GRendal Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 (endret) Hei alle sammen. Jeg vurderer å kjøpe en HP NC6000 av en privatperson. Denne personen hevder han at han har kjøpt direkte via en kamerat som i sin tur har kjøpt den direkte av HP for han. Maskinen er Ubrukt, og i emballasje uåpnet. Prisen tilsvarer rundt 75% av nypris, og er i så måte en god handel dersom denne laptoppen er kjøpt og betalt på lovlig vis. Han hevder han Selger PCen grunnet overgang til NW8000 fra samme produsent, HP Compaq. Jeg forhørte meg av han om garantier, da sa han at det var en bedriftsgaranti med 2 dagers maksimal reparasjonstid fra Infocare. ( for godt til å være sant?) Jeg ba om serienummer for å sjekke at denne laptoppen ikke er stjålet, siden jeg synes hele affæren lukter litt fisk, i og med at han selger en Uåpnet PC. Han sa han skulle skaffe til veie dette: Spørsmålene er som følger. Er det noen her som har kunnskaper om hvordan Infocare sine ordninger virker i forhold til HP Compaq sine business\bedriftsmodeller? Etter det jeg forsto utifra mailene jeg fikk av han så hadde infocare generellt ansvar for alle HP Compaq Business modeller.? Er det noen risikoer for meg ifht. Garantier o.l å kjøpe denne maskinen av en privatperson? Hva synes dere generellt om denne saken? Er det vanlig praksis å kjøpe direkte av HP? trodde det var sånne ting man hadde forhandlere til? Hvordan kan jeg enklest sjekke om dette er stjålne saker? Takker for hjelp her! Hilsen Grendal Endret 26. desember 2004 av GRendal Lenke til kommentar
jendor Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Vet ikke 100% hvordan dette fungerer, men min HP nc6000 har ihvertfall 3 års garanti med 'pick up & return service' innenfor hele dette tidsrommet. Om det er Infocare som står for dette vet jeg ikke. Garantien følger serienummeret, og gjelder i 3 år fra produksjonsdatoen på maskinen dersom du ikke har kvittering på den. Hva heter denne privatpersonen du skal handle av? Vet ikke helt hvordan man skal få sjekket om den er stjålet eller ikke... Lenke til kommentar
GRendal Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 Vet ikke 100% hvordan dette fungerer, men min HP nc6000 har ihvertfall 3 års garanti med 'pick up & return service' innenfor hele dette tidsrommet. Om det er Infocare som står for dette vet jeg ikke. Garantien følger serienummeret, og gjelder i 3 år fra produksjonsdatoen på maskinen dersom du ikke har kvittering på den. Hva heter denne privatpersonen du skal handle av? Vet ikke helt hvordan man skal få sjekket om den er stjålet eller ikke... ok, takk for svar! hvor mye betalte du for den ekstra service-avtalen? Lenke til kommentar
trampetromme Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Har infocare avtale på min pc. Syns de har bra support. Har sendt inn pcèn en gang. Fikk den tilbake før tre virkedager var gått, og de var også veldig behjelpelig på telefon. Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Har brutk infocare på skjermen min (View Sonic). Det gikk veldig bra men det tok 1 uke ikke 2 dager. Lenke til kommentar
jendor Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Vet ikke 100% hvordan dette fungerer, men min HP nc6000 har ihvertfall 3 års garanti med 'pick up & return service' innenfor hele dette tidsrommet. Om det er Infocare som står for dette vet jeg ikke. Garantien følger serienummeret, og gjelder i 3 år fra produksjonsdatoen på maskinen dersom du ikke har kvittering på den. Hva heter denne privatpersonen du skal handle av? Vet ikke helt hvordan man skal få sjekket om den er stjålet eller ikke... ok, takk for svar! hvor mye betalte du for den ekstra service-avtalen? Det er standard garanti på denne maskinen... businessmodell, vet du... Lenke til kommentar
Slonken Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Men garanti er avhengig av at du kan fremskaffe en eller annen form for kvittering, og man kjøper ikke direkte av HP, det brukes alltid en eller annen form for forhandler eller distributør. Hadde aldri turt å kjøpt maskinen om det ikke medfulgte kvittering. Lenke til kommentar
GRendal Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 Men garanti er avhengig av at du kan fremskaffe en eller annen form for kvittering, og man kjøper ikke direkte av HP, det brukes alltid en eller annen form for forhandler eller distributør. Hadde aldri turt å kjøpt maskinen om det ikke medfulgte kvittering. det var det jeg også trodde Lenke til kommentar
GRendal Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 Vet ikke 100% hvordan dette fungerer, men min HP nc6000 har ihvertfall 3 års garanti med 'pick up & return service' innenfor hele dette tidsrommet. Om det er Infocare som står for dette vet jeg ikke. Garantien følger serienummeret, og gjelder i 3 år fra produksjonsdatoen på maskinen dersom du ikke har kvittering på den. Hva heter denne privatpersonen du skal handle av? Vet ikke helt hvordan man skal få sjekket om den er stjålet eller ikke... ok, takk for svar! hvor mye betalte du for den ekstra service-avtalen? Det er standard garanti på denne maskinen... businessmodell, vet du... Jeg ringte HP i dag. de sa 1 år med mindre du kjøpte sånne spesielle garantipakker i tilegg.. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 (endret) Jeg har hatt flere Compaq Evo maskiner (business serien til HP). Jeg har kjøpt alle brukt, dvs den siste NC6000 kjøpte jeg ny gjennom et eller annet firma i Oslo (sto noe på leveringsseddelen, husker ikke navnet). Fulgte ikke med noen kvittering denne gangen heller. Men garanti er i orden selvsagt. Man trenger ingen kvittering på en slik maskin, da jeg ringte å forhørte meg sa de bare at serienummeret følger maskinen. Fra salgsdato + 3 år frem. Leverte inn min NC600 for 2 år siden, siden hk var defekt, trengte ingen kvittering da. Infocare bare sjekket opp serienummer. Byttet hk uten noe spm. Alle businessmodellenen til HP har garantert 3år worldwide serviceavtale. Det står jo overalt hvor de selger den maskina Endret 27. desember 2004 av iceraven Lenke til kommentar
Slonken Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 leveringsseddelen, husker ikke navnet). Fulgte ikke med noen kvittering denne gangen heller. Men garanti er i orden selvsagt. Man trenger ingen kvittering på en slik maskin, da jeg ringte å forhørte meg sa de bare at serienummeret følger maskinen. Fra salgsdato + 3 år frem. Du vil nok få garanti i de fleste tilfeller, MEN hva om det skulle oppstå en reklamasjon?? Uannsett må man kunne dokumentere kjøpsdato ved forespørsel, ergo man kjøper aldri brukt lappis uten kvitt. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Jeg vil få garanti, men ikke reklamasjon? Trenger ingen kvittering da alt som har med garanti kan gies via serienummer. Jeg har jo brukt systemet før, så jeg vet jo at det fungerer Den dagen dette firmaet som jeg kjøpte maskinen av kjøper den av HP, så blir jo dette registrert. Ergo de vet kjøpsdato via serienummer Lenke til kommentar
Slonken Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Jeg jobber selv hos en Hp forhandler, ved garanti holder at vi oppgir kjøpsdato over tlf, men er det reklamasjon må kopi av kjøpskvittering alltid fakses inn til Hp før de vil se på saken. Slik har det vært de siste 5 årene. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Nå er jeg ingen ekspert på området garanti/reklamasjon. Men det er jo to vidt forskjellige ting? Dette er fritt kopiert fra Dinside sin FAQ om dette emnet. Mens en garanti kan variere både i lengde og innhold, vil dine reklamasjonsrettigheter etter loven stå fast. En selger, importør eller produsent kan nemlig aldri begrense dine lovbestemte rettigheter. Selv om garantitiden har gått ut, vil du altså fortsatt kunne påberope deg dine rettigheter etter Forbrukerkjøpsloven. Denne maskinen har 3års garanti fra leverandør, jeg leverer den inn til infocare, de sjekker opp serienummer, de får vite kjøpsdato, de reparerer og jeg får maskinen igjen. Dette er innenfor 3 år. Reklamasjon (har pcutstyr 5 eller 2 år?). La oss si at etter 4 år så går hk i stykker, dette kan skyldes brukerfeil, eller det kan være en svakhet ved varen. Om det er vesentlige feil/mangler(?), så kan jeg vel da bruke reklamasjonsretten. Forhandler krever da tydligvis en kvittering (sitat killer). Hvorfor det? Ut i fra serienummer, så får HP all informasjon de trenger. Jeg hadde aldri gitt meg på dette men det er kanskje bare meg. Kunne vært interessant å kontaktet forbrukerrådet og forhørt seg om akkurat dette. Lenke til kommentar
Slonken Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Saken er bare slik at du må kunne dokumentere kjøpsdatoen, om det var slik du mener at man bare kan oppgi en kjøpsdato så kan man jo få garanti i mange mange år framover. Og det eneste HP har registrert på serienr er produksjonsdato og til hvilken distributør de har solgt maskinen til, om Infocare har mer info lagret kan så være, men uannsett, kjøpskvittering er en god ting å ha! Lenke til kommentar
jendor Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Har man ikke kvitteringen, så blir garanti-tiden beregnet fra produksjonsdatoen på maskinen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå