Gå til innhold

garanti vs. reklamasjon.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Reklamasjonsrett er når du som kjøper utøver rettighetene du har etter kjøpsloven (eller forbrukerkjøpsloven). Her er det slik at dersom tingen har en mangel kan du reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde oppdage, mangelen, dog senest innen 2 år etter levering. Fristen utvides til 5 år for ting som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Har tingen en mangel og det er reklamert i tide, kan du bl.a. kreve prisavslag, retting (reparasjon), erstatning mv.

 

Garanti er når produsenten (eller selger) tilbyr egenskaper ut over hva som følger av kjøpsloven. Man må da se hva produsenten har garantert og for hvor lang periode garantien er gitt. Uttalelser som "garanti i 3 år" er i grunnen meningsløs ettersom det ikke angir hva som garanteres. En naturlig fortolkning av dette er imidlertid at alle feil som oppstår i garantiperioden er produsentens risiko og at man kan kreve reparasjon mv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...