Gå til innhold

Harddisken starter ikke - merkelig oppstartproblem

Silur

Anbefalte innlegg

Kjøpte nettopp en Seagate Barracuda 7200.7 160GB harddisk. Men da jeg koblet den til, ville den ikke starte: Led-lampen lyste opp i ett sekund, så døde den. Maskinen vil ikke starte, ikke vifte, ingenting. Men: den gamle harddisken, på samme strømkontakt, virker som bare det! :(

Jeg har forsøkt uten IDE-kabler, med kabler, alle slags jumpers, sjekket BIOS - men så langt som til oppstart kommer den ikke - kun ett sekund med lys og så dør den. Har lest "100" forumer, troubleshooters, alt: ingen har samme problem.

og: Lånte en identisk disk, identisk! - og den har eksakt samme problem. Den starter ikke opp. ---men den gamle er perfekt, i samme posisjon, hver gang.

Hardware.nos forum er det beste i Norge - dette virker mildt sagt uløselig - kan dere hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, kan jeg få dette inn med teskje?

Du har altså en PC som virker OK helt til du setter på en ny disk, da dør hele PC'en.

Kan nesten høres ut som en kortslutning av power?

Men hva med de Barracudaene, virker de i en annen PC? Er det disse diskene det er noe galt med, eller er det bare kombinasjonen av din PC og disse diskene?

Lenke til kommentar

Takk for oppmerksomheten for mitt underlige problem. Svar: Ja harddiskene virker: den ene på jobben, den andre kjøpt fra Komplett, dog utestet..

Det med "kortslutning" virker logisk - men hvorfor "kortslutter" bare Seagate-ene pc-en? Hva i all verden kan jeg gjøre?

Den jeg har som virker: IBM Deskstar DTLA-305020

De(n) jeg ikke får til å fyre: ST3160023A

Lenke til kommentar

Har hatt omtrent samme problem selv, på datamaskinen til min mor.

Da skiftet jeg bare strømforsyningen til en som var litt bedre, så funket det.

Tror det er strømforsyningen som er problemet til deg også, uten at jeg skal si det sikkert.

F.eks start maskinen med bare det nødvendigste, ta ut strømkontakten til vifter, floppy, cd-rom, harddisk(er) uten OS, lys etc.

Good luck :)

Lenke til kommentar

jumpers: har prøvd alle jumperkombinasjoner tenkelig.. :) har lest på produsentens sider, etc. Har hatt den i alene, m/uten kabler/byttet kabler osv.

psu: har 300W: men forskjellen mellom den hd-en som virker og de nye hd-ene er kun ca 4W... (For ordens skyld: selv om jeg kobler fra skjermkort og kun har CD-spiller, hovedkort og 256 ram, starter den kun med den gamle hd-en tilkoblet)

Det rare forblir: hvorfor starter den gamle harddisken?? Dette virker meget underlig - men takk for all hjelp så langt!

Lenke til kommentar
Syns det høres ut som en finfin retur sak... syns komplett burde ta seg av den saken :p

Han har testet med en identisk disk som funker på en annen maskin, og den funker heller ikke på den aktuelle PC'en.

Så å returnere den disken blir nok å be om testgebyr og vare i retur.

Lenke til kommentar

Ja, retur blir nok ikke veien her. Hva om jeg kjøper nytt power? Kanskje strømmen er av en slik art (hva vet jeg?) at det retter seg med litt "riktigere" strøm? Er de nye hdene "kresne/følsomme" på volten/amperen? Kanskje den gamle disken godtar en sliten ampere/volt mens de nye må ha sprek a/v? :blush: Noen som kan noe om slikt?

(trodde jeg var Master i IT før dette skjedde, mens nå føler jeg meg som Slave av forTvIlelsen:)

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å se noen åpenbar logisk forklaring. Da er eneste utvei å forsøke eliminasjonsmetoden. Du har allerede har forsøkt å redusere strømforbruket, likevel bør powersupply stå høyt oppe på listen av ting som må prøves. Men å spekulere på noen grunn til at det skal hjelpe, nei det nytter ikke.

Bare en ting jeg kom til å tenke på: du må ikke forvente at diskene skal starte opp med bare power tilkoblet. Det er forskjell på disker, noen starter med en gang de får power mens andre venter på signal fra PC (på IDE kabel) om å starte. Men jeg oppfatter problemet som at hele PCen nekter å starte, det er noe annet.

Lenke til kommentar

Kjære forum, spesielt Hårek og dere andre som har hjulpet meg: Saken er løst! Jeg byttet power - og vips: alt løste seg, harddisken fyrte med en gang, som SMURT!

Sjelden har jeg sett på merkeligere, den gamle hd-en virket jo!??? Den nye trengte altså "bedre" strøm - men det som altså gav meg tilstrekkelig fokus, var Hårek som skrev: "likevel bør powersupply stå høyt oppe på listen av ting som må prøves. Men å spekulere på noen grunn til at det skal hjelpe, nei det nytter ikke".

Det har blitt sagt at Hardwares Forum er Norges beste - quid erat demonstrandum! Hårek: trenger du en nyre noen gang: just say the word )))

Dere andre: jeg bøyer meg i støvet (har drevet feilsøking siden 13. desember! lengste noen gang for meg) --- takk for nyttårsgaven --- bøyer meg i støvet jeg nå har fjernet med deres innsikters trykkluft =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...