Oxford Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Jeg har satt inn et nytt ATI Radeon 9800 pro AGP skjermkort i maskinen. og lagt inn de siste drivererne fra ATI (4.12 for Win XP). Men jeg får ikke høyere oppfriskningsfrekvens på monitoren enn 60 Hz. Jeg går inn på egenskaper for skjerm, og velger f.eks 85. eller 100 Hz. Dette har jeg kjørt tidligere med GF2 GTS kortet mitt. Men jeg får ikke endret fra 60 Hz i praksis! Jeg merker fremdeles at skjermbildet flimrer... Inne på Catalyst Control Center, under Monitor Properties, under Attributes står maximum refresh rate oppgitt til 60 Hz, noe som ikke er tillfelle for min skjerm. Er det noen som har erfaring med dette problemet, og som vet hva jeg kan gjøre for å få endret frekvensen? Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Hvis det er LCD skjerm du har, så skal refreshraten være 60 Hz. Lenke til kommentar
jabe Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Hvis du har CRT-skjerm, løses problemet med åinstallere Omega-driiverne. Hadde samme problem med min CRT, etter å ha installert Omega fikk jeg muligheten til å øke hz'en. Lenke til kommentar
Oxford Skrevet 26. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2004 Jeg har crt skjerm, så jeg skal nok ha høyerer Hz enn 60 Lenke til kommentar
brilloverkill Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Har du sjekket at skjerm driver`n din er riktig?? Lenke til kommentar
Oxford Skrevet 26. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2004 Jepp, det har jeg sjekket. Jeg har alt av Win XP updates, rett skjermdriver og siste skjermkortdriver. Når jeg setter hake for "skjul modi som denne skjermen ikke kan vise", så er det mulig å sette skjermen til 100 Hz ved 1152*864 oppløsning. Jeg har ikke testet Omege driverne. Er de like stabile som de fra ATI? Jeg har bare hatt Nvidia kort til nå, så ATI verden er litt ny for meg enda Lenke til kommentar
jabe Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Omega-driverne er like stabile som de offisielle. Omega er en liten finpuss av de offisielle etter hva jeg har forstått. Har bl.a. fått høyere 3DMarks med Omega. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 27. desember 2004 Del Skrevet 27. desember 2004 Veldig kjent problem dette, men løsning finnes!: (Dette er klippet ut fra hjemmesiden til en forumbruker, "TCi") 60Hz og Windows XP Hz eller frekvens er hvor mange linjer skjermen tegner i sekundet. Ved 50Hz begynner øyet å miste oppfattelsen av hvor høg frekvensen er, men du kan fremdeles merket forskjellen. Windows XP bruker av en eller annen grunn 60Hz som standard. Grunnen til dette er det vel ingen som riktig vet. Det du kan bli mest plaget av av XP bruker 60Hz som standard er ved spilling (først og fremst OpenGL spill). Dersom du endrer frekvensen i XP så hjelper dette ikke fordi frekvensen vil nullstille seg ved lasting av spill. Men etter spillet er lukket så vil frekvensen sette seg tilbake til det du satte den før spillet startet. Overstyre frekvensen Det finnes noen enkle metoder å gjøre det på. Men før du begynner så er det viktig at du har gjort følgende. Lagt inn de riktige skjermdriverene Installert de siste skjermkortdriverene (ikke alltid nødvendig) Metoder Som vanlig så er det flere alternative løsninger på dette problemet. Det finnes flere alternativer enn dette og, men dette er de mest brukte. Jeg kan også nevnet at Rivatuner og Powerstrip også tilbyr dette. Reforce Dette lille programmet fjerner alle andre frekvenser for skjermen slik at Windows XP ikke kan stille på den selv. Programmet bruker driverene til skjermen til å ta vare på de frekvensene som skjermen støtter. Støtter alle skjermkort! Last ned Drivere overstyring Dette er noe de fleste driverprodusenter legger ved i driverene sine. ATI og Nvidia har blant annet dette. Det er ikke alltid dette fungerer for spill som er i OpenGL fordi det bruker en egen "motor" enn det DirectX gjør. Jeg vet at ATI-driverene kan dette. Nvidia har hatt noen problemer med OpenGL overstyring tidligere, men jeg har ikke holdt meg oppdatert innen dette feltet. Lenke til kommentar
Oxford Skrevet 3. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2005 Takk for tipsene Stikk-kont@kten. RefreshForce virket, så nå har jeg flimmerfritt bilde i Windows:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå