Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Du kan lære ganske mye av å lese i forumet her. Surf rundt i de forskjellige kategoriene og plukk opp litt forskjellig. Dette er jo bare ett av de første (små) trinna. Du bør også bestemme deg for HVA du vil lære, animering, programmering, design etc. etc.

 

Ellers er rådet: tør å prøv!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legg inn Linux og start med Python eller Common Lisp, da sparer du deg selv for en masse bryderi; Windows er et elendig miljø å programmere i.

 

Selv om du koder under Linux vil programmene du lager fungere under Windows så lenge du holder deg til kryss-platform biblioteker, noe det finnes masser av.

 

(Ja, jeg har kodet masse under begge - ikke nødvendigvis frivillig.)

 

Edit:

Det har tidligere blitt stillt spørsmål ved hvorfor jeg anbefaler Common Lisp, der folk mente det var himmla vanskelig. Dette synes jeg er tull - ting blir ikke stort enklere enn dette:

 

(write-line "Hello World!")

 

Kan også sammenligne dette, som er skrevet i C++:

#include <iostream>
#include <pthread.h>

using namespace std;

const unsigned int secs = 1;
volatile unsigned long counter = 0;
volatile bool stop = false;


void* measure(void*)
{
sleep(secs);
stop = true;
cout << "After " << secs << " seconds, counter is " << counter << '.' << endl;
return(0);
} // measure


int main(int argc, char* argv[])
{
pthread_t pt;
pthread_create(&pt, 0, measure, 0);

while(!stop) {
counter++;
}

pthread_join(pt, 0);

return(0);
} // main

 

..med dette, som er skrevet i Common Lisp og gjør akkurat det samme som C++-koden ovenfor:

(let ((secs 1) (counter 0) (stop nil))
(createThread
  (sleep secs)
  (setf stop t)        
  (format t "After ~A seconds, counter is ~A." secs counter))
(do nil (stop)
  (incf counter)))

 

Uansett finnes det "Lisp in a box" (google) for de som vil komme kjappt i gang og teste litt under Windows.

Endret av søppel
Lenke til kommentar

Lær deg C++. Det finnes utallige steder hvor du kan få hjelp med å lære det, og itilegg er det det du vil få mest bruk for senere i livet (mest sansynlig). Hvis det også er spill du har lyst til å lage (da 3D spill) vil jeg anbefale C++ på det sterkeste.

 

Steder du kan lære C++:

http://www.cplusplus.com

http://www.cprogramming.com -> (Introduksjon til C++ - http://www.cprogramming.com/tutorial/lesson1.html )

http://www.programmingtutorials.com/cplusplus.aspx

http://www.ultimategameprogramming.com/Tut...gory=Cpp&page=1

 

Du trenger å kunne C++ for å bruke noen av sidene nedenfor.

 

Spill/Grafikk:

http://nehe.gamedev.net (OpenGL)

http://www.gametutorials.com/Tutorials/OpenGL/OpenGL_Pg1.htm (OpenGL)

http://www.ultimategameprogramming.com/Tut...y=OpenGL&page=1 (OpenGL)

http://www.ultimategameprogramming.com/Tut...=DirectX&page=1 (Direct3D - DirectX)

http://www.gametutorials.com/Tutorials/Dir...DirectX_Pg1.htm (Direct3D - DirectX)

 

Spillutvikling ol. sider:

www.gamasutra.com

www.gamedev.net

www.garagegames.com

www.ultimategameprogramming.com

www.gametutorials.com

 

3DMotorer:

www.truevision3d.com

http://www.garagegames.com/pg/product/view.php?id=1

 

Det du må huske på er at du først er nødt å lære basisen, før du kan gå videre til det mer avanserte. Håper dette hjalp deg noe :-)

Lenke til kommentar

Urgh! jeg forakter at folk(søppel) sammenligner Python, VB, Java, Pascal og sånn med C++; Det er ikke samme verktøy! :mad: :mad:

 

Selvsagt er det vanskeligere å skriver <c++ kode som gjør det samme som> <annet språk sin kode> fordi C++ er ikke laget for at det skal være enkelt å bruke, det er laget for at det skal kunne brukes til alt.

Lenke til kommentar
fordi C++ er ikke laget for at det skal være enkelt å bruke,

Er det dette nybegynnere (og andre/jeg) er ute etter tror du?

 

det er laget for at det skal kunne brukes til alt.

Det er ikke mye f.eks. Python og Lisp ikke kan brukes til i det hele tatt. Jeg tror ikke man "møter veggen" sånn med det første.

 

Tenker man på det "praktiske" har begge støtte for grafikk (2d/3d), gui, nettverk, concurrency (multitasking), database, lyd, web og .. annet. Jupp; søskenbarnet mitt spiller spill på Playstation som er skrevet i Common Lisp. En del her er ikke spesiellt hensiktsmessig å programmere i C/C++, ta f.eks. en dynamisk web-side - dette er et helvette i C/C++ v.h.a. CGI.

 

Tenker man på selve språket er det ingen som slår Lisp i OOP-støtte, og makroene (tilsvarer noe alá templates i C++) er veldig kraftige. Språket har også støtte for en hel rekke andre muligheter og teknikker, som ikke finnes i C/C++ eller andre språk. Python har også støtte for OOP og andre viktige moderne muligheter.

 

Jeg kritiserer ikke C/C++, jeg er en flittig bruker av det selv - men jeg vet når det er unødvendig å bruke det. En del av konseptene er like mellom mange av disse språkene, så man kan bytte når man merker at det blir nødvendig - og bytte tilbake for å spare tid.

 

Man kan lage biblioteker i C++ som gjør det nesten like enkelt å bruke, slik at C++-koden blir omtrent som i Lisp-eksempelet ovenfor -- men hva er poenget med dette når man har noe som allerede eksisterer? Man har jo da automatisk mistet språkets største fordel; hastighet - og i tillegg tapt tid på å implementere dette. I tillegg har problemer dypt inne i et komplekst bibliotek en tendens til å bobble frem på utsiden i C++, spesiellt når problemet kanskje sitter på utsiden og blir ført inn i biblioteket av brukeren v.h.a. egendefinerte typer og komponenter. (policy-teknikker f.eks.)

 

Igjen, hvis man merker at det blir nødvendig så lager man seg en C-fil (C++ er ikke altid like enkelt her) og linker (eller "loader" mens programmet kjører faktisk) dette inn i Python/Lisp/annetspråk-prosjektet.

 

Folk får gjøre som de vil - men det er ikke lenger utelukkende nødvendig å programmere i assembly, C eller C++ når man vil "bruke språket til alt" - man kommer som regel like langt (og ofte lengre på /mye/ kortere tid) med andre alternativer. Det at jeg sammenligner kode-eksempler var ment å illustrere dette; fakta. C og C++, og verdenen rundt disse språkene har ikke endret seg av den grunn, det behøver du ikke forklare for meg, og jeg tror som sagt andre merker når de trenger tilgang til denne verdenen.

 

:mad: :mad:

Rull inn 'a; tro meg - jeg er sinntere og skummlere enn deg.

 

Edit:

Må forresten legge til at man kan kode inline assembly i Lisp om ikke C er "godt nok", og det skulle ikke overaske meg om det gikk i Python også.

 

Man kan også programmere operativsystemer, "on the metal":

http://common-lisp.net/project/movitz/

Endret av søppel
Lenke til kommentar

for det første; ingen er skumlere en GeirGrusom, å foreslå noe annet er rent sludder fra ende til annen.

 

Må forresten legge til at man kan kode inline assembly i Lisp om ikke C er "godt nok", og det skulle ikke overaske meg om det gikk i Python også.

Det skulle overraske meg, Python blir parset (ikke kompilert kode)

 

men utenom poenget, du illustrerer hva som blir enklest å skrive et program i, dette avhenger helt av hva slags program du skal lage, enkelte ting er LETTERE i C++ en i Python (o.l.) (men som regel ikke ;) )

Da kommer en fram til poenget mitt, C++ har et eget bruksområde,

Python har sitt.

 

Å skrive et windows program i C++ er nesten håpløst,

å skrive et komprimeringsverktøy i Python er temmelig komplisert.

Lenke til kommentar
Det skulle overraske meg, Python blir parset (ikke kompilert kode)

Det stemmer - en glipp fra meg. Uansett tror jeg ikke det er så fryktelig aktuellt - og hvis det er interesse så støttes dette i flere Lisp-implementasjoner.

 

Edit:

Det er forresten mulig å implementere inline asm i et hvilket som helst språk - siden alle språk kan kompileres, men dette er en helt annen sak og har ikke noe med det vi diskuterer her å gjøre. (blir liksom i teorien - fremfor hva som er mulig i praksis nå v.h.a. språkene og deres verktøy)

 

Edit2:

...hva er det vi snakker om igjen?...

Får vente å se om trådstarter og andre deltakere får noe ut av dette - så kanskje vi finner ut av det.

Endret av søppel
Lenke til kommentar

off-topic:

Det er forresten ikke umulig å implementere inline asm i et hvilket som helst språk - siden alle språk kan kompileres, men dette er en helt annen sak og har ikke noe med det vi diskuterer her å gjøre. (blir liksom i teorien - fremfor hva som er mulig i praksis nå)

Ja, men i et parset script blir det vanskelig å passe på hva som står i registera til enhver tid, siden dette varierer fra implementering til implementering.

 

...hva er det vi snakker om igjen?... :)

 

Spør du meg er C++ å begynne i feil ende.

Lenke til kommentar
tro meg - jeg er sinntere og skummlere enn deg.
for det første; ingen er skumlere en GeirGrusom, å foreslå noe annet er rent sludder fra ende til annen.

Nei! Det er jeg som er skumlest!

Dessuten så er jeg veeeldig sint jeg også!

 

Hehe, minner meg om en barnehage diskusjon.;)

:p

 

On-topic:

Har vel ikke så veeeldig mye å si hvilket språk man begynner med. Så lenge man forstår tankegangen(for å virke smart! ;)). Begyn med Lisp/Pyton/C++. Bare ta det du snubler over først! Eller... :hmm: Jeg har en ganske god måte for hvordan man skal bestemme seg.

 

Det er en regle, og den går slik: Elle, melle, deg fortelle, skipet går, ut i år. Rygg i rann, to i spann, snipp snapp snute; du er ute!

 

Da "stiller du opp" språkene etter hverandre og peker på hvert språk etter tur. Det språket som ender på "du er ute" skal man ikke velge. Slik holder du på til du står igjen med ett språk.

 

PS: Jeg tar på ingen måte ansvar for om trådstarter begynner med VB, og blir forbannet pga alle de dårlige tingene med språket (for jeg mente jo at du skulle "elle" mellom Lisp/Python/C++.). Derfor er du herved frarådet!

 

Edit: Quote-feil

Endret av zirener
Lenke til kommentar

Når du skrev "bli god på data" så tenker jeg på en person som vil lære mer om Windows f.eks. Hva diverse ting er til og sånt. Isåfall så er mitt råd å bare trykke og teste, selve pc'en blir aldri ubrukelig pga at du har fucka opp OS'et. Da er det bare å installere det på nytt isåfall :) Min første PC var med Windows 3.11 :p Da var jeg 9 eller 10 år da jeg fikk den og jeg skjønte ikke en dritt, men jeg bare trykka og trykka og til slutt så skjønte jeg hvordan det og hvordan datt.

Men dere snakker om programmering også. Det har jeg enkli aldri satt meg ned for å lære. Men har kjøpt en del bøker, og det er litt vanskelig og det er kjedelig å lese så man blir fort lei. Men det er visst den eneste måten å lære seg det ordtlig på desverre ;) Eneste jeg har lært meg sånn passe er web programmering, men det er kjempe lett. (Bortsett fra PHP :roll:). Så jeg vil anbefale å begynne med det lette. Altså web programmering. Så over til PHP og så til C++ (Tror det er veldig like språk). Hvis du er glad i å lese så er det nok ikke noe problem for deg å lære dette fort og enkelt. Men jeg hater å lese uspennende ting. Kanskje jeg egentlig ikke vil lære meg å programmere :hmm: Men at jeg bare er blitt så fasinert av det og hvordan det er i det hele tatt mulig. Og etter å ha sett Hackers filmene så blir man jo enda mer intressert :p Så vil bare si at det virker kulere enn det egentlig er. Det syns jeg iallfall. For når det kommer til det å lære seg det så er det døds kjedelig. Men så har jeg jo ikke fått lært meg det ordtlig enda da så vet ikke hvor morro det er når man kan det skikkelig og kan bare sette seg ned og lage et hvilket som helst program som man har lyst til.

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar
Selv om du koder under Linux vil programmene du lager fungere under Windows så lenge du holder deg til kryss-platform biblioteker, noe det finnes masser av.

 

Hø? :dontgetit: Hvis man lager programmer i Linux så blir det jo ikke .exe programmer? Hvordan kan de funke i Windows da? Eller må man kompilere koden i Windows?

Lenke til kommentar

Jeg kan lage en språk-elle-melle-valg-sak i Lisp - gi meg noen minutter.

 

Her:

http://nostdal.org:20000/

 

Edit:

Ikke akkurat bugfri men, her er koden:

http://www.cpp.no/websvn/filedetails.php?r...lisp&rev=0&sc=1

 

Indenteringen, som forresten er det man ser etter når man titter på strukturen i et Lisp program, ble ikke helt vellykket i WebSVN-saken. (man ignorer altså parantesene - de er like "usynlige" som tegnet ; er i C++ og andre språk)

Endret av søppel
Lenke til kommentar

Drit bra! Skrev du bare et lisp program som du la ut på http://nostedal.org?

Kult å legge ut programmer som kjører når man entrer en side uten å måtte laste dem ned.

Men, jeg skal vistnok begynne med Python jeg da(glad det ikke ble java)!

:D

 

Edit: Nå fikk jeg Common Lisp!

Tror jeg skal lære meg de språkene jeg, seriøst! :hmm:

Men først skal jeg lære C++ da! ;)

Endret av zirener
Lenke til kommentar

Det ble lagt ut på en Linux-maskin, på nostdal.org ja, så startet jeg Lisp-tolkeren (under Emacs faktisk). "Loadet" kilde-koden, og gjorde et kall til funksjonen 'server'.

 

Det som er litt stilig er at jeg kobler meg til Lisp-tolkeren (v.h.a. emacs) fra en annen maskin og endrer på koden mens den kjøres. (dette blir ikke det samme som å endre på PHP-kode) Jeg behøver ikke restarte programmet eller noe som helst. I sammenheng med f.eks. OpenGL er dette rett og slett "dødsstilig". :]

Endret av søppel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...