Gå til innhold

Screenshots fra spill! (Ingen poster uten bilde)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Med Nord Norge i DCS, kan man endelig lage What if.. kalde krig scenarios.

Vi har F86, F5, F16(egentlig alt for moderne, men kan gimpe den ved å bruke gamle våpen) F104, er også på vei til DCS. Og da har vi egentlig de flyene vi brukte, bortsett fra F84, og F80. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

P-47 var en high altitude fighter. Fra 7500 meter og oppover var den overlegen alt det tyskerne hadde fra 43 til midtveis i 44. Og selv ut resten av krigen greide tyskerne hovedsakelig å matche P47. Ikke overgå den. Med unntak av jetfly så klart og et par veldig ulike fly.

Med 8 .50cal mittraliøser, spyttet P47 ut 130 skudd i sekundet. Kulene rev tyskerne fly i fillebiter. Og det var ikke uvanlig at kulene "spiste" seg inn i tyske fly til de traff drivstoff tanken og de selvantennede kulene fikk hele flyet til å eksplodere.

 

De 2 top amerikanske flyveressene i Europa fløy begge bare P47 thunderbolt. Bob Johnson med 26 seiere og Gabby Gabreski med 34 og en halv seiere.

I sommer 43 drev de relativt nye amerikanske flygere å lærte on the job. Uten større eksterne drivstoff tanker var rekkevidden ikke mye lengre enn en Spitfire, den brukte 700 liter bensin i timen på cruise og over 1100L i timen i kamp. Så i sommer 43 drev de amerikanske flygere for det meste å fløy til Nederland og nordlige Frankrike.

Her kommer 16 P47 over 16 Focke-Wulfs. På 8 minutter blir halvparten av Focke-Wulfene skutt ned og andre halvparten får "speed holes" en P47 går tapt.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Lenge leve byråkratiet.Sent i 44, hadde USA drevet med deres dagslys bombekampanje mot Tyskland i ca. et halvt år. Fly som P-47 hadde fått lengre og lengre rekkevidde, ved hjelp av bedre og større eksterne drivstofftanker, fra å ikke ha mye lengre rekkevidde enn Spitfires, der de måtte vende hjem over Nederland eller Nordlige Frankrike, kunne nå P-47 fly sammen med bombeflyene et godt stykke inn i Tyskland, Berlin var fremdeles utenfor rekkevidde for P-47. Så kom Mustangen, et fly som hadde eksistert siden 41. Med flere drivstofftanker og bruken av Merlin motoren, gikk Mustangen fra å være veldig bra på lav høyde til å bli et veldig bra fly høyt oppe, over 15 000 fot (4500 meter) sparket kompressoren inn og ga flyet et skikkelig kick, i slutten av 43 og nesten ut hele 44, hadde ikke tyskeren noe fly som kunne matche P-51 over 20 000 fot.

Så man tenker, ja dette flyet som har fantastisk ytelse høyt oppe og kan fly kjempelangt, må jo være perfekt til å eskortere bombeflyene, nei det var de ikke, her kommer byråkratiet.
De første Mustangene ble levert til 354th Fighter Group, som var en del av 9th Air Force, som var den amerikanske taktiske flyflåten. Altså de som skulle slippe bomber på bakken og støtte bakketropper, dette var fordi de originale Mustangene ble brukt til bakkeangrep, så da skulle vel de nye det også da? Men ikke bare var P-51 et fly med fantastisk rekkevidde og ytelse høyt oppe, det var også ekstremt sårbart for ild fra bakken, Merlin er en vannavkjølt motor. Så et enkelt treff fra en kule fra et gevær kan være nok til å ødelegge motoren. Mens den luftkjølte motoren i P-47 kunne overleve at flere stempler ble skutt vekk og likevel få piloten hjem.

Så etter mye triksing og miksing, fikk de midlertidig overført 354th Fighter Group til 8th Air Force, som var USAs strategiske flyflåte, de som drev med bombefly og eskortefly.
354th Fighter Group er også kjent som Pioneer Mustang Group, de da i nesten 6 måneder var de eneste med P-51B fly.

Pilotene som fikk dette flyet ble ekstremt imponert med en gang, flere hadde flydd både Spitfire og de eldre modellene av Mustang, og de siste månedene hadde de flydd P-47. P-51B var et ekstremt lettflydd fly sammenlignet med de andre flyene. Flere av pilotene tok en test tur en dag, og neste dag fløy de Mustangene sine til kamp.

Nå hadde bombeflyene beskyttelse hele veien til målet og tilbake selv så langt øst som Leipzig. USA tok også i bruk stafett konseptet, der bombeflyene ble eskortert av Spitfires over kanalen og inn i Nederland. Så tok P-47 over inn i Tyskland, og måtte bombeflyene enda lengre tok de 2 motors P-38 flyene over og på slutten tok P-51 over. Ved å lage disse etappene, kunne jagerflyene fly direkte til møte med bombeflyene. I stedet for å fly sammen med bombeflyene. Noe som brukte masse drivstoff ettersom jagerflyene måtte fly sikksakk frem og tilbake for å fly sakte nok som bombeflyene. Ved å fly direkte, sparte de masse drivstoff.

Dette oppdraget er det samme som jeg lagde for en uke siden, eneste forskjellen er at fienden er nå på beste kvalitet (Ace) I stedet for nest dårligste (trained) som forrige gang.

Jeg har også brukt andre versjonen av min eksplosjons trigger, etter å ha langt til mange triggere. Har jeg nå gjort det slik at ved starten blir 2 tilfeldige tyske fly valgt ut til å kunne eksplodere, men det er ikke sikkert de gjør det, du kan skyte ned flyene uten av de mister nok “helse” til å eksplodere.

Det ble til, at av 14 tyske fly skutt ned, eksploderte 1 fly. Så det virker som en ganske korrekt rate.
 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...