Complexity Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 en kompis av meg har en gammel pc fra 95 (eller eller senere) problemet oppstod da han skulle formatere! etter formateringern.. har han aldri kunnet bruke pc'en noe mere! da han startet pc'en etter formateringen! tok den ikke oppstartsdiskett, eller cd. det kommer bare opp "sett i en gyldig systemdisk" han har prøvd å bytte diskettstajon til ingen nytte... men etter en liten stund, sa både hardisken å strømforsyninget takk for seg! eneste måten å bruke pc'en på er å sette i en hardisk som det allerede er windows på! men det er ikke så morsomt å bruke en pc med 16 farger og ingen lyd! for cd-rommen finner den absolutt ikke! noen som hvet hva som er galt? Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Siden strømforsyningen og harddisk havarerte så formoder jeg han satte i begge nytt, den starter jo (med 16 farger)? Med Windows (?) på en harddisk som kommer fra en annen maskin/ system, så er det ikke rart han mister tilgang til ett & annet. Sjekk at jumper er satt 'Master' på harddisken. Hvis den er gammel så er de plassert på printerkortet på undersiden. Den må formateres. Prøv å komme inn i Bios ved å holde riktig tast nede mens den starter. På noen maskiner må man trykke ganske iherdig for å åpne Bios (kan være F1, F2 eller F10 eller Delete e.l.). Der velger han 'Bios default' e.l. for å få maskina til å velge a-stasjon som første boot device. Hvis den likevel ikke finner stasjonen, sjekk kabel evt. bøyde pinner i sokkel på hovedkort (husk den røde skal vende motsatt vei i f.h.t. harddisk/cd-rom kabel). Det er kanskje integrert skjermkort, evt. i PCI-slot eller har den AGP? I Bios kan han trolig sette hvor mye delt minne som skal til skjermkortet - hvor mye ram er det på maskina? Oppgi hvilken modell det er, fordi det kan hjelpe å vite om det er pinner som kan kortsluttes/ jumpere som bør flyttes på - holder ikke med f.eks. IBM, men helst eksakt modell. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2004 Det er en Gammel hyundai! den har ganske "firkantig" utsenede og den var veldig populer før. (ialefall er alle pc'ene på skolen den samme) har byttet strømforsyning og har prøvd 4-5 forskjellige hardisker! men han tar bare de med windows... boot settings står på 1. floppy, 2. cd-rom og 3. hardisk. men alikevell så nekter han å ta verken cd eller diskett.. som vi vet funker fint! (og disketstasjonen er testet i min data og den funka bra) Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 (endret) Hyundai (både skjerm og kabinett levert 98?). er vel derfor hdd'n funker på samme oppsett. Sjekk med http://www.hattelco.no/ Var de som leverte i sin tid. Tipper det er et MicroATX hovedkort med 4mb Expert AGP skjermkort (e.l.) i et MidiATX kabinett og PentiumII 300/400MHz prosessor? I tilfelle er det en fordel hvis PSU er ATX max 235watt, og kan brukes i en oppdatering, men nordbrua er Intel LX, og har lite ressurser før oppdatering (små harddisker). edit: hvis den har en Fujitsu 3.2GB hdd opprinnelig, så burde Hattelco kunne hjelpe (fra gammel database) - med Yamaha OPL3 16 bits lydkort? Endret 28. desember 2004 av tjaa Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 2. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2005 Hyundai (både skjerm og kabinett levert 98?). er vel derfor hdd'n funker på samme oppsett. Sjekk med http://www.hattelco.no/ Var de som leverte i sin tid. Tipper det er et MicroATX hovedkort med 4mb Expert AGP skjermkort (e.l.) i et MidiATX kabinett og PentiumII 300/400MHz prosessor? I tilfelle er det en fordel hvis PSU er ATX max 235watt, og kan brukes i en oppdatering, men nordbrua er Intel LX, og har lite ressurser før oppdatering (små harddisker). edit: hvis den har en Fujitsu 3.2GB hdd opprinnelig, så burde Hattelco kunne hjelpe (fra gammel database) - med Yamaha OPL3 16 bits lydkort? HæH? ville egentlig bare bumpe en av de første trådene jeg laget hær på forumet og btw: eneste som eksisterer den dag i dag av den maskinen er kabinettet :!: Lenke til kommentar
Freeky2k Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 ville egentlig bare bumpe en av de første trådene jeg laget hær på forumet Hvorfor? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 ville egentlig bare bumpe en av de første trådene jeg laget hær på forumet Fordi? Jeg tror denne tråden hadde det fint der den var. Emnefeltet var ikke noe å rope hurra for heller, tror vi stenger denne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg