Gå til innhold

tilbud på IBM maskiner? Hvilken ville dere tatt?

GRendal

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg en ny laptop, vurderer også noen andre alternativer enn IBM, men det tar vi ikke opp i denne tråden:

Jeg skal studere juss etter nyttår, og trenger en ny arbeidshest.

Jeg skal pendle mellom hjemmet i bærum og karl johan hver dag, samt skrive endel tekst på den på forelesninger.

Valget står mellom X40 og T42. altså Ultraportabel vs. stor jobbeskjerm.

• mellom de to førstnevnte T42 skiller det 40GB HDD, Bluetooth og 100mhz raskere CPU. Er dette verdt 2000 kroner? har 300-400gb ledig på heimemaskina.

• når det gjelder X40 så er eneste forskjellen snaut 150 kroner og LV 1.2ghz vs LV 1.4Ghz. Vil dette ha mye å si for batterikapasitet, dvs får jeg bedre varighet på 1.2GHZ varianten?

sliter mellom disse:

Alternativ #1.

IBM ThinkPad T42

Pentium M 745 (1,8 GHz ), 512MB, 80GB HS, 15"TFT (1400x1050), DVD/CD-RW, modem, Giga Ethernet,UltraNav, Intel Centrino b/g WiFi, Security Chip, Bluetooth,

Pris: 19208

Alternativ #2.

IBM ThinkPad T42

Pentium M 735 (1,7 GHz ), 512MB, 40GB HS, 15"TFT (1400x1050), DVD/CD-RW, modem, Giga Ethernet,UltraNav, IBM 802.11a/b/g WiFi, Security Chip

Pris: 17308 kroner

Alternativ #3

IBM ThinkPad X40

Pentium M LV 1.2GHz ELLER LV 1.4GHz , 512MB 40GB, 12.1"TFT ,modem,Ethernet,Wireless IBM a/b/g, Bluetooth, Security chip

Pris (1.2ghz\1.4ghz) 15228/15373

takker alle ( Jevel aka IBM professor, håper du ser denne tråden)

Endret av GRendal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er selv eier av en litt eldre ultraportabel x23. Denne har nogenlunde samme størrelse og vekt som en x40.

Hadde jeg vært ute etter ny maskin, ville det definitivt bli en ibm denne gangen også. Vekt og utseendemessig er det absolutt x-serien den ubestridte herren. Jeg merker mer på sekken om jeg putter ei ekstra bok inn/ut, enn laptopen.

For øyeblikket greier jeg meg med 12" skjerm, men allerede en del websites som optimaliseres for 1280x1024.

1024x768 er for lav oppløsning på en laptop i dag, selv om det er snakk om 12"

En annen ting er at x-serien som regel leveres uten drev, ev med docking med drev og tilkoblinger. I tillegg virker det som om det er delt skjermkortminne.

X40 har såvidt jeg vet bare to usb-porter, pcmcia og vga-ut.

MAO, ingen seriell, parallell eller TV-ut uten å kjøpe docking i tillegg.

Kjæresten min har en t21 som veier rundt 2,2kg med 14" skjerm. Denne er faktisk mer behagelig å bruke, og størrelsesmessig er det egentlig ikke så mye å utsette på. I tillegg har den drev og alle tilkoblingsmuligheter.

Det jeg egentlig sier, er at jeg ville valgt t42'en. De to siste maskinene jeg har eid har vært ultraportable. Selv om de er utrolig hendige og lette å ta med seg, tror jeg nok jeg vil gå for en ibm med 15" høyoppløst skjerm neste gang jeg kjøper. Det blir litt mer vekt å drasse på, men i disse tider er det veldig kjekt med høyere oppløsning og større skjerm, samt ev DVD-writer.

Rent pris/ytelsesmessig ville jeg valgt t42'en med 1,7GHz, 40GB

Håper du blir noe klokere ihvertfall

Mvh

...

Edit: Som jusstudent kommer du anntageligvis å drasse rundt på så mange tunge bøker at du sikkert ikke blir å merke det kiloet du sparer på x-serien. ;)

Endret av furrballfighter
Lenke til kommentar
Er selv eier av en litt eldre ultraportabel x23. Denne har nogenlunde samme størrelse og vekt som en x40.

Hadde jeg vært ute etter ny maskin, ville det definitivt bli en ibm denne gangen også. Vekt og utseendemessig er det absolutt x-serien den ubestridte herren. Jeg merker mer på sekken om jeg putter ei ekstra bok inn/ut, enn laptopen.

For øyeblikket greier jeg meg med 12" skjerm, men allerede en del websites som optimaliseres for 1280x1024.

1024x768 er for lav oppløsning på en laptop i dag, selv om det er snakk om 12"

En annen ting er at x-serien som regel leveres uten drev, ev med docking med drev og tilkoblinger. I tillegg virker det som om det er delt skjermkortminne.

X40 har såvidt jeg vet bare to usb-porter, pcmcia og vga-ut.

MAO, ingen seriell, parallell eller TV-ut uten å kjøpe docking i tillegg.

Kjæresten min har en t21 som veier rundt 2,2kg med 14" skjerm. Denne er faktisk mer behagelig å bruke, og størrelsesmessig er det egentlig ikke så mye å utsette på. I tillegg har den drev og alle tilkoblingsmuligheter.

Det jeg egentlig sier, er at jeg ville valgt t42'en. De to siste maskinene jeg har eid har vært ultraportable. Selv om de er utrolig hendige og lette å ta med seg, tror jeg nok jeg vil gå for en ibm med 15" høyoppløst skjerm neste gang jeg kjøper. Det blir litt mer vekt å drasse på, men i disse tider er det veldig kjekt med høyere oppløsning og større skjerm, samt ev DVD-writer.

Rent pris/ytelsesmessig ville jeg valgt t42'en med 1,7GHz, 40GB

Håper du blir noe klokere ihvertfall

Mvh

...

Edit: Som jusstudent kommer du anntageligvis å drasse rundt på så mange tunge bøker at du sikkert ikke blir å merke det kiloet du sparer på x-serien. ;)

TUSEN takk for et langt og gjennomarbeidet svar!

setter utrolig pris på det.

Tror nok enten det blir T42 nå, eller kanskje en NC6000.

vet du noe om HP Compaq NC6000 kontra denne?

'

har en mistanke om at T42`en er hakket vassere rent byggmessig...

uansett, takker for svar!

Lenke til kommentar

Til de prisene ville jeg ikke sett på noe annet enn thinkpadene. Det ligger endel tråder ute om dette, men det er mye mer med thinkpadene enn det som kommer fram ved de spesifikasjonene. Eks: hd-protection, ibm-software, security-chip, ultranav, service, ergonomi, holdbarhet, thinklight osv.

Av de tre ville jeg valgt den billigste t42. Dersom vekt er viktig, og maskinen ikke skal brukes til spill, er kanskje X40 det smarteste, men føler disse er overpriset i forhold til t42ene som er ypperlige maskiner. De er dessuten ganske lette og små de også. Du har ikke tilbud på en 14-tommer? (De er enda tynnere). De 100Mhz ene ekstra vil nok ikke merkes så mye, og de 40GB høres kanskje mye ut, men har du virkelig bruk for dette når du har en stasjonær med 200GB ledig? For meg fungerer IR som følger med alle thinkpad (jeg har en r51, hadde ikke råd til t42=P) like godt som bluetoothen. Det går tregere og er vanskeligere å få kontakt, men er enklere å bruke. Til bilder går overføringen uansett fort nok.

Lenke til kommentar
Kan noen forklare meg hvorfor en IBM Thinkpad koster 40 000,- når man får en bedre pc til 20 000 (da tenker jeg på antall MHz, minne osv.)?

Mye fordi IBM har en byggekvalitet som er over det meste. I tillegg retter ikke IBM seg mot forbrukermarkedet, men har alltid satset hardest mot bedriftsmarkedet.

Maskinene er meget stabile, og benytter ofte ikke siste skrik innen teknologi. F.eks. er det råeste skjermkortet du får på IBM ThinkPad et ATI fireGL T2 mobile. Noe som tilsvarer ca. et Radeon 9600 mobile.

Du får også billige IBMer, helt ned i 5-6k, da med Celeron eller P4 prosessor.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen erfaring med disse IBM maskinene, men den mest fornuftige høres ut til å være den billigste T42 modellene. Begge harddiskene i T42 er på 5400 RPM. Det er jo bedre enn 4200 RPM, men dårligere enn 7200 RPM. Du kan jo ev. vurdere å sette i en slik disk senere hvis 40 GB blir for lite eller for tregt...

Harddisk og minne er vel stort sett det en vanlig forbruker kan klare å bytte selv på en laptop.

Selv bruker jeg en Acer Ferrari 3200 på jobben, den fikk oppgradert harddisken sin i depoet allerede før start, fra 4200 RPM til 7200 RPM. Siden jeg bruker den til programvareutvikling, så har harddisken hastighet mye å si. RPM betyr ikke alt selvsagt.

Selv om du får mye rabatt, så er jo ikke 17308 kr akkurat billig. Du kan jo få nesten tre laptoper m/Celeron M 1.5 GHz prossessor på Lefdal for dette (6995,-).

Lenke til kommentar

Sitter selv med en X40 og hvis du gjør et søk på mitt nick under bruker anmeldelser finenr du en artikkel fra meg.

Personlig vil jeg si at skulle jeg kjøpt en T42 ville jeg sørget for en rask 7200rpm disk med en gang...Det gjør mye for generelle ytelsen på maskinen som student-PC og ikke gå for 15'' til IBM iogmed at det eter batteritid, og gjør den ellers veldig lette og praktiske T42 til en middels bærbar IMHO.

Cobos

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligerem byggekvaliteten er helt ekstrem. Moren min har en centrino-dell. Ville ikke x23'en min mot hennes, selv om hun betalte over det dobbelte for sin.

Jeg klarer meg fint med PIII866MHz, 384MB SD-ram og 2,5 timer med batterilevetid. eneste jeg savner er mer ram, men det kommer etter hvert. En laptop skal kunne tåle litt røft bruk, og som student ligger ikke akkurat maskina trygt på skrivebordet til pynt. Det gjør derimot min Compaq med 2,4GHz p4 og 512MB RAM på gode 3,2kg som vi fikk av høgskolen i tromsø. Makan til plastikmøkk!

Ikke glem de høye bruktverdien på IBM, nettopp fordi de er bygd for å vare!

Lenke til kommentar
Sitter selv med en X40 og hvis du gjør et søk på mitt nick under bruker anmeldelser finenr du en artikkel fra meg.

Personlig vil jeg si at skulle jeg kjøpt en T42 ville jeg sørget for en rask 7200rpm disk med en gang...Det gjør mye for generelle ytelsen på maskinen som student-PC og ikke gå for 15'' til IBM iogmed at det eter batteritid, og gjør den ellers veldig lette og praktiske T42 til en middels bærbar IMHO.

Cobos

så du mener jeg heller bør gå for 14,1 i forhold til 15 tommer?

Har tilbud på samme maskin med dobbelt hard-disk og 14,1 tommer istedenfor:

Pentium M 735 (1,7 GHz ), 512MB, 80GB HS, 14,1"TFT (1400x1050), DVD/CD-RW, modem, Giga Ethernet,UltraNav, IBM 802.11a/b/g WiFi, Security Chip / NYHET !

pris: 20820

vet ikke om jeg gidder betale 3500 kroner for 40gb og den mer batteribesparende skjermen :blush:

Lenke til kommentar

så du mener jeg heller bør gå for 14,1 i forhold til 15 tommer?

Har tilbud på samme maskin med dobbelt hard-disk og 14,1 tommer istedenfor:

Pentium M 735 (1,7 GHz ), 512MB, 80GB HS, 14,1"TFT (1400x1050), DVD/CD-RW, modem, Giga Ethernet,UltraNav, IBM 802.11a/b/g WiFi, Security Chip / NYHET !

pris: 20820

vet ikke om jeg gidder betale 3500 kroner for 40gb og den mer batteribesparende skjermen :blush:

Den der høres briljant ut. Ikke bare er 14 tommeren mer strømsparende. Den gjør også kabinettet mindre og tynnere. Ser enda mer sexy ut. Jeg ville enten gått for den der, eller den til 17000.

Her ser du forskjellen på de to størrelsene:

http://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?t...highlight=14+15

Lenke til kommentar
Kan noen forklare meg hvorfor en IBM Thinkpad koster 40 000,- når man får en bedre pc til 20 000 (da tenker jeg på antall MHz, minne osv.)?

Nevnte noen grunner i sted:

bunnsolidt chassi, hd-protection, ibm-software, security-chip, ultranav, service, ergonomi, holdbarhet, thinklight

forresten grendal: Dersom 15'' er en flexview, slik som 15'' eren på linken i forrige post, bør du trass i størrelsen og batteriet, vurdere denne. Disse er meget gode. Mer kan du lese på thinkpadforums.com.

Lenke til kommentar
ja stemmer. Dersom 15 tommeren er en flexview (ekstra synsvinkel + klarhet), så liker folk denne best. Ellers er de resterende 15-tommerene (som min) lik 14-tommerene. Her er ikke batterikapasiteten så veldig forskjellig, Med flexview vet jeg ikke.

skjønner. men den 15 tommern veier jo nesten 0,5 kilo mer enn 14 tommern da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...