Zethyr Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Jaja, det ble mange forkortelser i emnet Skal prøve å forklareproblemet mer presist; Man starter med en sirkel, skjærer vekk et kakestykke som går helt inn til midten av sirkelen. Gradene som da er igjen (den hvite skiva) skiva, merker jeg av som 'x°'. (til hjelp kan man sette den andre skiva's toppunkts grader som x1, men dette bør ikke være nødvendig.) Radiusen i sirkelen kaller jeg for 'r1'. Den kommer uansett til å få en tilfeldig verdi videre i arbeidet mitt. Jeg tar opp den hvite delen, og lager en kjegle av den. (Sidene kan ikke overlappes). Da får vi en ny radius som jeg på bildet har kalt for 'r', og en høyde som har fått det klingende navnet 'h'. Hele målet mitt er å finne ut hvordan jeg kan uttrykke volumet av kjeglen ved hjelp av de verdiene jeg nå har satt opp, og ved å gi r1 en verdi, skal x° være den eneste ukjente. Derfor må jeg finne uttrykket for h og r, og sette dem inn i formelen for volum av en kjegle: 1/3*(PI)*r^2*h. Jeg har regnet litt på det, men er meget usikker på om det er riktig: V = 1/3 * ( 1 / (r1 * x/360))^2 * (PI) * sqrt( r1^2 - ( 1 / r1 * x/360))^2) Her er arbeidstegningen min, laget i microsofts flotte program msfaint... Lenke til kommentar
søppel Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Jeg tar opp den hvite delen, og lager en kjegle av den. (Sidene kan ikke overlappes). Jeg er usikker på hva du mener her. Hvordan blir det en kjegle av den hvite delen? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 Prøv å klippe et snitt fra bunnen og opp til toppen av en kjegle og brett den ut, så ser du at den er en del av en sirkel. Bunnflaten i kjeglen er ikke-eksisterende, men vi tenker oss en bunnflate tegnet opp på bordet for å ha noe å regne med. Det er vel bedre å si at det blir et kremmerhus. Radiusen i bunnflaten blir da mindre enn radiusen i sirkelen opprinnelig var, men den skal være mulig å regne ut.. Jeg er ikke sikker på om jeg har gjort det riktig, da =/ Her er oppgaven slik den originalt var på engelsk (blå har blitt byttet om med hvit for enkelhets skyld i tegningen min): OK, so you make a cone by taking a circle of paper, cutting along two radii, keeping only the section between the two radii that you have cut (specified so that we only get one solution). In the example below, the angle would be something like 200 degrees, and the grey part would be discarded, leaving us with a blue cone. Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Hmm. Har bare kikket såvidt på oppgaven. Og, det er umulig å lage en funksjon for volumet av kremmerhuset uten at man kjenner vinkelen mellom r og h såvidt jeg kan se. Utover det ser funksjonen din grei ut. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 Hmm. Har bare kikket såvidt på oppgaven. Og, det er umulig å lage en funksjon for volumet av kremmerhuset uten at man kjenner vinkelen mellom r og h såvidt jeg kan se. Utover det ser funksjonen din grei ut. Siden sirkelen ikke er oval, må vinkelen mellom r og h være 90°, derfor bruker jeg pytagoras' setning i stedet for hele cosinussetningen. Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Okei. Det er en rektangulær kjegle ja. Da ser det greit ut. Hva er det du ikke får til? Eller ikke mener er riktig. Jeg synes ved første øyekast det ser greit ut, men selvsagt ta en litt nærmere titt på oppgaven. hmm.. tar en nærmere kikk på oppgaven.. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 (endret) http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=3376031 Den gir feil svar i programmet jeg har laget.. Hvis du har en matematisk løsning på hvor stor vinkel x må være for at volumet skal bli størst mulig, hadde det også hjulpet , men jeg har også lyst til å la programmet mitt klare biffen. Jeg skal ha svaret med 4 sifre. (tror jeg) Endret 27. desember 2004 av Zethyr Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Hmm. Hva med vinkelen mellom s og r? Kan vi enes om at sidekanten s skal uttrykkes som s=R1 * x/360? Hvis man kjenner vinkelen mellom s og r blir det slik: V = 1/3 * (PI) * (((CosSR * (R1*(x/360)))^2) * (SinSR*(R1*(x/360))) Kan ikke være for sikker med parentesene. Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=3376031 Den gir feil svar i programmet jeg har laget.. Hvis du har en matematisk løsning på hvor stor vinkel x må være for at volumet skal bli størst mulig, hadde det også hjulpet , men jeg har også lyst til å la programmet mitt klare biffen. Jeg skal ha svaret med 4 sifre. (tror jeg) Skjønte særdeles lite av kodingen der. Er ikke spesielt flink til å programmere. Videre må x være lik 0 grader for å få størst volum. Vinkelen mellom s og r må være 45 grader for å få størst areal. Nei, faen. De kunne ikke overlappe nei. Jiizez. Ser på ny mulig løsning. brb Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 Jeg tror ikke man kjenner ikke vinkelen mellom s og r, ettersom den vil variere ettersom man skjører ut et større/mindre kakestykke. Hvis man finner ut hvordan man kan regne ut den vinkelen, kan det gå bra. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 (endret) dobbel Endret 27. desember 2004 av Zethyr Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 Videre må x være lik 0 grader for å få størst volum. Vinkelen mellom s og r må være 45 grader for å få størst areal. Nei, faen. De kunne ikke overlappe nei. Jiizez. Ser på ny mulig løsning. brb Hehe, hvis de kunne overlappe kunne man bare svart 0 grader uansett, for da hadde man kunnet tilpasse for størt volum, overflate, whatever. Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Hehe, jah. Var et forholdsvis teit utspill. Må lære meg å lese oppgaveteksten nøye asså. Tenke, tenke... Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 Jeg tror kanskje formelen stemmer, men at feilen ligger i programmeringen \o/ Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 X0 blir på en måte forholdet mellom r og h i kjeglen. Det har du sikkert allerede skjønt. Kan man regne med prosenter da for å angi et forholdstall for så å sette det inn i pythagoras. Eksempelvis er X0 lik 359,99 grader vil h være omtrent lik R1 og r = R1 når x er tilnærmet lik 0 grader. Vi introduserer også begrepet radianer og sier v = n/180 *pi hvori n er vinkelen i grader og v vinkelen i radianer. Eksempelvis er v = 360/180 * Pi = 6,28 V 2Pi Vi kan da si h = R1*(1/(2PI/(PIx/180))). r vil da være gitt av r² = R1² - (R1 * (1/(2PI/PIx/180)))). Formelen blir da: V = 1/3 * (PI) * (R1² - (R1 * (1/(2PI/(PIx/180)))) * (R1*(1/(2PI/(PIx/180)))) Dette var vel noe av det samme som du hadde. Når det gjelde størst volum prøvde jeg på kalkulatoren og satt R1 lik 2. Det gav: x = 360... faen.. Finner ikke ut av noe alternativt. Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 ( 1 / (r1 * x/360)) Dette leddet er i hvert fall feil. Når x->0 går denne verdien mot uendelig. Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Prøvde V = 1/3 * (PI) * (R1² - (R1 * (1/(2PI/(PIx/90)))) * (R1*(1/(2PI/(PIx/90))) i stedet. Dette ga en fornuftig graf og et toppunkt i 180 grader. 180 grader er logisk fordi vinkelen mellom s og r nå vil være 45 grader, som vi jo konkluderte med at var vi oppnådde det største volumet. Fatter ikke hvorfor jeg brukte radianer egentlig. Det er faen så jall og hadde ingen hensikt. hehe:D Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 takker, jeg skal teste den formelen Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Bare hyggelig. Si ifra hvis den funker/ikke funker. Takler ikke å ikke klare å løse en matematisk oppgave hvis jeg først har gått igang. Skjønner ikke hvorfor du skal ha svaret på størst mulig volum med fire sifre? Det blir 180 blank. Lenke til kommentar
PimpMaster2000 Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Jeg fikk formelen V = (Pi * x^2 * Sqrt[1 - x^2/129600]) / 388800 som gir x = 293.939 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå