Gå til innhold

Egenbygd kjølingsboks - Åh jadda!

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem som sikkert mange andre har. Varme. Spørsmålet er: Hvordan bli kvitt all varmen. Jeg har vanlige boxed kjøling på cpu, vanlig viftekjøling på skjermkortet og et par 80'vifter i kabinettet. Noen ville gått over til vannkjøling når luftkjølingen svikter. Men jeg fordrar ikke vannkjøling, så det er ikke en gang et spørsmål.

Jeg var på besøk hos en kamerat. Han hadde også varmeproblem. Solution: Han satt på en vifte. Hvilken? Han brukte en 30 cm stor vifte (sånn som du og jeg bruker til å kjøle OSS SELV ned med) og lot den kjøle hele pc'en omtrent. Han hadde selvfølgelig ennå på den vanlige boxed kjøler på på Prescott'n og standardkjølingen på X800XT'et sitt. Han hadde meget "levelige" temperaturer i pc'en.

Så jeg fikk en idè: Siden jeg er en ivrig overklokker (men ikke på det ekstreme) så trenger jeg også god kjøling. Luftkjøling.

Her er planen:

Jeg bygger et skap av treverk (kryssfinèr eller hva det nå enn heter) som jeg kan ha pc'en i. I dette skapet bygger jeg inn en 30 cm vifte i siden. Skapet konstrueres slik at pc'en skyves inn i det på fronten. Under pc'en blir en matte limt fast slik at vibrasjoner dempes. Dybden på skapet er lik dybden på kabinettet. For ar pc'en ikke skal skyves for langt inn i boksen/skapet, lager jeg "bjelker" på baksiden av kabinettet. Siden det lagres veldig lite varmluft i kabinettet/boksen pga. den evige kalde luftstrømmen fra viften vil ikke nå lengre varm luft påvirke GPU/CPU/Hardisk/(RAM) temperatur.

Boksen vil være helt stengt, bortsett fra et hull på undersiden, dekket av et gitter av metall. Der slipper luften ut igjen. (vil ikke danne trykk i boksen og motstand for viften) Skapet vil være hevet ca. 5 cm over gulvet av 4 klosser.

Konstruksjonen av skapet vil være ved hjelp av skrue/mutter og sånne 90 graders "vinkelhaker" (?)

Boksen lakkeres i en sprek farge (tror det blir grått for å matche pc'en)

Så vil jeg selvfølgelig høre deres synspunkter. Høres det fornuftig ut? Er det flere som har prøvd lignende "stunts" før? Bør jeg ha en annen konstruksjon? osv..

Er skikkelig ivrig etter å lage et "kjøleskap" (og etterhvert kanskje modifisere det... :w00t: )

Her er et bilde som jeg lagde. En "ruff" tegning av boksen. Tar imot kritikk og synspunkter... Let Me Know!! :thumbup:

PS: Ja, kabinettet er åpent...

Endret av HardRockillious
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal jeg fortelle deg en ting. Varm luft stiger, kald luft synker. Det er derfor meget ugunstig å ha utblåsning helt i bunn. Er ikke for å mobbe men for å gi deg viktig info så du slipper og gjøre pc'en varmere enn den er fra før ;) Jeg skal kjøpe et kabinett(Lian Li PC6277B) som har vifteplass i bunn foran, høyt oppe bak og en helt i topp. Blir bare 120mm vifter og jeg skal ha viftestyring. Den i bunn suger inn luft, den i topp(radiator) skal suge inn luft og den bak skal blåse ut luft. Har ikke tegnet opp alt på tegningen min men rett bak viften nede foran er jo HD bay og bak der igjen skal vanntanken til CPU kjøling stå.

post-226-1104139757_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...