Gå til innhold

Et kjapt spm ang klisterhjerne.

kag

Anbefalte innlegg

Førstepremien i klisterhjerne på TV2 i kveld var tre års høyere utdanning. Er det noen som vet hva de legger i det? Er det i form av garantert studieplass? Type alle karakterkrav blir fjernet? Eller tenker de gratis studielån?

Har irritert meg litt over dette. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes premien burde vært litt bedre enn dekte utgifter. Selvfølgelig kjekt og praktisk, men gjøre seg ikke som en overveldende premie. Ikke at alle førstepremier trenger å være overveldende, men. :whistle:

Satt å reiv meg i håret når Nils Jørgen lot til å ikke klare det siste spørsmålet. Jeg har lest en del om Karl Marx selv, men Nils Jørgen klarte å gå mye mer detaljert til verks i resonnementene sine. Syntes derfor det var litt pussig når han ikke klarte å finne svaret på det siste spørsmålet som kunne ha gitt han seieren.

Det var jo et simpelt spørsmål for en guru som han. :hm:

Endret av kag
Lenke til kommentar
Jeg synes premien burde vært litt bedre enn dekte utgifter. Selvfølgelig kjekt og praktisk, men gjøre seg ikke som en overveldende premie. Ikke at alle førstepremier trenger å være overveldende, men. :whistle:

Er du klar over at folk sitter med gjeld på studielånet til de er 132 år? Er jo en strålende premie!

Lenke til kommentar
Jeg synes premien burde vært litt bedre enn dekte utgifter. Selvfølgelig kjekt og praktisk, men gjøre seg ikke som en overveldende premie. Ikke at alle førstepremier trenger å være overveldende, men.  :whistle:

Er du klar over at folk sitter med gjeld på studielånet til de er 132 år? Er jo en strålende premie!

132 år?!

Hørtes, eh, ja. Jeg vet ikke helt.

Uansett. Kan man ikke jobbe seg igjennom en høyere utdanning da? Denne premien, sånn som jeg ser det, betyr bare at man ikke trenger å jobbe ved siden av studiene. Man bor jo gjerne billig under studietiden.

Lenke til kommentar
Det høres veldig idyllisk ut. Ikke alle som har så god råd.

Man skal leve fra hånd til munn når man studerer, vettu.

Synes det er litt sjarm ved det å være fattig student jeg. Som fattig student blir du titt og ofte nødt til å legge ned faglitteraturbøkene for å jakte på grandisene med pil og bue inne på nærbutikkens viltre ødemark. Leve på nudler og sloss med hybelkaninene for territoriet rundt kjøleskapet.

Men det er meg da. :D

Nei, jobb ved siden av, så slipper man at studielånet biter deg i ræva senere.

Endret av kag
Lenke til kommentar

Tror de blir spurt om å følge en bestemt mal når de svarer. Først påpeker de to svaralternativene de tror er feil, så begrunner de det, deretter avgir de korrekt svar med begrunnelse.

Blir bedre TV sånn i følge de som mener de kan dette.

Men ikke for det. Elimineringsmetoden er en god metode å bruke for å være sikker i sitt resonnement. De bli vel kanskje først og fremst bedt om å tenke høyt. :)

Endret av kag
Lenke til kommentar

Pfft... synes det er en veldig bra premie jeg..

jeg betaler ca 4500 kr i kvartalet av nettolønnen min til statens lånekasse - over 20 år elns..

det er mye penger det.

Lenke til kommentar
Pfft... synes det er en veldig bra premie jeg..

jeg betaler ca 4500 kr i kvartalet av nettolønnen min til statens lånekasse - over 20 år elns..

det er mye penger det.

Hvilke utgifter hadde du under studietiden som fikk deg til å ta deg opp et så stort lån? Jeg mener, hvis man jobber ved siden av studiene, bor billig og har ellers lite med utgifter, vil man kunne unngå å ta seg opp et studielån ved høyere utdanning. Man vil ikke kunne delta på alle forelesningene, men man vil kunne komme bedre ut av det i ettertid med tanke på å få boliglån når man ikke har et annet lån å ta seg av samtidig.

Men ikke for det. Som jeg sa så synes jeg det er både kjekt og praktisk med en sånn førstepremie. Jeg ble bare forundret over at det ikke var en sydentur sponset av Halvar Flatland eller en gavesjekk på 10 000 utdelt av Fritjof Wilborn. Sånne programmer har en tendens til å ha premier som trekker publikum, ikke sånne som kommer til praktisk nytte for vinneren. :D

Lenke til kommentar

Altså, når skolen kostet 20-30k i semesteret så når man fort skumle summer på studielånet..

Dessuten så aktet jeg ikke å leve et asketisk liv ved siden av studiene, det ville ikke fungert. jeg hadde penger til det jeg trengte, men ikke så veldig mye mer heller..

Endret av Goebbels
Lenke til kommentar
når jeg begynner på elektro skal jeg nok ha en jobb vedsiden, men når jeg går allmen påbygg kommer jeg nok til og leve av lån :(

gleder meg allerede til påbygg :roll:

Du har planlagt å gå elektro og så allmenn påbygg? :dontgetit:

Begynn da for guds skyld rett på allmenn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...