytt? Er ikke det at alt det som er bra, funker veldig bra, godt nok?

Lenke til kommentar

Du kan vel finne likhetstrekk i alle MMORPG'er.. de er tross alt i samma sjangern. Men å si at AO og WoW er veldig like synes jeg er feilaktig, er E&B og Eve-online like i samme grad? ... I don't think so.

Synes heller at AO og SWG har mange likhetstrekk - som andre har pekt på, en møkka kjedelig mission generator, null "aim" for hvor du skal dra eller bli, ingen plot med mindre du bruker 40 timer i uka på å lese dårlig skrevne tekster på forumet og hjemmesida. Ingenting som river deg overende og får deg inspirert.

WoW derimot, har faste quests basert på klassen din som du burde gjøre for å komme deg videre, og som vår gode venn og gamer-journalist Aasgard har poengtert - etterhvert som du blir større får du quests basert på dine "standings" hos forskjellige folk, hvilke sider du har valgt i tidligere quests osv. Slike ting er TOTALT fraværende i AO. Der blir du bare kasta inn i ett system uten noen guideline bortsett fra en sykt irriterende hints-popup.

Du får ikke noe nyere og revolusjonerende før folk kvitter seg med skjermen og får et "hologram-rom" ala star trek.

Men det er jo bare min mening da :innocent::whistle:

Lenke til kommentar

tenk deg hvor mye bedre wow er etter 3 år med utvikling slik som ao har vært gjennom da....... seff er ikke spillet like bra som det kommer til å være i beta. tenk med hodet ditt. hvor bra tror du ao var i beta. det var no forbanna dritt. og dessuten kjører wow MYE bedre grafikkmotor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...