Gå til innhold

Stoppet sshd ved et uhell.

Anbefalte innlegg

Har nettop gjort noe av det teiteste jeg har gjort på en stund:

Jeg er på juleferie på østlandet, og hjemme i kjøkkenskapet i Trondheim står filserveren min. Jeg pleier å streame musikk fra denne over nettet, og i kveld satt jeg og konfigurerte litt. Fant ut at jeg skulle restarte sshd, og her var det altså tabben skjedde... Istedenfor "sshd restart" tenkte jeg å stoppe den, logge ut og starte den igjen... :roll:

Vell, nå sitter jeg altså her i to uker uten kontakt med boksen, dvs jeg har kontakt med samba via remote desktop til windowsmaskin i det samme nettverket. Det er ALT.

Så vidt jeg kan se er det ingen løsning på dette problemet, men hvis noen har en ide på hvordan få igang igjen ssh med dette utgangspunktet tas den i mot med takk. Nå går jeg og melder mitt kandidatur til årets Darwinpris. :thumbup:

(EDIT:leif)

Endret av dostojevski
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis jeg får til å reboote boksen på et eller annet vis vil jo problemet være løst. Noen som vet om et eller annet exploit som gjør det? (Dette er et typisk eksempel på at sikkerhet ikke alltid er det en trenger. Tenk så fint hvis det hadde vært en upatchet XP-boks... Men neida: Gentoo med kun det nødvendigste.)

Lenke til kommentar

Om den har AT-strømforsyning så har den en strømbryter som fysisk slutter/bryter strømmen, og sto den da på før et strømbrudd så står den på etter også.

Om den derimot er så ny at den har ATX-strømforsyning så funker ikke det, for da er det hovedkortet som velger om den skal være av eller på, og da må hovedkortet være satt opp til å starte automatisk.

Lenke til kommentar

Med ftptilgang som root, eller en annen måte å legge inn filer, så er det ikke noe problem.

Det er bare å slenge et script inn i en av cron mappene, f.ex /etc/cron.daily, eller /etc/cron.hourly, så kjøres det en gang om døgnet, eller en gang i timen.

Vet ikke om dette er standard i andre distroer, men hvertfall er det standard her i gentoo.

Lenke til kommentar
Med ftptilgang som root, eller en annen måte å legge inn filer, så er det ikke noe problem.

Det er bare å slenge et script inn i en av cron mappene, f.ex /etc/cron.daily, eller /etc/cron.hourly, så kjøres det en gang om døgnet, eller en gang i timen.

Vet ikke om dette er standard i andre distroer, men hvertfall er det standard her i gentoo.

Eller berre opprette /etc/crontab og f.eks legge inn:

*/5 * * * * root /etc/rc.d/rc.sshd restart

Då køyrer det kvart 5 min så slett det når du har komt inn :)

Sjølvsagt må du byte ut /etc/rc.d/rc.sshd restart med init-scriptet til din distro.

Lenke til kommentar

Tenkte på det... Funker sånn i RH også...

Lenke til kommentar
Som sagt: Den boksen har pr nå TO og kun TO åpne porter, 139 og 445. Kan det ikke gjøres med Samba eller l33t haX0r v00d00 kan det ikke gjøres i det hele tatt. Har ikke sharet noen systemfoldere av noe slag, men tror root er lagt inn som smb-bruker. Kommer vi noe videre?

Kan du legge inn crontab script via Samba då? Har du tilgang til /etc?

Å ha Samba åpent ut mot internett er vel ikkje det smartaste, eller?

Lenke til kommentar
Som sagt: Den boksen har pr nå TO og kun TO åpne porter, 139 og 445. Kan det ikke gjøres med Samba eller l33t haX0r v00d00 kan det ikke gjøres i det hele tatt. Har ikke sharet noen systemfoldere av noe slag, men tror root er lagt inn som smb-bruker. Kommer vi noe videre?

Spørs vel om du har vært flink gutt og holdt boksen oppdatert :)

Her er sikkerhetsfeil til samba fra siste halvåret, men mange av dem er jo bare DoS som ikke hjelper stort. Gjør vel bare vondt verre faktisk siden du kanskje tryner samba også som er siste utvei.

2004-12-17:  Samba Remote Wild Card Denial Of Service Vulnerability	
 2004-12-17:  Samba QFILEPATHINFO Unicode Filename Remote Buffer Overflow Vulnerability	
 2004-12-13:  Samba Multiple ASN.1 and MailSlot Parsing Remote Denial Of Service Vulnerabilities	
 2004-11-02:  vBulletin SQL Injection Vulnerability	
 2004-11-02:  Samba Remote Arbitrary File Access Vulnerability	
 2004-10-26:  Samba Filename Mangling Method Buffer Overrun Vulnerability	
 2004-09-17:  Samba Samba-VScan Undisclosed Denial Of Service Vulnerability	
 2004-09-17:  Samba Remote Print Change Notify Denial Of Service Vulnerability	
 2004-09-15:  Linux Kernel Samba Share Local Privilege Elevation Vulnerability	
 2004-09-02:  Samba Web Administration Tool Base64 Decoder Buffer Overflow Vulnerability	
 2004-06-09:  Samba SMB/CIFS Packet Assembling Buffer Overflow Vulnerability

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...