Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til kabelnettverk...

Anbefalte innlegg

Skal sette om hjemmenettverk(kabelnettverk)....

Har følgende:

- 3 pcer

-Har adsl fra før

- Xp Pro på alle maskinene

-Jeg vil ha en slik mulighet at jeg kan koble til en 5-6 maskiner til( skal ha LAN-PARTY)

- Må ha internet tilgang på alle maskinene

Håper på raske svar... :w00t:

PÅ forhånd takk :thumbup:

Er svært nybegynner på nettverk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anskaff en switch.

edit: Du har vel router eller adsl modem fra internettleverandøren din, vil jeg gå utfra. Tror ikke det er vanskeligere enn å koble en switch til denne. Handle/lån en med nok utganger til alle pcéne.

Hvor mange som kan være koblet til isp din er kanskje også en faktor.

Hvis du bare kan motta en eller to adresser, må du vel ha en router som kan gi ut ip-adresser i stedet. De kan jo settes opp med DHCP f.eks og gi ut opptil 100 adresser, kanskje flere på nye routere i dag, er ikke helt sikker. Vet dessverre ikke om en switch kan konfigureres slik at den kan gi ut ip-adresser, eller om den bare router trafikk rundt om i nettverket.

Endret av MorePower
Lenke til kommentar
Så jeg trenger ikke både switch og router for å få internett på så mange maskiner??

Det kommer an på hvilken adsl-leverandør du har. Jeg har nextgentel, og de har ruter innebygget i adsl-boksen. Den er koblet i en switch som alle pc-ene er koblet til. Funker som smør. Jeg vet ikke hvilke andre leverandører som har denne muligheten. Kanskje alle? :)

Lenke til kommentar

Så jeg trenger ikke både switch og router for å få internett på så mange maskiner??

Det kommer jo ann på hvor mange porter det er på routeren. Hvis du trenger flere, kobler du en switch til en av portene på routeren ( uplink port på noen ), og vips.

Veldig mange internettleverandører har jo router innebygd i modem, så sjekk ut dette før du kjøper noe. Hvis dette er tilfellet, kobler du bare til en switch ( uplinker ) i den porten som pcen din er koblet til i modemet nå.

Hvis det ikke er innebygd router, kan det fortsatt hende at du kan annektere så mange offentlige IP-adresser at du har nok til 5-6 stk, men dette varierer også fra leverandør til leverandør. Fremgangsmåten her er den samme som om du skulle hatt innebygget router. Forskjellen er at her får du IP-adresser rett fra leverandørens DHCP, i motsetning til når det er en router innebygd i modemet, for da er det denne som deler ut lokale IP-adresser til maskinene innenfor.

Endret av dimdal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...